Ford Mustang Cobra Jet: návrat dragsteru

Letošní veletrh SEMA v Las Vegas se stal místem premiéry znovuzrozeného Mustangu Cobra Jet. A nepůjde o žádné ořezávátko.

Tradici vozů tohoto jména založil Mustang Cobra Jet v roce 1968, kdy exceloval v závodech NHRA Winternationals. O čtyřicet let později zde byl další vůz se stejným názvem, v seriálu těchto závodů zvítězil v roce 2009 a dominoval i řadě dalších podobných soutěží v USA. „Ford Mustang Cobra Jet modelového roku 2008 bylo skvělé auto a dokázalo vše, co jsme si od něj slibovali,“ vzpomíná Brian Wolfe, šéf severoamerické divize Ford Motorsports. „Jsme na to auto doopravdy hrdí, ale novinka roku 2010 je ještě lepší.“ Jak bylo řečeno výše, premiéru nová Cobra Jet slavila před několika dny na veletrhu SEMA, kde Ford vystavil prototyp „SEMA Special“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„S novým Mustangem Cobra Jet jsme si dovolili luxus delšího vývojového času,“ vysvětluje Wolfe. „Zatímco provedení z roku 2008 patřilo k těm nejlepším ve své kategorii, letošní verze jeho výkony zastíní. Všichni se těšíme na to, jak se uplatní v závodech.“ Standardní Mustangy jsou odjakživa častým základem pro individuální přestavby pro nejrůznější sportovní podniky včetně závodů ve zrychlení. Cobra Jet 2010 je stejně jako předchozí model továrním závodním autem a jeho cílem je opět zvítězit v šampionátu NHRA Winternationals. Oproti svému předchůdci se vyznačuje speciálními převodovkami s manuálním, nebo automatickým řazením, novými tlumiči a péry, modifikovanými brzdami a řízením, homologovanou ochrannou klecí nebo palivovou soustavou s nádrží umístěnou přímo v zavazadlovém prostoru.

V tomto voze konstruktéři Ford Racing vůbec poprvé použili oblíbený systém „launch control“, čili jakousi soustavu pro řízenou akceleraci. A díky němu s tímto strojem oslnivým způsobem odstartuje i cvičená opice. Tento systém totiž řidiči umožňuje předem nastavit otáčky motoru, v nichž se má auto rozjet, a jediné co pak musí udělat je přišlápnout plynový pedál k podlaze. Launch control byl dosud k dispozici pouze v neoriginálních, poprodejních modifikacích. Vozy Mustang Cobra Jet se budou vyrábět v michiganské továrně Flat Rock, tedy přímo po boku sériových Mustangů. Produkce těchto speciálů má být omezena na pouhých pět desítek vozů a rozběhne se hned v lednu.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mustang Cobra Jet bude k dispozici s dvojicí přeplňovaných a trojicí atmosféricky plněných motorů, což jim umožní nasazení nejen v závodech NHRA, ale rovněž ve třídách NMRA, NMCA, PSCA nebo IHRA. A na závěr zde máme jednu perličku. Všechny prvky, jimiž se Mustang Cobra Jet 2010 vyznačuje, se nacházejí v oficiálním katalogu příplatkového příslušenství Ford Performance, takže každý majitel Mustangu současné generace může ze svého vozu snadno postavit repliku CJ. Inu, v USA se tyto zásadní přestavby tradičně těší pochopení nejen motoristů a producentů automobilů, ale též úřadů, my v EU máme ale smůlu, protože zde nic takového „na značky“ nedostaneme...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Mustang Cobra Jet
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků