Kapitoly článku:
Vcelku hbitý cesťák
Při ostřejší jízdě dává vůz najevo spoustu hmoty nad a za zadní nápravou, která jej na limitu vede spíš k přetáčivosti, či spíše jej nechá lavírovat mezi nedotáčivostí celkem těžké přídě a přetáčivostí mohutné zádě. Mě osobně se to líbilo a vzhledem k tomu, že Mondeo nemá tu odpornou vlastnost, že by při současném používání brzdy a plynu přerušlo přívod paliva k motoru, bylo možné si v rychlých zatáčkách s autem vyloženě pohrávat právě přesouváním hmotnosti z přední a zadní nápravu a naopak. Většina lidí to ale asi neocení a ne zrovna neutrální chování na hranici není úplně optimální, ESP občas bude muset pomoci. Nicméně, mezi těmito auty je to standard, třeba Passat 2,0 TDI se chová skoro úplně stejně.
Mondeo je proslulé svým vnitřním prostorem. A opravdu, zavazadelník pětidvířka může konkurovat nejednomu kombíku.
Pro běžnou jízdu je ale podstatnější to, že vůz je velmi komfortní, přitom v zatáčkách jistý, čitelný a projevující se střídmými náklony karoserie. Vyloženě vás chce komfortně vozit na dlouhé cesty a nedělat vám žádné starosti. S tím jde ruku v ruce již zmíněné odhlučnění motoru ve vyšších rychlostech, přijatelný aerodnymický hluk i při rychlosti přes 200 km/h a minimální pronikání rázů od kol do interiéru. Prostě cesťák jak má být.
I cestující vůz polyká s nadhledem, dva dvoumetroví si za sebe sednou tak akorát, v jakémkoli jiném rozložení je ale místa nadbytek.
V přímce je vůz dostatečně dynamický, žádný závodník to ale není, výkon okolo 150 koní je ve střední třídě spíše nutnost než nějaká nálož pod přední kapotou. Na stovku má zrychlovat za 8,7 sekundy, což se mi nikdy nepodařilo a kolikrát byl problém dostat z vozu stovku pod 10 sekund. Přičítám to ale ne úplně zajetému motoru, 5 000 km není na diesel nic moc. Velmi dobrá je ovšem pružnost, také proto si lidé diesely kupují. Trochu zvláštní je zpřevodování s kratkými stupni 1, 2 a 3 a dlouhou další trojící. Nevím, proč je odstupňování převodovky poskládané takto, zrychlení na 100 km/h to snad ani nijak zvlášt neprospívá a velký rozestup mezi trojkou a čtyřkou trochu kazí akceleraci z obvyklých 80-100 km/h. Na druhou stranu, dlouhé vyšší kvalty dělají kouzla se spotřebou, výše zmíňovaných 4,3 litru na sto hovoří za vše. První tři stupně by ale mohly být o něco delší.
Až na tu cenu...
S Mondeem jsem během jeho týdenního testu jezdil opravdu rád, především díky jeho komfortní povaze. Vůz je v tomto směru velice vyspělý a ačkoli mi mé preference velí dávat přednost sportovněji laděným vozům, bylo příjemné poznat velmi dobré provedení trochu jiného naladění. Mondeo je navíc hezké a elegantní, v interiéru velmi kvalitní a krom pár detailů, jako užší sedáky předních sedadel, mu nelze mnoho vyčíst. Osobně bych ve střední třídě volil výkonnější motor, ale kdo chce diesel a výkon, nepořídí u konkurence lépe – výkonnější dieselový čtyřválec má dnes jen BMW a Toyota. Mondeo je i přes své roky je pořád vychytaným celkem, který znamená hlavně pro nový Volkswagen Passat stále velmi tvrdou konkurenci. Ve srovnávacím testu by rozhodovaly jen detaily.
To všechno je fajn, ale když si to posatavím vedle ceny, která u pětidvéřové verze ve výbavě Titanium X a s motorem 2,2 TDCi činí 954 900 Kč, měřítka se mění. Zde už vstupují na scénu vozy jako BMW 3, a ty jsou pro Mondeo příliš tvrdým oříškem. Počínaje základní koncepcí a konče chybějícími prvky výbavy, které náročnější klientela, která vozy za jeden milion Kč jistě kupuje, prostě automaticky očekává. Vysoká výbava Titanium X skýtá obravdu bohatou nadílku, kterou si můžete projít níže, ale pár věcí, které byste očekávali, jí chybí a některé nelze ani přikoupit. Osobně bych si nekoupil Mondeo právě proto, že ani za příplatek nedostanu dvouzónovou klimatizaci, automaticky zaclonitelná vnější zpětná zrcátka a podobné drobnosti, které u komfortního sedanu za tuto cenu vnímám jako samozřejmost. Zřejmě právě zde se ukazuje větší morální stáří vozu.
Druhá zóna klimatizace šla spinkat? Asi ano, stejně jako já jí budete hledat marně, prostě není.
Čím Mondeo toto zjevné minus vyvažuje, je nenápadnost. Žijeme v zemi, kde se úspěch neodpouští a Mondeo v dané specifikaci dopřává vysoký komfort v balení vcelku běžného sedanu své třídy. Za Mondeo v garáži vás nikdo nenávidět nebude, za „oholené“ trojkové BMW s ještě menší cenou mnohdy ano. Je tak otázka, co je pro vás důležitější. Já mohu s jistotou říci, že se vůz i po letech pohybuje ve vysokých patrech střední třídy a na konkurenci ztrácí právě jen ve zmíněných detailech. Jako auto je ale svým komfortem, jízdními vlastnostmi i výkony stále velmi dobré a s vylepšeným hávem nyní opět skvěle vypadá.
Plusy:
Vnitřní prostor
Kvalita interiéru, bohatá výbava
Špičkové řazení a brzdy
Komfort přepravy pro celou posádku
Jisté jízdní vlastnosti
Obrovský a široce využitelný zavazadelník (5D verze a kombi)
Minusy:
- Chybějící drobnosti ve výbavě
- Užší sedáky předních sedadel
- Cena
Základní výbava (Titanium X): 17" kola z lehkých slitin, vnější doplňky v barvě karoserie, přední mlhová světla, přední, boční a stropní airbagy, ABS, palubní počítač, automatická klimatizace, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání předních i zadních bočních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s osvětlením prostoru pod zrcátky, tempomat, vyhřívané čelní sklo včetně vyhřívaných trysek ostřikovačů, xenonové světlomety, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, elektricky nastavitelná sedadla vpředu, potahy předních sedadel v kombinaci kůže-alcantara, nastavitelná bederní opěrka předních sedadel, osvětlení prostoru pro nohy, kůží obšitý volant, řadička a madlo ruční brzdy, sluneční clony s osvětlenými zrcátky, přední a zadní lampičky na čtení zadní sklopná středová opěrka s přihrádkou a držákem nápojů, zadní tmavě tónovaná skla, velurové podlahové rohože, autorádio Sony s měničem na 6 CD a dálkovým ovládáním na sloupku řízení, dešťový senzor, automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko, samočinná aktivace světlometů,
Příplatková výbava: IVD (obsahuje TCS, ESP a EBA) (26 900 Kč), metalický lak (17 900 Kč), 18" kola z lehkých slitin (10 000 Kč)
Cena v základní výbavě (Titanium X, 2,2 TDCi, 5D): 954 900 Kč
Cena v testované výbavě: 1 009 700 Kč
Technické parametry:
Hodnoty udávané výrobcem
Motor
Řadový, kapalinou chlazený vznětový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložen vpředu napříč před přední nápravou
Největší výkon: 114 kW (155 koní) při 3500 ot./min
Největší točivý moment: 360 Nm při 1800 ot./min
Palivo: Nafta
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 220 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,7 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 8,2
Mimo město: 4,9
Kombinovaná: 6,1
Emise CO2 (g/km): 151
Podvozek
Zavěšení předních kol: Modifikované zavěšení typu McPherson
Zavěšení zadních kol: Víceprvkové zavěšení
Rozměr kol: 7,5Jx18
Rozměr pneumatik: 225/40 R18
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost: 1478 kg
Užitečná hmotnost: 537 kg
Vnější rozměry
Délka: 4731 mm
Šířka: 1812 mm
Výška: 1429 mm
Rozvor náprav: 2754 mm
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 500 l
Objem zavazadlového prostoru při sklopení zadních sedadel: 1370 l