Ford Mustang Boss: Král (nejen) silnic

Na přelomu 60. a 70. let vrcholila V USA éra tzv. „muscle cars“. Mezi nejzajímavější stroje patřil Ford Mustang Boss.

Přestože byl homologován pro běžný provoz, dalo se s ním závodit i na okruzích. První Mustang Boss byl uveden na trh v roce 1969. Design modelu Mustang Boss 302 upravil Larry Shinoda, který byl tehdy v designérském oddělení Fordu nováčkem. Hlavními změnami byly přední a zadní spoilery a válečné „zbarvení“ karoserie. Jak napovídá typové označení „302“, odkazující na zdvihový objem motoru v palcích krychlových, ukrýval se pod kapotou pětilitrový vidlicový osmiválec s dvouventilovým rozvodem OHV vyladěný údajně na nejvyšší výkon 294 k při 5800 1/min a maximální točivý moment 393 N.m při 4300 1/min.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boss 302, 1969

Slovo „údajně“ má své opodstatnění, protože ve skutečnosti byly tyto motory ještě mnohem výkonnější. Výkon nebyl ovšem tím nejdůležitějším parametrem. Inženýři Fordu měli totiž za úkol vytvořit silniční vůz s nejlepšími jízdními vlastnostmi na tehdejším americkém trhu a tomu odpovídaly rozsáhlé úpravy podvozku. Celkem bylo během dvou let vyrobeno 8641 vozů Mustang Boss 302.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boss 429, 1969

Nestejná dvojčata

Zatímco Boss 302 měl být dokonale vyváženým silničním strojem, jeho výkonnější bratr Boss 429 dostal za úkol porážet soupeře v klasické disciplíně amerických „svalnatých vozů“: v akceleraci. Počet válců zůstal zachován, objem však vzrostl o rovné dva litry, výkon na 380 k při 5200 1/min a točivý moment na brutálních 611 N.m při 3400 1/min. Sedmilitrový osmiválec se příliš nelišil od nového motoru Ford pro závody NASCAR, jen výkonové parametry byly výrazně nižší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tento hendikep se však dal snadno napravit, a pak k překonání čtvrt míle s pevným startem stačilo jen něco málo přes 12 sekund… Na zatáčky však Boss 429 vůbec stavěný nebyl. Za dva roky vzniklo 1356 těchto vozů. Posledním historickým zástupcem klanu „Mustang Boss“ byl Boss 351 modelového roku 1971 s novou karoserií, která byla delší, nižší a širší, a s motorem 351 Cleveland V8. Zdvihový objem 5,8 litru postačoval k dosažení výkonu 335 k při 5800 1/min a točivého momentu 516 N.m při 3400 1/min. Převodovka byla jako vždy mechanická se čtyřmi převodovými stupni pro jízdu vpřed. Tato verze přesvědčila pouhých 1806 zákazníků.

Návrat „velkého šéfa“ přišel vloni, kdy byl veřejnosti představen Ford Mustang Boss 302 modelového roku 2012.

Čtěte také:

Redakční test Ford Mustang GT 
Ford Mustang: historie americké legendy

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boss 302, 1970
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 26 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky