Ford Mondeo ST 220 klouže krajinou rychle

Rychlost je vášní, které čas od času podlehne každý řidič. K tomu, aby byl zážitek z jízdy co nejintenzivnější, je třeba mít samozřejmě správné auto. Ford má dnes hned dvě pod jednotným označením ST.
Ford Mondeo ST 220 klouže krajinou rychle

První model ST vychází z modelu Focus, je vybaven dvoulitrovým čtyřválcem s výkonem 170 koní a blíže jsme si jej na autorevue.cz představili. Ford ovšem ve francouzském Nice představil i druhý vůz sportovní řady ST – model střední třídy Mondeo.

Zopakujme si ještě jednou základní filozofii modelů řady ST, tedy Sport Technologiies. Jejich cílem je nabídnout řidičům maximální požitek z dynamické jízdy, aniž by se ovšem vytrácela funkčnost, komfort a další vysoce ceněné rysy vozů, ze kterých ST verze vycházejí.

Klepněte pro větší obrázek

Fordu Focus ST 170 nejvíce sedí zatáčkovitý terén a jízda brzda-plyn s častým řazením. Sportovní verze fordu střední třídy je úplně z jiného těsta – své přednosti nejlépe ukáže na rovnějších silnicích a delších trasách. Nové Mondeo ST 220 je poháněno speciálně vyvinutým třílitrovým vidlicovým šestiválcem Duratec ST 3,0 V6 24V. S tímto čtyřiadvacetiventilovým agregátem dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během pouhých 7,1 sekundy, jeho maximální rychlost činí 243 km/h. Díky systému sání, pečlivě vyladěnému tak, aby motor dával co nejlepší parametry, se šestiválec chlubí maximálním výkonem 166 kW (227 koní) při 6150 min-1 a jeho nejvyšší točivý moment dosahuje své maximální hodnoty 280 N.m při 4900 min-1. Motor má robustní, ale překvapivě lehký, jenom jedenatřicet kilogramů vážící hliníkový blok motoru, uspořádaný do dvou řad po třech válcích, sevřených v úhlu 60 stupňů. Vrtání válců činí 89 mm. Menší zdvih pístů z lehké hliníkové slitiny, pouze 79,5 mm, usnadňuje vytáčení motoru do vysokých obrátek až 6700 min-1. Podčtvercová charakteristika šestiválcového motoru zlepšuje náběh výkonu motoru a přispívá i k jeho vyváženějšímu chodu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Promyšlená konstrukce vidlicového šestiválce Duratec ST s úhlem rozevření dvou řad válců 60 stupňů dala vzniknout překvapivě kompaktnímu agregátu, který se díky své krátké stavbě snadno srovná pod kapotu modelu Mondeo. Konstruktéři mohli dokonce vypustit vyvažovací hřídele, které jsou v případě některých motorů V6 nutné pro dosažení klidného chodu. Namísto toho má motor Duratec ST V6 dvanáct protizávaží na klikovém hřídeli, které zaručují doslova sametový chod tohoto agregátu. Klikový hřídel uložený v šesti ložiscích velkého průměru je poměrně krátký a velmi tuhý, konstruovaný tak, aby dokázal přenášet velké síly a momenty. Šest dvojic protizávaží šesti kovaných ojnic vylepšuje chod motoru z hlediska vibrací. Velké ojniční oko pro čep klikového hřídele je dělené lámáním.

O pohon dvou dvojic vačkových hřídelů motoru Duratec ST modelu Mondeo ST220 se stará speciální řetěz, který zaručuje jednak velmi tichý chod motoru a zároveň má extrémně dlouhou životnost. Vahadla ventilů mají hydraulické vymezování vůlí, ventilový rozvod motoru Duratec ST proto nevyžaduje žádnou údržbu ani seřizování.

Výhodou motoru je doslova sametový chod, stoosmdesátistupňové zatáčky nejsou sice jeho silnou zbraní, ale na trochu rovnější silnici se velmi rychle dostanete k nejvyšším rychlostním limitům. Kupříkladu z padesátikilometrové rychlosti na 100 km/h se dostanete už za 8,6 sekundy, z 80 na 120 km/h pak za 9,2 sekundy. Podvozek je naladěn hodně měkce, ale ani „rozhoupání“ v zatáčkách nijak neubírá z vysokého pocitu bezpečnosti. Řazení je přesné, ovládání snadné, řízení bez závažnějších připomínek.

Klepněte pro větší obrázek

K přednostem sportovního modelu ST 220 lze v neposlední řadě zařadit i cenu, za kterou bude ve druhé polovině roku Mondeo ST 220 na českém trhu prodáváno. Počítá se s oběma karosářskými verzemi – sedanem i kombi – a to za cenu na úrovni, která je velmi podobná ceně, za kterou se sportovní verze Mondeo ST prodávala v předešlé generaci. Konkrétně za 1 080 000 u sedanu, respektive 1 110 000 korun u verze kombi.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků