Ford Mustang Shelby GT350 je kladivo na BMW M4

Když to nejde silou, tak to zkus ještě větší silou! Něčím takovým se museli řídit u Fordu při stavbě velmi zajímavého Mustangu s označením Shelby GT350. Odkaz na ikonu světového motorsportu dává tušit, že tenhle Mustang nebude rychlý jenom v přímce, ale bude si rozumět i se zatáčkami a zvládne také zabrzdit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford to s ostrým nasazením GT350 myslí naprosto vážně. Poprvé použil techniku, kterou byste hledali spíše v exotických supersportech

Je to nejen odpověď na konkurenční Chevrolet Camaro Z/28, ale Shelby GT350 určitě osloví i některé z potenciálních zájemců například o BMW M4. Proč? No tak třeba proto, že má atmosférický osmiválec 5,2 l o výkonu „přes 500 koní“ a určitě bude vydávat zvuk z výfuků a ne jen reproduktorů.

Test Ford Mustang 5.0 GT Convertible - dočkej času  

Test Ford Mustang 5.0 GT Convertible - dočkej času  

Přesná čísla výkonu a točivého momentu Ford ještě nezveřejnil (zatím skutečně řekl jen „přes 500 koní a přes 544 Nm“), ale už teď víme, že síla putuje na zadní kola přes šestistupňový manuál a samosvorný diferenciál Torsen.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nový Mustang Shelby GT350 není jenom velmi potentní auto, co se týče dynamiky, ale s tím bodykitem vypadá skutečně výhružně

Zajímavostí je také to, že Ford použil vůbec poprvé osmiválec s plochou klikovou hřídelí namísto prostorové hřídele (při pohledu zepředu vypadá jako písmeno X a válce jsou seřazeny po 90°). Ta je sice hojně používána v amerických osmiválcích kvůli svému přirozenému vyvážení, ale je velká, těžká a kvůli svým rozměrům nutí konstruktéry umístit motor výše, čímž se zvedá těžiště auta. A to je něco, co ve sportovním autě nechcete.

Nové BMW M3 a M4 jsou přesvědčiví arcikacíři jízdní dojmy

Nové BMW M3 a M4 jsou přesvědčiví arcikacíři jízdní dojmy

Naproti tomu plochá klika (když se podíváte zepředu, vypadá jako písmeno I a válce jsou řazeny po 180°) nemá takové prostorové nároky a protože je na ní použito mnohem méně materiálu, motor jde lépe do otáček. Například Ferrari používá tradičně plochou kliku. Výhodou je i jednodušší ladění výfukového systému. Pro rozdíly mezi základními typy klikových hřídelí doporučujeme velmi pěkné video, které jde pochopit i bez nutnosti perfektní znalosti angličtiny.

Na Mustangu Shelby GT350 je i adaptivní podvozek (poprvé u Fordu s magnetoreologickými tlumiči pérování) a masivní brzdová soustava Brembo. Vpředu jsou plovoucí 394mm kotouče a šestipístkové třmeny, vzadu pak 380 mm kotouče a čtyřpístkový třmen. Je vidět, že to konstruktéři myslí s okruhovým nasazením skutečně vážně. Co není vidět na první pohled, je aerodynamika – například přední část vozu byla optimalizována kvůli lepšímu proudění vzduchu. Snížil se vztlak a zlepšilo se chlazení motoru i brzd.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD

Být originální za každou cenu, když se všichni podřizují přísným emisním limitům, může být známkou punku ale i hlouposti. Skončí Mazda ve slepé uličce nebo objevila svou vlastní cestu na výsluní?

dnes | Miro Mihálik | 25 příspěvků
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků