První jízda s Fordem Mustang Mach-E: Je elektromobil hoden legendárního jména?

Značka Mustang se vydala trochu nečekaným směrem. Po dekádách silných kupé a kabrioletů se náhle představilo rodinné SUV s elektrickým pohonem. Ford Mustang Mach-E má možná kontroverzní jméno, samotné auto se však povedlo.

Je zřejmé, co vedlo Ford k použití legendárního názvu Mustang na svém prvním příspěvku mezi elektromobily. Často se jim totiž vytýká jistá sterilnost, což asociace s nejprodávanějším sporťákem světa může trochu napravit. Jestli se to Fordu povedlo i jinak než jen jménem, jsme si mohli sami vyzkoušet při prvním svezení s Mustangem Mach-E na českých silnicích.

Novinka zatím nabízí dvě velikosti baterie (68 a 88 kWh), tři výkonové verze (198, 216 a 258 kW) a kromě té nejsilnější i výběr mezi pohonem zadních nebo všech kol. Ještě letos má přijít vrcholná varianta GT, která s ohromujícím výkonem 358 kW a točivým momentem 860 Nm slibuje zrychlení z nuly na sto za 3,7 sekundy. Pro první ochutnávku jsme osedlali šedý kousek s větší baterií a pohonem 4x4, řešeným dvěma elektromotory o celkovém výkonu 258 kW.

Vrcholný Ford Mustang Mach-E GT detailně: Jde proti Tesle, stovku dá za 3,7 s

Vrcholný Ford Mustang Mach-E GT detailně: Jde proti Tesle, stovku dá za 3,7 s

Místa dost

Svou příslušnost ke stádu se Mach-E snaží dávat najevo agresivním vzhledem, přejímajícím některé prvky typické pro šestou generaci americké legendy. Nasupená protáhlá světla a velká oblá maska se cválajícím koníkem opravdu úspěšně slavné jméno evokují, a příliš nevadí, že maska je zde jen naznačená černým plastem. Stejně tomu je na zádi, kde světla třemi svislými linkami reflektují partie kupé. I profi l karoserie se na první pohled snaží působit alespoň jako SUV kupé s pozvolna klesající linkou střechy. Jde však jen o povedený optický klam, ve skutečnosti je střecha vyšší, rovná a maskuje se černým lakem. Že jde o pořádný kus koně, se ford snaží skrývat obstojně - i přes svou velikost působí svalnatě a mrštně.

Ford Mustang Mach 1 je v Česku. Známe ceny, k V8 má na výběr manuál i automat

Ford Mustang Mach 1 je v Česku. Známe ceny, k V8 má na výběr manuál i automat

Velmi se designéři vyřádili na ukrytí klik. Žádné tu totiž nejsou. Místo toho je zvenku na všech dveřích tlačítko, po jehož stisknutí se dveře lehce pootevřou a umožní nám je otevřít. Vpředu pomáhá malý plastový výčnělek, vzadu je nutné vzít prsty za hranu dveří. Velký odklon od tradic udeří do očí i po otevření dveří. Palubní desce totiž naprosto dominuje gigantický, na výšku posazený displej s úhlopříčkou 15,5“, doplněný ještě o jeden menší za volantem. Většina ovládání se tedy přesunula tam, kabina je tak téměř dokonale zbavena tlačítek. Jednotlivé aplikace zůstávají otevřené a přepínat mezi nimi jde výběrem ve spodní liště, i tak nám přijdou některé možnosti trochu utopené – třeba najít, kde se skrývá palubní počítač se spotřebou.

V kabině najdete překvapivě dost místa. Tohle je jedno z aut, co jsou uvnitř větší než zvenku. I přes sportovní profil karoserie tak má redaktor vysoký 186 cm dostatek místa nad hlavou i na zadní sedačce. Vpředu oceňujeme odkládací prostory ve středové konzole včetně dvou míst na pořádně velké mobily.

Ford upravil Mach-E na 1400 koní! Nejen driftovací speciál je pojízdnou laboratoří

Ford upravil Mach-E na 1400 koní! Nejen driftovací speciál je pojízdnou laboratoří

Nenechá se zahanbit

Ve zrychlení ještě mach tesle nekonkuruje, úplně krotký ale není. Rozjíždí se rychle, z nuly na stovku se dostane za 5,1 sekundy a zatlačí do sedačky, ale bez kopance typického pro jiné elektromobily. A to i tehdy, když přepneme do místní obdoby sportovního módu, který se zde jmenuje „Nespoutaný“. Maximálně se rozjede na 180 km/h, ani ve vyšších rychlostech na dálnici nemá problém s pružností a je vždy připraven na povel pedálu prudce vyrazit vpřed.

Skvělý je podvozek, kterému se daří tajit 2,2 tuny váhy. Je spíše tvrdší, jak se na sportovní auto sluší, ale nejde rozhodně nazvat nepohodlným. S českými cestami se pere statečně, neuskakuje na nerovnostech a je velmi tichý. Především se ale ochotně vrhá do zatáček a bez rozmýšlení reaguje na povely volantu. A když se nám chce, dokážeme kontrolovaně přinutit zadní nápravu jet bokem. Není tedy rozhodně tak „vykastrovaný“ jako třeba konkurence od koncernu Volkswagen.

Škoda Enyaq 80 iV vs. Volkswagen ID.4 Max: Svérázní na pohled, stejní za jízdy

Škoda Enyaq 80 iV vs. Volkswagen ID.4 Max: Svérázní na pohled, stejní za jízdy

Otázka spotřeby zůstává i po celodenním jezdění otevřená, testovaný předprodukční kus totiž zjevně neukazoval správná data. Na konci jízdy se průměr zastavil na 18 kWh/100 km, což by byla skvělá hodnota, jen jí nevěříme. I když jsme se na okreskách dlouho pokoušeli probudit v autě divokého koně, displej pořád ukazoval jen mezi 18 a 19 kWh. Na měření spotřeby si tedy musíme počkat na tradiční týdenní test. Každopádně nám i po ujetí asi 300 kilometrů, z čehož většina proběhla ve svižném tempu s častým využitím návykového zrychlení, zůstalo ještě 60 km dojezdu. Nabíjet jsme tedy nepotřebovali.

Pořád si nejsme úplně jisti, jestli je mach-E opravdu mustang, jestli se na slavném jménu jen nepřiživuje. Je to ale vlastně jedno, samotné auto je totiž nepochybně povedené. V kategorii velkých elektrických SUV půjde o skvělou volbu, která neobětuje rodině ani ekologii veškerou zábavnost. Je svižné, prostorné, dobře ovladatelné a nepřišlo zcela o charakter. Na český trh se Ford Mustang Mach-E vrhne letos na podzim s cenou začínající kolem 1,2 milionu Kč. Na ceník si ale ještě musíme také počkat.

Ford Mustang Mach-E: Technická data
Verze Standard Range Extended Range First Edition GT
Pohon 2x4 4x4 2x4 4x4 4x4 4x4
Kapacita baterie [kWh] 68 68 88 88 88 88
Max. výkon [kW] 198 198 216 258 258 358
Max. točivý moment [Nm] 430 580 530 580 580 860
Nejvyšší rychlost [km/h] 180 180 180 180 180 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,1 5,6 6,2 5,1 5,1 3,7
Max. výkon nabíjení [kW] 115 115 150 150 150 150
Délka x šířka x výška [mm] 4713 x 1881 x 1625
Rozvor náprav [mm] 2984
Provozní hmotnost [kg] 1966 2063 2085 2182 2182 2273

Článek vyšel v časopisu Svět motorů 21/2021. Můžete si ho koupit na ikiosek.cz. 

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Dlouhodobý test Toyota Yaris 1.5 Hybrid: Zajetá! Super spotřeba je standard (1. díl)

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

S titulem evropské Auto roku 2021 (COTY) přichází velká zodpovědnost. A k tomu všemu nové Toyotě Yaris přibyl další úkol: sloužit po dobu šesti měsíců v naší redakci. Nyní přišel čas na první report.

včera | Jan Mička | 37 příspěvků
TEST Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD Sport Line: Šetříme, teď už implicitně

Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD AWD

V této chvíli už Cé-Er-Véčko ve vlastní konfiguraci koupíte jenom jako hybrid. Absence možnosti výběru starosvětského pohonného ústrojí sice zamrzí, ale budoucím majitelům to díky dobrému fungování zřejmě vadit nebude.

18.  6.  2021 | Richard Herbich | 9 příspěvků
TEST Renault Arkana TCe 140 EDC: Velká show na skromných základech

Renault Arkana TCe 140 EDC

Stále se nemůžete rozhodnout mezi Meganem Grandtour a GrandCoupé? Řešení má automobilka ve formě SUV s tvary kupé. Prostorem nešetří, ale co vaše peněženka?

15.  6.  2021 | Richard Herbich | 12 příspěvků