Ford S-Max 2,5T: šílený Max (test)

Auto roku 2007, prostor pro celou rodinu, stovky koní a sportovní design. To jsou jen některé přednosti nového Fordu S-Max.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Variabilita a zavazadelník
  2. Interiér a ovládání, Motor, Naměřená dynamika
  3. Spotřeba, Max na silnici, Brzdy, Řazení
  4. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Cena, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Ford před nedávnem představil zcela nový vůz, který není pokračovatelem již zaběhnutých modelů. Porušil tak tradici poslední doby, kdy si vystačil se stále stejnými vozy, které jen jednou za čas obměnil novou generací, případně přidal jen další karosářskou verzi.

Zcela nový S-Max se navíc před nedávnem stal evropským vozem roku 2007 a přilákal na sebe ještě větší pozornost. Ta sílí od jeho představení, protože Ford přišel s vozem, který se vymyká standardním třídám. Ani kombi a ani MPV. Jakýsi mix těchto dvou stylů zabalil designem, který si okamžitě získal mnoho příznivců.

Jenže ani to již dnes nestačí a zákazníkům je třeba nabídnou něco navíc. Tím je například pětiválcový turbomotor, za jehož výkon by se nemusel stydět žádný hot hatch a ani většina vozů střední třídy.

Ale to pořád ještě nestačí. Ford, jakožto tvůrce vozů s výbornými jízdními vlastnostmi, udělal ještě další nečekaný krok. Do rodinného vozu přidal pomyslnou třešničku. Charakter sportovních hatchbacků.

Ale to již trochu předbíhám...

Hlavně se hýbejte 

Když jsem se poprvé seznámil s S-Maxem, dlouho jsem uvažoval, s jakými vozy ho budu srovnávat. Jeho jedinečnost se  totiž vymyká tradičním třídám a Max je kombinací hned několika z nich. MPV to není, ale není to ani kombi a pokud to má být rodinný vůz (vždyť tak i částečně vypadá) musí mít nějakého konkurenta.

Po designérské stránce ho vidím hlavně ve větším a dražším Mercedesu třídy R, tedy, jak říká německý výrobce, je to jakýsi Grand Sports Tourer. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

S-Max není žádný prcek, na délku měří solidních 4 768 mm, na šířku 1 884, na výšku 1 658 mm a rozvor má hodnotu 2 850 mm. Přes vcelku velké vnější rozměry, které mohou konkurovat velkým MPV, nepůsobí S-Max jako zmenšený autobus. Vše je dáno především zádí, která nekončí kolmými pátými dveřmi, ale zadní dveře mírně splývají až k vystouplému nárazníku. Právě ten se postaral o nárůst délky o pěkných pár centimetrů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Celé přídi dominují ostré tvary a z Maxe se stává dravec i při pouhém pohledu. Zaoblené, přitom hranaté a to vše sladěno do různých geometrických tvarů. Příď vozu je tím, co se stará o sportovní vizáž a spolu se splývavou střechou navozuje pocit agrese, výkonu a dynamiky. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Asi největší slabinou designu je zadní část. Ta je vůči té přední až příliš konzervativní a příliš obyčejná. Svým způsobem za to může velká plocha zadních dveří se kterou se prostě divy dělat nedají. Na druhou stranu ani tvary světlometů příliš nekorespondují s přední části. Nebýt dvojice koncovek výfuku pod nárazníkem a loga S-eznamu byla by zde vcelku nuda.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Příplatkové osmnáctky vám jistě připomenou menší a sportovnější Focus ST. Tvary loukotí přesně pasují k designu zbytku vozu a Maxovi přidaly hodně na kráse.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  

Tím ovšem S-Max neříká posle. Jak sám uvádí jeho tvůrce, tedy Ford, S-Max byl prvním z vozů s novým, tzv. kinetickým designem. Jeho ostré a přitom oblé tvary jsou zpracovány tak, aby vynikly ještě více, pokud se Max začne hýbat. A opravdu to funguje. S-Max totiž každým kilometrem rychlosti navíc získává na kráse a pokud se s ním pustíte do souboje s fyzikou, začnou jeho tvary vynikat ještě více.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nakládáme rodinu

Ať je S-Max sebesportovnější jeho určení je vcelku jasné: rodinný, velkoprostorový, vůz se specifickým zaměřením. Tomu je také podřízen interiér a zavazadlový prostor. Ten má základní objem v případě pětimístné verze 1 051 litrů. Různým sklápěním druhé řady sedaček ho lze zvětšit až na skvělých 2 000 litrů.

Výhodou interiéru je fakt, že Max má v druhé řadě trojici plnohodnotných sedaček, na které se pohodlně usadí trojice dospělých. Díky tomu, že je zle posunovat v podélném směru a nezávisle na sobě sklápět můžete vytvořit prostor dle potřeby.

Na druhou stranu S-Max nemá žádnou rezervu a ani pneumatiky RunFlat, které by umožnily po defektu nouzový dojezd. V podlaze je pouze sada na opravu pneumatik, která vás ovšem v případě proražení většího otvoru moc nepomůže. U rodinného vozu, se kterým se jezdí dost na výlety a dovolenou možná trochu nevýhoda.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Variabilita a zavazadelník
  2. Interiér a ovládání, Motor, Naměřená dynamika
  3. Spotřeba, Max na silnici, Brzdy, Řazení
  4. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Cena, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

dnes | Jan Mička | 10 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků