65
Fotogalerie

Ford S-Max 2,5T: šílený Max (test)

Kapitoly článku:


Zhodnocení

Pokud jsem byl po testu Zafiry nadšený, tak po testu S-Maxe s pětiválcem nemám slov. Ford dokázal bezkonkurenčně skloubit vlastnosti hot hatche a rodinného vozu do velmi povedeného designu.

Vůz nemá z mého pohledu téměř žádnou slabinu a žádné hluché místo, ovšem jsem si vědom toho, že mé požadavky, třeba i na rodinný vůz, jsou poměrně specifické a řidičů jako jsem já nebude mnoho.

Většina ze zákazníků tohoto segmentu očekává od vozu něco jiného, než jsou do krajnosti dotažené sportovní vlastnosti, které mohou být částečně na obtíž. Na druhou stranu pro usedlejší řidič je v nabídce klasičtější MPV v podobně nové generace Galaxy.

Ať tak či onak, Ford přinesl S-Maxem na trh zcela nové pojetí rodinného vozu, které může být dostatečně praktické, komfortní a přitom i dost sportovní. Určitě je mnoho řidičů, kteří musí vyřešit kompromis rodinného vozu a nemohou si dovolit mít více automobilů. Pro takové je vždy obtížné najít něco, co splní svůj účel, ale zároveň nabídne i dostatek radosti. Doposud v tom byla Zafira sama a nyní jsou tu již dva.

A kdo je pro mně z těchto sportovních turbobusů vítězem? Asi oba, Zafira má totiž kouzelný systém v podobě IDS Plus, který nemusí řešit kompromisy. Stisknete tlačítko a máte komfortní MPV a stisknete tlačítko a máte turbobus s motorkárovými vlastnostmi. Aktivní podvozek prostě S-Maxu chybí a tak bylo třeba najít jakýsi bod, jak vůz naladit.

Na druhou stranu je Zafira v řízení mírně tupější a Max nabídne více požitků z řízení. Koho tedy preferovat nelze jednoduše říci, přes zdánlivou podobnou jsou tyto auta od sebe velmi vzdálená.

Turbo Mad Max je prostě šílené auto, které částečně postrádá logiku, ale stačí se na něj podívat, usednout, ujet pár ostrých kilometrů v co největším počtu zatáček a jeho jméno se vám vryje do paměti a loučit se s ním budete jen velmi těžko. 

V dnešní době, kdy se automobilky snaží každým modelem zasáhnout co největší počet zákazníků je podobný vůz opravdu raritou a svým charakterem je téměř ojedinělý.

Pro ty, kteří jsou možná na pochybách zda do takto sportovního MPV jít je tu ovšem dobrá zpráva. U civilnějších verzí se slabšími motorizacemi je vůz trochu jinak naladěn a tyto vlastnosti jsou potlačeny.

A na otázku, zda si S-Max zasloužil titul auto roku 2007, odpovídám jasně. Ano, je to bezesporu to pravé auto, které má na tento titul nárok.

Plusy

  • originální a dynamický design
  • výborné zpracování
  • dostatek místa pro pět dospělých pasažérů
  • výkonný motor
  • nadprůměrná dynamika
  • špičkové jízdní vlastnosti
  • špičkové řazení a brzdy

Mínusy

  • absence rezervního kola
  • spotřeba
  • na rodinný vůz až příliš sportovní vlastnosti
  • pro šťouraly: sazba zákonné pojistky (objem motoru 2 521 ccm)

Standardní výbava Titanium: přední a zadní nárazník v barvě vozu, chromované klikdy dveří, 2 koncovky výfuku, přední vyhřívané sklo, přední mlhovky, automatické stěrače s děštovým senzorem, palubní počítač, digitální hodiny, přední a zadní okna el. ovládáná, volant a hlavice řadičky potačená kůži, stropní konzole, duální klimatizace, airbag řidiče a spoluejzdce, boční airbag řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, stropní airbag pro 1. a 2. řadu sedaček, centrální zamykání s DO, sedadlo řidiče s el. nastavitelnou výškou a bederní opěrkou, tři samostatná sedadla v druhé řadě, 2x ISOFIX v druhé řadě sedaček pro krajní sedačky, rádio CD6000 a 8 repro, 17" kola z lehké slitiny s pneu 225/50, bez rezervního kola, sada na opravu pneumatik s defektem,

Příplatková výbava: bi-xenonové adaptivní světlomety (+ 30.800 Kč), metalický lak (+ 19.500 Kč), 18palcová kola z lehkých slitin s pneu 235/45 R18 (+ 15.000 Kč), integrované stahovatelné rolety na zadních dveří (+ 3.900 Kč), elektronický stabilizační systém ESP (+ 19 900 Kč), přední sedadla - vyhřívaná s regulací teploty (+ 10 800 Kč), tempomat (+ 12 100 Kč), vnější zpětná zrcátka el. sklápěná (+ 6 000 Kč), světla s funkcí denního svícení (+ 900 Kč), Radio navigační systém Blaupunkg TravelPilot EX (+ 32 100 Kč)

Cena v základní výbavě Titanium: 1 049 990 Kč
Cena v testované výbavě: 1 200 990 Kč

Technické parametry

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

  • Typ motoru: Zážehový řadový pětiválec DOHC, 20 V hliníková hlava motoru, proměnlivé časování ventilů, velkohmotnostní setrvačník, turbodmychadlo, elektronické vícebodové vstřikování paliva
  • Objem: 2 521 ccm
  • Největší výkon: 162 kW (220 k) při 5 000 ot./min
  • Největší točivý moment: 320 Nm při 2 100 ot./min
  • Palivo: Natural 95-98 

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 230 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,9 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km):
    • Město: 13,3
    • Mimo město: 7,1
    • Kombinovaná: 9,4
  • Objem palivové nádrže: 70 l

Hmotnosti

  • Pohotovostní hmotnost: 1 681-1 838 kg

Vnější rozměry

  • Délka: 4 768 mm
  • Šířka: 1 884 mm
  • Výška: 1 658 mm
  • Rozvor náprav: 2 850 mm

Vnitřní rozměry

  • Základní objem zavazadlového prostoru: 1 051 l
  • Maximální objem zavazadlového prostoru: 2 000 l

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud