Ford Mustang: 50 let v 5 generacích. Prohlédněte si je všechny

Ford Mustang oslaví příští rok kulaté padesátiny od představení první generace. S příchodem šesté generace je ideální čas ohlédnout se krátce do bohaté historie tohoto legendárního auta.

Mustang je pojem a výrobní program Fordu si bez něj nedokážeme představit. V průběhu let se měnil, zvětšoval i zmenšoval. Dokonce i ztratil typického chromovaného koně z masky chladiče. Na rozdíl od mnoha jiných modelů amerických automobilek ale vydržel celé půlstoletí bez přerušení.

Za tu dobu se objevila také spousta konceptů, například i s motorem před zadní nápravou, čtyřdveřové sedany a dokonce i kombi! O sportovních prototypech Mustang GTP nemluvě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Studiový model Mustangu ze září 1963, sériový model a původní Shelby GT350

První oficiálně prezentovanou studií s tímto názvem byl však v říjnu 1962 dvoumístný roadster s motorem V4 1,5 l z německého Fordu Taunus, který dostal jméno po stíhačce North American P-51 Mustang. Vývoj sériové verze začal již na počátku 60. let v podobě fastbacku s výklopnou zádí a v protisměru umístěnou zadní lavicí.

Video | Americká auta | Premiéry | Sportovní auta | Ford | Fascinace | Design

Nový Mustang bez tajemství: Design, technika a motory pro Evropu

Produkční „pony car“ z Dearbornu ale vypadal úplně jinak. Jeho tvary i cenová dostupnost z něj učinily prodejní trhák.

První generace (1964-1973)

Původní Mustang je klasikou a určitě nejznámějším modelem. Byl představen 17. dubna 1964 jako vůz modelového roku 1964 ½, což je z dnešního pohledu velmi zvláštní. Výroba však začala již 9. března. Prakticky každou sezónu měnil svou tvář a postupně narůstaly jeho rozměry, délka posledních modelů přesáhla 4,8 m. Výkony také šplhaly do nadpozemských výšin.

Původní řadový šestiválec 2,8 l měl pouhých 74 kW, postupně se nabízely i větší 3,3 l a vidlicový osmiválec 4,2 l. Shelby GT-350 se pyšnil motorem 4,73 l/220 kW a verze GT-500 nabídla dokonce sedmilitr s 260 kW. Mach 1 začínal pro změnu na 5,75 l.

Verze od Shelbyho nahradily později Mustangy Boss 302, 429 a nakonec 351 (trojčíslí značilo objem válců v krychlových palcích). Zákazníci si vozy půjčovali u Hertze, aby je po víkendu vraceli s totálně sjetými pneumatikami, prázdnými nádržemi a stopami po startovních číslech. Tehdy ještě šlo závodit s naprosto sériovým autem...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První generace na začátku 70. let změnila vzhled a přibrala na váze

První Mustang byl k dostání i v Evropě. Například v Německu nesl označení T5, neboť originální jméno měla registrované továrna Krupp pro svůj náklaďák! Byl k mání vždy coby kupé, kabriolet a fastback se splývavou zadní částí.

Video | Americká auta | Premiéry | Sportovní auta | Ford | Fascinace | Design

Nový Ford Mustang bez tajemství: Design, technika a motory pro Evropu

V roce 1966 vzniklo přes 607,5 tisíce Mustangů, což je dodnes rekordem.

Pokračujte na další kapitolu:

Předchozí KAPITOLY Následující
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 16 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků