Ford Mondeo Titanium X: pro náročnější řidiče (dojmy)

Limitovaná série Titanium X je třešničkou na dortu pro fanoušky Fordu. Exklusivitu modelu přidává i fakt, že se jich do ČR dovezlo pouze 40 kusů. V okolí slovinské Lublaně jsme zkoušeli, co Titanium X dokáže, a proč by mohlo být lepší, než ostatní Mondea.
Ford Mondeo Titanium X: pro náročnější řidiče (dojmy)

Hlavním důvodem, proč ve Fordu stvořili tohle auto, je dokázat potencionálním klientům, že Ford umí oslovit jakoukoli cbaílovou skupinu zákazníků a nedělá mu problém stvořit limitovanou sérii pro několik stovek řidičů, pro které je model ST 220 zbytečně výkonný a dvoulitrový TDCi (130 k) zase slabý.

Dominují dekorativní prvky a kola

Modely této série jsou charakteristické pozměněným designem předních nárazníků, maska chladiče je chromová a v předním nárazníku jsou integrované mlhovky. Sportovně naladěný podvozek má snížené zavěšení kol stejně jako ST220, ale je naladěn komfortněji. Při pohledu z boků si všimnete i odlišně tvarovaných dveřních prahů a lemů podběhů kol. Zadní nárazník je protažený směrem dolů a auto se tak zdá i při zadním pohledu opticky nižší. Předváděcí vozy byly obuty do příplatkových 18“ pneumatik, které ještě zlepšovaly celkový vzhled vozu.

V interiéru „Titanium X“ vychází ze stupně výbavy Ghia. Na středové konzoli palubní desky a hlavici řadicí páky jsou prvky vyvedené v leštěném hliníku - symbolizující titan. Sedadla jsou čalouněná umělým semišem a kůží v černo-stříbrné kombinaci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Oba motory mají dobrý základ

Titanium X je vyrobeno se dvěma motory – zvýšením objemu klasického dvoulitrového čtyřválce vznikl motor 2.2 TDCi o výkonu 155 koní (114 kW), jeho točivý moment vrcholí při 1 800 ot. na hodnotě 400 Nm. Konstruktéři úpravám podrobili také vstřikovací systém a turbodmychadla. Cílem všech těchto úprav bylo zlepšení průběhu točivého momentu, resp. rozšíření spektra využitelných otáček motoru. Při jízdě motor stejnoměrně akceleruje a ani ve vyšších otáčkách do 4000 ot. zátah motoru neklesá.

Velmi dobré je pružné zrychlení, a to i na šestý převodový stupeň při vyšších rychlostech. Obecně spojení tohoto motoru a šestistupňové převodovky je velmi vhodné a v dnešní době víceméně standardní řešení. Při cca 60 km dlouhé testovací jízdě se kombinovaná spotřeba pohybovala u hranice 7 l na 100km, což je o litr více, než udává výrobce. Motory měly ale najeto málo kilometrů a ani já jsem se nesnažil o úspornou jízdu.

Poznámka redakce: Zájemce o motor 2.2 TDCi snad potěší, že verzi Ghia s tímto motorem budeme mít v nejbližší době na regulerní týdenní test.

Zhruba na stejné vzdálenosti jsem zkusil také benzínový šestiválec 3.0 V6, který známe z modelu ST220. Tento motor v Titaniu X má ale výkon snížený na 204 koní (150 kW). Dle vyjádření Fordu byl výkon snížen z důvodu poptávky po šestiválci s nižším výkonem než 226 k (166 kW), který se dodává pro ST 220. I když jsem dříve v ST 220 jezdil, musím přiznat, že rozdíl dvaceti koní není téměř znát a verze Titanium X jede také velmi dobře. Je to zcela něco jiného než 2.2 TDCi. Po přesednutí za volant šestiválce se probouzí závodnická krev – při vyšších otáčkách je zvuk šestiválce lepší, než vaše oblíbená hudba na CD. Omezovač zasahuje až v červeném poli – konkrétně při 7 700 ot. Při sportovnější jízdě se spotřeba lehce přehoupne přes dvanáctilitrovou hranici.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Bohatý základ

Nový model dostal systém IPS, který obsahuje šest airbagů, aktivní opěrky hlav, přední sedadla, jejichž tvarování znemožňuje podklouznutí pod bezpečnostními pásy, protiblokovací systém brzd ABS a brzdový asistent. Do verze se zážehovým šestiválcem se standardně montuje také elektronický stabilizační systém ESP. Následuje kompletní seznam výbavy:

  • aerodynamické přední a zadní nárazníky v barvě karosérie a zabudované přední mlhové světlomety se stříbrnými rámečky;
  • sportovní odpružení (snížení o 15 mm), nastavení konstantní světlé výšky (jen kombi);
  • ostřikovače světlometů;
  • 6 airbagů;
  • elektronicky řízená klimatizace;
  • vyhřívané čelní sklo (včetně vyhřívaných trysek ostřikovačů);
  • ABS, ESP pouze pro V6;
  • kotoučové brzdy na čtyřech kolech;
  • bezpečnostní brzdový asistent EBA (mechanický);
  • tónovaná skla, od sloupku B tmavě tónovaná;
  • elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka s osvětlením prostoru pod zrcátky;
  • dešťový senzor a samočinná aktivace světlometů při snížené viditelnosti;
    hlavice řadící páky v metalickém provedení;
  • rádio / CD 6000, dálkové ovládání na sloupku řízení, 4 reproduktory;
  • kola z lehkých slitin 17"x6.5 7-paprsků;
  • metalický lak (černá Panther, modrá Ink, stříbrná Machine);
  • potahy Alcantara (umělá semiš).

Za necelý milion

Model Mondeo Titanium X se vznětovým motorem 2.2 TDCi se prodává v karosářské variantě liftback za 941 900 Kč, v kombíku se stejným motorem jej dostanete za  966 900 Kč. Titanium X se silnějším 3.0 V6 koupíte v pětidveřovém provedení za 956 900 Kč a cena této motorové varianty ve verzi kombi se pohybuje na částce 981 900 Kč.

Modely Ford Mondeo série „Titanium X“ se budou vyrábět pouze po omezenou dobu. Na evropském trhu se Ford Mondeo série „Titanium X“ objeví na podzim tohoto roku, což platí i o České republice. K mání bude pouze avizovaných 40 kusů, tak si s objednávkou pospěšte, protože cena tohohle modelu nebude klesat tak rychle, jako u klasických typů Mondea a navíc si můžete být jisti, že znalce Fordu tímto modelem určitě zaujmete.

Testy: 2.5 V6 Ghia, 2.0 TDCi 96 kW Ghia, ST 220, 1.8 SCi po faceliftu 

Parametry motorů

2.2 TDCi

  • Objem: 2 198 ccm
  • Max. výkon: 114 kW (155 k) při 3 500 ot.
  • Toč. moment: 360 Nm při 1 800 ot. (krátkodobě 400 Nm)
  • Spotřeba: 8,2/4,9/6,1 l/100 km
  • Maximální rychlost: 220 km/h
  • Zrychlení na 100 km/h: 8,7 s
  • Pružnost: 60-100 km/h (4 st.): 5,8 s; 80-120 km/h (5 st.): 8,3 s

3.0 V6

  • Objem: 2 967 ccm
  • Max. výkon: 150 kW (204 k) při 6 000 ot.
  • Toč. moment: 263 Nm při 4 900 ot.
  • Spotřeba: 15,1/7,5/10,3 l/100 km
  • Maximální rychlost: 240 km/h
  • Zrychlení na 100 km/h: 7,9 s

bazar

Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 119 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 256 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 191 512 km
Cena: 74 000 Kč
Ford Galaxy 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 264 758 km
Cena: 76 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků