Ford Ranger Raptor dokazuje, že práce může být i zábava. Umí dřít, vypadá u toho skvěle a těžkým terénem jezdí jako pánbůh.
Na nejrůznějších offroadových akcích a expedicích nám instruktoři vtloukali do hlavy, že jízda náročným terénem je o nízké rychlosti, plynulosti a pečlivé volbě stopy.
My teď v Maroku střídáme šotolinu, kamenité pláně s vymletými koryty, tvrdý písek pláží a měkkou pouštní mouku a z vysílačky na nás neustále křičí: „Plyn, plyn, plyn!“ Tak držíme „plnej“, hlava nehlava válcujeme balvany, skáčeme z duny na dunu, a Rangeru Raptor je to šumák. Divize Ford Performance jej stavěla a dimenzovala po vzoru závodních speciálů pro rychlou jízdu na jakémkoli povrchu a za volantem velmi rychle nabudete pocitu, že tohle auto snad ani nejde zničit.
Poctivá kovařina
Díváme se na odstrojený žebřinový rám a začínáme chápat. Je tov podstatě soustava masívních traverz, proti standardnímu rangeru vydatně vyztužených vysokopevnostní ocelí. To vše je posazené na tlumiče Fox tlusté jak noha od kulečníkového stolu. V každém rohu auta trčí jedno oko a vývojáři s nadsázkou tvrdí, že není pro potřeby raptoru, ale by mohl on tahat z bryndy všechny ostatní.
Stabilnější postoj zajišťuje o 150 mm širší rozchod kol. A kdyby bylo i tohle málo, disponuje raptor rozšířenou funkcí ESP, která vás při driftování přibrzdí dřív, než by hrozilo zakopnutí kol a převrácení. Důvěřuj, ale prověřuj, řekli jsme a rozparádili mastodonta po mokré udusané pláži na nějakých 80 km/a začali přehazovat záď sem a tam. Auto se nechalo krásně vést ze smyku do smyku. A skutečně – když jsme to trochu přehnali a zlomili pickup skoro „naštorc“, systém ťukl do brzd a naši vášeň citlivě zkrotil.
Prověřeno praxí
Teď si možná říkáte, co to je za nápad, dělat sporťák z pracovního pickupu. Kdo ho potřebuje? Nikdo, ale všichni ho chtějí. Vypadá jednoduše fantasticky, agresivně a dává vám pocit absolutní svobody i nadvlády nad všemi výmoly či obrubníky a po cestách i polích se s ním svezete jako s žádným jiným.
Navíc Ford s ním sází na jistotu. Tržní potenciál ostrého pracanta vyzkoušel na dvou mimořádně úspěšných generacích amerického mastodonta F-150 Raptor. Právě po jeho vzoru byl upraven vzhled i menšího, v Evropě nabízeného rangeru. Karoserie pěkně nabobtnala, nejvíce v oblasti blatníků. Proti standardu raptor o 44 mm delší, o 52 mm vyšší a o celých 168 mm širší. Světlost podvozku se zvedla o 51 mm na skvělých 283 mm, brodit můžete do hloubky až 850 mm. Není divu, že jsme si na cestě plné balvanů ani jednou neškrtli břichem.
Koně, kde jste?
Na raptoru nás mrzí jediné. Že kvůli evropskému emisnímu šílenství nemohl dostat pořádný motor. Čtyřválec 2.0 EcoBlue Bi-Turbo stačí, ale to je tak vše. Rozhodně nenadchne, ani vám nedá pocit výjimečnosti. Můžete si ho totiž objednat i do obyčejného pracanta.
Když se na raptor podíváte, rozbuší se vám srdce, úplně slyšíte zadunění amerického V8 a představujete si mamutí sílu, s jakou vás táhne na hřeben duny. Jenže zvuk je mdlý, v interiéru dopovaný čím dál běžnějším hukotem z reproduktorů. Výkon 157 kW a točivý moment 500 Nm sice představují mezi čtyřválcovými pickupy špičku, ale je to spíš takový jednooký král mezi slepými.
Jedete stovkou, pošlete plyn k zemi, a neděje se nic moc. Terénem sice umí dinosaurus pádit hlava nehlava, ale abyste si na prašné cestě plynem jen tak rozhodili záď nebo v hlubokém písku cítili silovou rezervu, na to malý motor nemá. Že to jde, když se chce, dokazuje Volkswagen Amarok. Ten dal kritizovanému dvoulitru sbohem a vrátil se k plnotučnému 3.0 TDI, který může mít až 190 kW a 580 Nm. A to je jiná káva…
Dinosaurus, nebo kůň?
Základní cena raptoru byla stanovena na 1.519.494 Kč, což je mimochodem o 185.000 Kč víc, než stojí Mustang V8. Pro srovnání luxusní verzi Wildtrak běžného pickupu Ranger se shodným dvoulitrem biturbo pořídíte o 167.000 Kč levněji. Za stejných 1.352635 Kč se do podzimu bude prodávat i vysloužilý, ale charismatický pětiválec 3.2/147 kW. Kéž by ho měl raptor. První vlna terénních divochů dorazí do Česka v polovině roku.
Ford Ranger Raptor: Technická data a česká cena |
Zdvihový objem [cm3] |
1996 |
Válce/ventily |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
157/3750 |
Točivý moment [N.m/min] |
500/1750-2000 |
Pohon |
zadní, přiřaditelný 4x4, redukce |
Převodovka |
10A |
Max. rychlost [km/h] |
170 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
10,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
8,9 |
Provozní/užitečná hmotnost [kg] |
2510/695 |
Délka x šířka x výška [mm] |
5363 x 2028 x 1873 |
Rozvor [mm] |
3220 |
Rozchod kol [mm] |
1710 |
Korba [d x š x v] |
1575 x 1139 x 561 |
Nájezdový úhel P/Z |
32,5°/27° |
Přechodový úhel |
25° |
Světlá výška [mm] |
283 |
Brodivost [mm] |
850 |
Základní cena [Kč] |
1.519.494 |
Autor: Jiří Baborský
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.