Ford Mustang Cobra Jet: dvě turba namísto kompresoru

Koncern FMC si pro letošní veletrh SEMA v Las Vegas připravil také novou podobu svého dragsteru Mustang Cobra Jet. Zatím jen v podobě studie.
Seznam kapitol
  1. Ford Mustang Cobra Jet
  2. Fotogalerie

Tradici vozů tohoto jména založil Mustang Cobra Jet v roce 1968, kdy exceloval v závodech NHRA Winternationals. Pod kapotou Mustangu 428 Cobra Jet se tehdy ukrýval více než sedmilitrový osmiválec (428 kubických palců) s atmosférickým plněním, přičemž právě tato Cobra Jet patří v srdcích milovníků modré elipsy mezi vůbec nejobdivovanější. Vždyť byla schopna zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,5 s, což nebylo v roce 1968 vůbec běžným jevem. O čtyřicet let později zde byl nový vůz se stejným názvem, jenž v seriálu těchto závodů zvítězil v roce 2009 a dominoval i řadě dalších podobných soutěží v USA.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Mustang Cobra Jet Concept z letošního veletrhu SEMA

Doba ale spěje dál, takže i klasické, léty praxe prověřené koncepty se mohou časem měnit. Nejvýznamnější novinkou nové studie Ford Mustang Cobra Jet Concept se tak stává koncepčně přepracovaná pohonná jednotka. Zatímco dosud byly stroje Mustang Cobra Jet k mání pouze s atmosféricky plněnými, nebo kompresorem přeplňovanými motory, nyní přichází novinka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvě turbíny namísto dosud používaného kompresoru

Základem zůstává vidlicový osmiválec s objemem 5,0 l, který však vyměnil přeplňovaní kompresorem za dvojici turbodmychadel, přičemž se údajně dočkal také dalších úprav ve stylu aktuálních pohonných jednotek Ford EcoBoost. A co konstruktéry k této změně vedlo? Ačkoli kompresory nabízejí plný výkon prakticky okamžitě po přidání plynu, jejich nevýhodou může být zvláště v nejvyšších otáčkách značná spotřeba výkonu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Všiměte si nápisů twin turbo na kapotě, předních blatnících i ve znaku na zádi

Šéfkonstruktér projektu Dave Born tvrdí, že při správné konfiguraci mohou být turbodmychadla stejně dobrá, nebo dokonce ještě lepší jak kompresory. „Abychom omezili hlavní nedostatek přeplňování turbodmychadly v podobě tzv. turboefektu, sáhli jsme po dvojici co nejmenších dmychadel. Zároveň jsme použili i další opatření směřující k lepší odezvě, snížili jsme setrvačné síly komponent a omezili tření,“ doplnil Dave Born.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Výkonové parametry tohoto motoru zatím u FMC neuvedli, taktéž dosud nevíme, zda a kdy se počítá se sériovou výrobou (s dvěmi turby to však zřejmě myslí celkem vážně, výraz „twin turbo“ najdeme i v kruhovém emblému na zádi). Ale nemusíme být vždy až tak upjatí na technické specifikace. Podívejte se raději na to, jak Ford Mustang Cobra Jet vypadá na závodní trati pro dragstery…

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ford Mustang Cobra Jet
  2. Fotogalerie
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků