Ford Mondeo ST 220 klouže krajinou rychle

Rychlost je vášní, které čas od času podlehne každý řidič. K tomu, aby byl zážitek z jízdy co nejintenzivnější, je třeba mít samozřejmě správné auto. Ford má dnes hned dvě pod jednotným označením ST.
Ford Mondeo ST 220 klouže krajinou rychle

První model ST vychází z modelu Focus, je vybaven dvoulitrovým čtyřválcem s výkonem 170 koní a blíže jsme si jej na autorevue.cz představili. Ford ovšem ve francouzském Nice představil i druhý vůz sportovní řady ST – model střední třídy Mondeo.

Zopakujme si ještě jednou základní filozofii modelů řady ST, tedy Sport Technologiies. Jejich cílem je nabídnout řidičům maximální požitek z dynamické jízdy, aniž by se ovšem vytrácela funkčnost, komfort a další vysoce ceněné rysy vozů, ze kterých ST verze vycházejí.

Klepněte pro větší obrázek

Fordu Focus ST 170 nejvíce sedí zatáčkovitý terén a jízda brzda-plyn s častým řazením. Sportovní verze fordu střední třídy je úplně z jiného těsta – své přednosti nejlépe ukáže na rovnějších silnicích a delších trasách. Nové Mondeo ST 220 je poháněno speciálně vyvinutým třílitrovým vidlicovým šestiválcem Duratec ST 3,0 V6 24V. S tímto čtyřiadvacetiventilovým agregátem dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během pouhých 7,1 sekundy, jeho maximální rychlost činí 243 km/h. Díky systému sání, pečlivě vyladěnému tak, aby motor dával co nejlepší parametry, se šestiválec chlubí maximálním výkonem 166 kW (227 koní) při 6150 min-1 a jeho nejvyšší točivý moment dosahuje své maximální hodnoty 280 N.m při 4900 min-1. Motor má robustní, ale překvapivě lehký, jenom jedenatřicet kilogramů vážící hliníkový blok motoru, uspořádaný do dvou řad po třech válcích, sevřených v úhlu 60 stupňů. Vrtání válců činí 89 mm. Menší zdvih pístů z lehké hliníkové slitiny, pouze 79,5 mm, usnadňuje vytáčení motoru do vysokých obrátek až 6700 min-1. Podčtvercová charakteristika šestiválcového motoru zlepšuje náběh výkonu motoru a přispívá i k jeho vyváženějšímu chodu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Promyšlená konstrukce vidlicového šestiválce Duratec ST s úhlem rozevření dvou řad válců 60 stupňů dala vzniknout překvapivě kompaktnímu agregátu, který se díky své krátké stavbě snadno srovná pod kapotu modelu Mondeo. Konstruktéři mohli dokonce vypustit vyvažovací hřídele, které jsou v případě některých motorů V6 nutné pro dosažení klidného chodu. Namísto toho má motor Duratec ST V6 dvanáct protizávaží na klikovém hřídeli, které zaručují doslova sametový chod tohoto agregátu. Klikový hřídel uložený v šesti ložiscích velkého průměru je poměrně krátký a velmi tuhý, konstruovaný tak, aby dokázal přenášet velké síly a momenty. Šest dvojic protizávaží šesti kovaných ojnic vylepšuje chod motoru z hlediska vibrací. Velké ojniční oko pro čep klikového hřídele je dělené lámáním.

O pohon dvou dvojic vačkových hřídelů motoru Duratec ST modelu Mondeo ST220 se stará speciální řetěz, který zaručuje jednak velmi tichý chod motoru a zároveň má extrémně dlouhou životnost. Vahadla ventilů mají hydraulické vymezování vůlí, ventilový rozvod motoru Duratec ST proto nevyžaduje žádnou údržbu ani seřizování.

Výhodou motoru je doslova sametový chod, stoosmdesátistupňové zatáčky nejsou sice jeho silnou zbraní, ale na trochu rovnější silnici se velmi rychle dostanete k nejvyšším rychlostním limitům. Kupříkladu z padesátikilometrové rychlosti na 100 km/h se dostanete už za 8,6 sekundy, z 80 na 120 km/h pak za 9,2 sekundy. Podvozek je naladěn hodně měkce, ale ani „rozhoupání“ v zatáčkách nijak neubírá z vysokého pocitu bezpečnosti. Řazení je přesné, ovládání snadné, řízení bez závažnějších připomínek.

Klepněte pro větší obrázek

K přednostem sportovního modelu ST 220 lze v neposlední řadě zařadit i cenu, za kterou bude ve druhé polovině roku Mondeo ST 220 na českém trhu prodáváno. Počítá se s oběma karosářskými verzemi – sedanem i kombi – a to za cenu na úrovni, která je velmi podobná ceně, za kterou se sportovní verze Mondeo ST prodávala v předešlé generaci. Konkrétně za 1 080 000 u sedanu, respektive 1 110 000 korun u verze kombi.

bazar

Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 256 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 191 512 km
Cena: 69 000 Kč
Ford Galaxy 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 264 758 km
Cena: 76 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 158 232 km
Cena: 109 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků