Ford Mondeo vs. Ford Sierra (velký dvojtest ojetin)

Co mají tyto dva vozy společného? Jsou to zástupci značky Ford ve střední třídě, mají pětidvéřovou karosérii hatchback a pod kapotou čtyřválec s objemem 2,0 l. A v čem se liší? Především rokem výroby. Jeden spatřil světlo světa v roce 1989 a ten druhý přesně o deset let později. Přesto jde o srovnání velmi zajímavé.
Ford Mondeo vs. Ford Sierra (velký dvojtest ojetin)
Seznam kapitol
  1. Úvod, Historie Mondea, Historie Sierry, Technické údaje
  2. Mondeo vs. Sierra - exterier, interier, motor, jízda, Závěr, Slovo odborníka
  3. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Možná by se zdálo, že přinášet do testu ojetin auto staré šestnáct let nemá v dnešní době příliš smysl. Na příkladu Sierry a Mondea první generace však skvěle vynikne pokrok, kterým automobily procházejí, ale i některé kroky zpátky. Stejně jako kdysi Sierra, i Mondeo na našich silnicích zdomácnělo a patří mezi nejoblíbenější vozy, ať už v době, kdy bylo nové, tak i nyní, jako ojetina. Oba porovnávané modely byly a jsou cenově dostupnými etalony střední třídy, k nimž se jejich konkurenti vždy mohli pouze přiblížit.

Ford Mondeo

Klepněte pro větší obrázek

Základní specifikace testovaného modelu

Ford Mondeo 2,0i 16V Ambiente
Cena: 199 000 Kč
Rok výroby: 1999
Najeto: 67 000 km
Výbava: dálkově ovládané centrální zamykání, klimatizace, posilovač řízení, 4x airbag, elektrické ovládání předních oken, orig. rádio a repro, ABS, TCS, vyhřívání čelního okna a elektricky stavitelných zrcátek
Další záznamy: prodáno nové v Rakousku, servisní kniha

První generace fordova modelu Mondeo se představila v roce 1993, když nahradila v té době již deset let starou řadu Sierra s pohonem zadních kol. Název „Mondeo“ je slovo uměle odvozené z latinského výrazu „mundus“, tedy „svět“, což od první chvíle naznačovalo ambice vozu proslavit se i za hranicemi Evropy. Zde Mondeo záhy obdrželo titul Automobil roku a jeho výroba se rozběhla i v USA. Tam se tento model prodával jako Ford Contour a luxusní Mercury Mystique, ale nebyl zde nijak výrazně úspěšný.

V Evropě tomu bylo jinak. Tak jako legendární Sierra se i nové Mondeo stalo záhy etalonem ve střední třídě, a to ať už jde o technickou vyspělost, vnitřní a vnější rozměry, rozsah výbavy, či komfort, bezpečnost a spolehlivost. Zmíněné vlastnosti z něj udělaly bestseller jak v případě nových vozů, tak později i na trhu s ojetinami. Britský motoristický tisk dokonce pro charakteristiku pojmu „střední třída“ používá výraz přeložitelný jako „vůz velikosti Mondea“. I přes značné prodejní úspěchy byla první generace Mondea výrazně faceliftována již v roce 1996, ačkoli si po celou dobu svého života musela vystačit s jediným vznětovým motorem 1,8 TD. Tento čtyřválec s konvenčním nepřímým vstřikováním nafty do předkomůrek trpěl snad všemi neduhy, které si jen můžete představit, od přehřívání některých válců až po náhlé praskání rozvodových řemenů. Do konce výroby této první generace ke změně bohužel nedošlo. Vřele doporučit lze zážehové motory, vybavené výhradně čtyřmi ventily na válec.

Poslední modernizací prošlo první Mondeo v roce 1999. Decentní změny se promítly v novém odladění motorů, podvozků a nových potahových látkách interiéru. Právě z tohoto roku pocházelo Mondeo, které jsme podrobili našemu dvojtestu. V roce 1998 bylo v Evropě vyrobeno Mondeo s pořadovým číslem 2 000 000 a jen továrna v belgickém Genku tehdy produkovala 2 000 Mondeí denně. 

Řidičům uvažujícím o koupi ojetého Fordu Mondeo lze vřele doporučit pohonnou jednotku 1,8i 16V. Motor 1,6i 16V je na dosti těžké auto příliš slabý, špičkový šestiválec 2,5 pak má vysokou spotřebu. O vznětové jednotce 1,8 TD byla řeč výše a nelze jej vzhledem k jeho poruchovosti doporučit. Zkoušený motor 2,0 má oproti doporučované osmnáctistovce výkon vyšší jen o 11 kW a dynamika jimi vybavených vozů je v podstatě srovnatelná, stejně jako spotřeba paliva. Nevýhodou motoru 2,0 však je vyšší sazba povinného ručení. 

Ford Mondeo je ve verzi hatchback 2,0i velmi prostorným, spolehlivým a komfortním vozem, v našem případě vybaveným také čtveřicí airbagů, klimatizací či vyhříváním čelního okna. Řada našich řidičů se již přesvědčila o jeho spolehlivosti a dobrých dynamických a jízdních vlastnostech. Na našem trhu je dnes k dispozici ve velkém množství, je tedy z čeho vybírat. Ideální pětidvéřový hatchback s motorem 1,8i 16V a klimatizací ve slušném stavu stojí od 90 000 Kč (r.v. 1993 – 1996), případně od 130 000 Kč (r.v. 1997 – 2000).

Očima odborníků


Tomáš Lachout, manažer prodeje AAA AUTO: „Ford Mondeo roku výroby 1999 je velice oblíbená a spolehlivá ojetina. Její velkou výhodou je především poměr kvality a ceny. Za dobrý peníz dostane zákazník osvědčený (vůz je v ČR hodně rozšířen) a velice prostorný automobil.
Ford Mondeo, jehož výroba začala v roce 1993, získal hned v roce 1994 evropský titul Auto roku. V roce 1996 prošel model zdařilým faceliftem (nápadně byly pozměněny přední maska i přední a zadní svítilny). A design vozu je zajímavý dodnes.
Pětidveřová verze Mondeo je jednoznačně nejprodávanější (následuje verze kombi a až poté sedan). Vůz nabízí velice rozměrný kufr i prostorný interiér. Dalšími klady Mondea jsou dobrá výbava a ergonomie i široká servisní síť a poměrně levné náhradní díly. Motor 2,0i Zetec byl ve své době velice vyspělý, má ovšem vyšší spotřebu a je poměrně hlučný. I kvůli vyšší sazbě povinného ručení je Ford Mondeo žádanější s menšími zážehovými motory 1,6i a 1,8i.
Mezi nedostatky vozu patří poruchy klimatizace, volnější silentbloky na motoru, vůle v řazení a méně trvanlivé poloosy.“

Konkurenti pro Ford Mondeo

Ford Mondeo - konkurenti

Průměrná cena

Renault Laguna 2,0i

160 000 Kč

Opel Vectra 2,0i

180 000 Kč (nový model)

Peugeot 406 2,0i

190 000 Kč (nový model)

Mazda 626 2,0i

150 000 Kč

Ford Sierra

Klepněte pro větší obrázek

Základní specifikace testovaného modelu

Ford Sierra 2,0i DOHC Ghia
Cena: cca 30 000 Kč
Rok výroby: 1989
Najeto: 123 000 km
Výbava: dálkově ovládané centrální zamykání s alarmem, posilovač řízení, elektrické ovládání předních oken, orig. rádio a repro, vyhřívání čelního okna a elektricky stavitelných zrcátek, čalounění velur
Další záznamy: prodáno nové v Rakousku

Ačkoli je tomu již dvaadvacet let, co evropský Ford představil vůz střední třídy Sierra, těší se tento vůz sice již slábnoucímu, ale přesto vydatnému zájmu zejména méně movitých motoristů. Anebo těch, co Sierru obdivují jako nejlepší auto všech dob. Na svoji dobu skutečně mimořádně progresivní vzhled, vycházející ze studie Probe III, byl příčinou toho, že když v roce 1993 Sierra uvolňovala své místo novému Mondeu, byl její vzhled stále ještě akceptovatelný.

První generace Sierry se vyráběla v letech 1982 až 1986 a na první pohled je poznat díky vpadlým předním světlometům. Na výběr byly zážehové motory 1,3l, 1,6l, 2,0l a 2,3l, k dispozici byl i „diesel“ 2,3l. Sierra měla zprvu pětidvéřové karosérie typu hatchback nebo kombi, záhy následovala třídveřová, sportovní varianta. Vůz si brzy vydobyl uznání pro svoji robustnost, prostornost a komfort. Druhá generace, produkovaná mezi roky 1987 a 1990, přinesla kromě nové a ihned velmi populární karosérie čtyřdveřový sedan i změny v technice a vzhledu vozu. Znamenitou volbou se ukázala sériová montáž mimořádně výkonných dvojitých předních světlometů, tentokrát již plně zapuštěných do karosérie. Změn doznal interiér i podvozek, z nabídky motorů dávno zmizel příliš slabý čtyřválec 1,3l/44 kW. Přibyly motory 1,8l a 2,0l s elektronickým vstřikováním EFi a katalyzátorem, jakož i žíznivý šestiválec 2,9l V6/107 kW a sportovní varianta XR 4 s pohonem zadních, nebo všech kol. Přibyla výkonnější a dodnes vysoce ceněná varianta motoru 2,0l s dvojicí vačkových hřídelí DOHC. Do příplatkové výbavy tehdy přibyl systém ABS.

V roce 1990 prodělala Sierra svoji poslední modernizaci. Dostala čirá skla předních blinkrů a tmavé zadní svítilny, změny se dotkly přístrojové desky a výplní dveří. Úrovně výbavy byly CL, CLX, GL a Ghia. Vznětový motor 2,3l/51 kW s „tyčkovým“ rozvodem OHV byl nahrazen přeplňovanou jednotkou 1,8l/55 kW, která se stala legendou. Jde totiž o jeden z nejhorších motorů počátku devadesátých let. Časté praskání rozvodového řemene mívá dalekosáhlé následky, složité membránové vstřikovací čerpadlo Lucas se jen těžko seřizuje a je velmi choulostivé na kvalitu nafty. Časté jsou i potíže s chlazením čtvrtého válce. Kromě toho má motor svoji specifickou a jen těžko popsatelnou charakteristiku se skokovým nárůstem výkonu ve středních otáčkách. V průběhu výroby byly šlechtěny i vyloženě sportovní verze, jako třeba Cosworth 2,0l turbo 4x4 v karosérii sedan, který jel až 240 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlil za méně než 7 s.

Za optimální pohonnou jednotku je považován motor 2,0l DOHC se vstřikováním paliva a řízeným katalyzátorem. Za dlouhá léta provozu se ukázalo, že pokud je automobil dobře udržován, patří mezi nadprůměrně spolehlivé vozy, což potvrzují i statistiky renomované německé zkušebny TÜV. Podle jejích údajů Sierra z posledních let výroby v otázce spolehlivosti překonává nejen svého přímého a o generaci novějšího konkurenta Opela Vectru, ale i dražší vozy Opel Omega, VW Passat či BMW řady 5. Její majitelé si dodnes pochvalují nízké provozní náklady a vysokou užitnou hodnotu. Pro Sierru hovoří i její technická jednoduchost, díky níž si s ní poradí i neznačkové servisy.

Očima odborníků

 Petr Šmarda, technik servisu Ford CARent, Brno: „U vozů Ford Mondeo od modelového roku 1999, kam patří i výše popisovaný vůz, se konstruktérům podařilo odstranit drobné nedostatky starších vozů. Prvky přední nápravy byly zesíleny, čímž se výrazně zvýšila jejich životnost. Všechna Mondea byla od této chvíle vybavena kotoučovými brzdami i na zadních kolech, kde však občas nastává problém z váznutím brzdových třmenů. Významnou změnou byla instalace nových zážehových motorů řady Zetec, které jsou tišší a mají nižší spotřebu. Problematická hydraulická zdvihátka ventilů u nich byla nahrazena spolehlivějšími ventilovými podložkami. Interval výměny rozvodového řemene byl prodloužen ze 120 000 na 150 000 km, kdy je předepsaná i kontrola vůle ventilů.Úpravy se dotkly i manuálních převodovek, kde je nyní podstatně delší životnost synchronních kroužků, zejména na třetím rychlostním stupni, než u vozů z modelového roku 93‘-95‘. Mondea od modelového roku 1999 netrpí žádnými chronickými závadami. Koroze karoserie se objevuje minimálně, většinou v oblasti lemů zadních blatníků a rohů dveří. Někdy zlobí motorky centrálního zamykání, především za chladného počasí. Nedoporučuje se proto například nastartovat v zimě auto a jít škrabat namrzlá okna, může se totiž stát, že se auto samo zamkne. Ale vzhledem k tomu, že lépe vybavená Mondea mají pro Fordy typické vyhřívání čelního skla, si však řidiči škrabání oken příliš neužijí. Co se týká servisních služeb, ale i nejvíce používaných originálních spotřebních náhradních dílů, jako sady rozvodů, svíčky, filtry nebo součásti brzd, se ceny pohybují v rozumných relacích, mnohdy na úrovni cen kvalitativně srovnatelných neoriginálních náhradních dílu. Po celé České republice je také rozsáhlá síť servisních středisek pro vozy značky Ford.“


Tomáš Lachout, manažer prodeje AAA AUTO: „Ford Sierra byl na svoji dobu skvělým vozem. Automobilka Ford začala vůz vyrábět v roce 1982 a mezi hranatými vozy tehdejší produkce vynikala jeho moderní koncepce karoserie se „zakulaceným“ designem. Hitem se Sierra stala především ve verzi hatchback, která měla velice prostorný a pohodlný interiér i rozměrný zavazadelník.
V totalitním Československu se Sierra začala prodávat poměrně brzy, když už v roce 1984 ji nabízel Tuzex. Po listopadu 1989 se Sierra stala jedním z nejdováženějších vozů do ČR. V západní Evropě se jako zachovalá ojetina dala pořídit celkem lacino. Na začátku devadesátých let byla oblíbená mezi podnikateli.
Výroba Sierry, která se dala pořídit i ve verzi s pohonem všech kol, byla ukončena v roce 1993, kdy ji nahradilo Mondeo.
I jako ojetina má velice povedená Sierra své nejlepší roky samozřejmě již za sebou. V současnosti se dá pořídit v rozpětí cca 5 - 50 000 Kč. Vůz trápí hlučné kardany, netěsnosti motoru, i například špatně konstrukčně vyřešené uchycení ramen přední nápravy (rychle se opotřebovávají silentbloky a vůz je poté nestabilní). Vozy trpí korozí.“

Základní technické údaje

 

Ford Mondeo 2,0 16V

Ford Sierra 2,0 DOHC

Počet válců/ventilů

4/4

4/4

Zdvihový objem, typ motoru

1 989 ccm, řadový, zážehový, vpředu napříč

1 998 ccm, řadový, zážehový, vpředu podél

Nejvyšší výkon

96 kW/5 600 ot./min.

88 kW/5 600 ot./min.

Nejvyšší točivý moment

178 Nm/4 000 ot./min.

174 Nm/2 500 ot./min.

Zrychlení z 0 na 100 km/h

9,9 s

9,7 s

Nejvyšší rychlost

206 km/h

195 km/h

Převodovka/počet stupňů

Man., 5 st.

Man., 5 st.

Poháněná kola

přední

zadní

Hmotnost pohotovostní

1 243 kg

1 190 kg

Hmotnost užitečná

572 kg

455 kg

Délka/šířka/výška

4 556/1 745/1 372 mm

4 425/1 920*/1 359

Zákl. objem zavazadlového prostoru

470 l

385 l

Rozvor náprav

2 704 mm

2 609 mm

Spotřeba paliva - město

11,9 l/100 km

9,2 l/100 km**

Spotřeba paliva - mimo město

6,0 l/100 km

5,8 l/100 km**

Spotřeba paliva - kombinovaný provoz

8,1 l/100 km

7,3 l/100 km**

Objem palivové nádže

61,5 l

60 l

Předepsané palivo

Natural 95

Natural 95


* včetně zpětných zrcátek
**městský provoz, 90, 120 km/h

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Historie Mondea, Historie Sierry, Technické údaje
  2. Mondeo vs. Sierra - exterier, interier, motor, jízda, Závěr, Slovo odborníka
  3. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků