25
Fotogalerie

Ford Mustang Boss: Král (nejen) silnic

Na přelomu 60. a 70. let vrcholila V USA éra tzv. „muscle cars“. Mezi nejzajímavější stroje patřil Ford Mustang Boss.

Přestože byl homologován pro běžný provoz, dalo se s ním závodit i na okruzích. První Mustang Boss byl uveden na trh v roce 1969. Design modelu Mustang Boss 302 upravil Larry Shinoda, který byl tehdy v designérském oddělení Fordu nováčkem. Hlavními změnami byly přední a zadní spoilery a válečné „zbarvení“ karoserie. Jak napovídá typové označení „302“, odkazující na zdvihový objem motoru v palcích krychlových, ukrýval se pod kapotou pětilitrový vidlicový osmiválec s dvouventilovým rozvodem OHV vyladěný údajně na nejvyšší výkon 294 k při 5800 1/min a maximální točivý moment 393 N.m při 4300 1/min.

151506-691.jpg 1969_Boss302-378.jpg 1969_Boss302-375.jpg
1969_Boss429.jpg 1969_Boss302.jpg
Boss 302, 1969

Slovo „údajně“ má své opodstatnění, protože ve skutečnosti byly tyto motory ještě mnohem výkonnější. Výkon nebyl ovšem tím nejdůležitějším parametrem. Inženýři Fordu měli totiž za úkol vytvořit silniční vůz s nejlepšími jízdními vlastnostmi na tehdejším americkém trhu a tomu odpovídaly rozsáhlé úpravy podvozku. Celkem bylo během dvou let vyrobeno 8641 vozů Mustang Boss 302.

1969_Boss429_2.jpg 1969Boss429_487.jpg
Boss 429, 1969

Nestejná dvojčata

Zatímco Boss 302 měl být dokonale vyváženým silničním strojem, jeho výkonnější bratr Boss 429 dostal za úkol porážet soupeře v klasické disciplíně amerických „svalnatých vozů“: v akceleraci. Počet válců zůstal zachován, objem však vzrostl o rovné dva litry, výkon na 380 k při 5200 1/min a točivý moment na brutálních 611 N.m při 3400 1/min. Sedmilitrový osmiválec se příliš nelišil od nového motoru Ford pro závody NASCAR, jen výkonové parametry byly výrazně nižší.

1970_Boss429.jpg 1971_Boss_351_2.jpg 1971_Boss351.jpg
1971_Boss351_024.jpg 1971_Boss351_029.jpg

Tento hendikep se však dal snadno napravit, a pak k překonání čtvrt míle s pevným startem stačilo jen něco málo přes 12 sekund… Na zatáčky však Boss 429 vůbec stavěný nebyl. Za dva roky vzniklo 1356 těchto vozů. Posledním historickým zástupcem klanu „Mustang Boss“ byl Boss 351 modelového roku 1971 s novou karoserií, která byla delší, nižší a širší, a s motorem 351 Cleveland V8. Zdvihový objem 5,8 litru postačoval k dosažení výkonu 335 k při 5800 1/min a točivého momentu 516 N.m při 3400 1/min. Převodovka byla jako vždy mechanická se čtyřmi převodovými stupni pro jízdu vpřed. Tato verze přesvědčila pouhých 1806 zákazníků.

Návrat „velkého šéfa“ přišel vloni, kdy byl veřejnosti představen Ford Mustang Boss 302 modelového roku 2012.

Čtěte také:

Redakční test Ford Mustang GT 
Ford Mustang: historie americké legendy

1970_302Bosseng.jpg 1970_Boss302.jpg 1970_Boss302_2.jpg
1970_Boss302_1229.jpg 1970_Boss302_256.jpg 1970_Boss302-1221.jpg 1970_Boss302-1217.jpg
1970_Boss302_3.jpg 1970_Boss302_4.jpg 1970_Boss302-418.jpg
1970_Boss302-420.jpg 1970_Boss302-423.jpg 1970_Boss302-425.jpg
Boss 302, 1970

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud