Ford Mustang oslaví příští rok kulaté padesátiny od představení první generace. S příchodem šesté generace je ideální čas ohlédnout se krátce do bohaté historie tohoto legendárního auta.
Mustang je pojem a výrobní program Fordu si bez něj nedokážeme představit. V průběhu let se měnil, zvětšoval i zmenšoval. Dokonce i ztratil typického chromovaného koně z masky chladiče. Na rozdíl od mnoha jiných modelů amerických automobilek ale vydržel celé půlstoletí bez přerušení.
Za tu dobu se objevila také spousta konceptů, například i s motorem před zadní nápravou, čtyřdveřové sedany a dokonce i kombi! O sportovních prototypech Mustang GTP nemluvě.
Studiový model Mustangu ze září 1963, sériový model a původní Shelby GT350
První oficiálně prezentovanou studií s tímto názvem byl však v říjnu 1962 dvoumístný roadster s motorem V4 1,5 l z německého Fordu Taunus, který dostal jméno po stíhačce North American P-51 Mustang. Vývoj sériové verze začal již na počátku 60. let v podobě fastbacku s výklopnou zádí a v protisměru umístěnou zadní lavicí.
Produkční „pony car“ z Dearbornu ale vypadal úplně jinak. Jeho tvary i cenová dostupnost z něj učinily prodejní trhák.
První generace (1964-1973)
Původní Mustang je klasikou a určitě nejznámějším modelem. Byl představen 17. dubna 1964 jako vůz modelového roku 1964 ½, což je z dnešního pohledu velmi zvláštní. Výroba však začala již 9. března. Prakticky každou sezónu měnil svou tvář a postupně narůstaly jeho rozměry, délka posledních modelů přesáhla 4,8 m. Výkony také šplhaly do nadpozemských výšin.
Původní řadový šestiválec 2,8 l měl pouhých 74 kW, postupně se nabízely i větší 3,3 l a vidlicový osmiválec 4,2 l. Shelby GT-350 se pyšnil motorem 4,73 l/220 kW a verze GT-500 nabídla dokonce sedmilitr s 260 kW. Mach 1 začínal pro změnu na 5,75 l.
Verze od Shelbyho nahradily později Mustangy Boss 302, 429 a nakonec 351 (trojčíslí značilo objem válců v krychlových palcích). Zákazníci si vozy půjčovali u Hertze, aby je po víkendu vraceli s totálně sjetými pneumatikami, prázdnými nádržemi a stopami po startovních číslech. Tehdy ještě šlo závodit s naprosto sériovým autem...
První generace na začátku 70. let změnila vzhled a přibrala na váze
První Mustang byl k dostání i v Evropě. Například v Německu nesl označení T5, neboť originální jméno měla registrované továrna Krupp pro svůj náklaďák! Byl k mání vždy coby kupé, kabriolet a fastback se splývavou zadní částí.
V roce 1966 vzniklo přes 607,5 tisíce Mustangů, což je dodnes rekordem.
Pokračujte na další kapitolu: