Ford Mustang Boss: Král (nejen) silnic

Na přelomu 60. a 70. let vrcholila V USA éra tzv. „muscle cars“. Mezi nejzajímavější stroje patřil Ford Mustang Boss.

Přestože byl homologován pro běžný provoz, dalo se s ním závodit i na okruzích. První Mustang Boss byl uveden na trh v roce 1969. Design modelu Mustang Boss 302 upravil Larry Shinoda, který byl tehdy v designérském oddělení Fordu nováčkem. Hlavními změnami byly přední a zadní spoilery a válečné „zbarvení“ karoserie. Jak napovídá typové označení „302“, odkazující na zdvihový objem motoru v palcích krychlových, ukrýval se pod kapotou pětilitrový vidlicový osmiválec s dvouventilovým rozvodem OHV vyladěný údajně na nejvyšší výkon 294 k při 5800 1/min a maximální točivý moment 393 N.m při 4300 1/min.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boss 302, 1969

Slovo „údajně“ má své opodstatnění, protože ve skutečnosti byly tyto motory ještě mnohem výkonnější. Výkon nebyl ovšem tím nejdůležitějším parametrem. Inženýři Fordu měli totiž za úkol vytvořit silniční vůz s nejlepšími jízdními vlastnostmi na tehdejším americkém trhu a tomu odpovídaly rozsáhlé úpravy podvozku. Celkem bylo během dvou let vyrobeno 8641 vozů Mustang Boss 302.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boss 429, 1969

Nestejná dvojčata

Zatímco Boss 302 měl být dokonale vyváženým silničním strojem, jeho výkonnější bratr Boss 429 dostal za úkol porážet soupeře v klasické disciplíně amerických „svalnatých vozů“: v akceleraci. Počet válců zůstal zachován, objem však vzrostl o rovné dva litry, výkon na 380 k při 5200 1/min a točivý moment na brutálních 611 N.m při 3400 1/min. Sedmilitrový osmiválec se příliš nelišil od nového motoru Ford pro závody NASCAR, jen výkonové parametry byly výrazně nižší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tento hendikep se však dal snadno napravit, a pak k překonání čtvrt míle s pevným startem stačilo jen něco málo přes 12 sekund… Na zatáčky však Boss 429 vůbec stavěný nebyl. Za dva roky vzniklo 1356 těchto vozů. Posledním historickým zástupcem klanu „Mustang Boss“ byl Boss 351 modelového roku 1971 s novou karoserií, která byla delší, nižší a širší, a s motorem 351 Cleveland V8. Zdvihový objem 5,8 litru postačoval k dosažení výkonu 335 k při 5800 1/min a točivého momentu 516 N.m při 3400 1/min. Převodovka byla jako vždy mechanická se čtyřmi převodovými stupni pro jízdu vpřed. Tato verze přesvědčila pouhých 1806 zákazníků.

Návrat „velkého šéfa“ přišel vloni, kdy byl veřejnosti představen Ford Mustang Boss 302 modelového roku 2012.

Čtěte také:

Redakční test Ford Mustang GT 
Ford Mustang: historie americké legendy

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boss 302, 1970
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků