Ford Mondeo 2,0 TDDI: spolehlivý diesel pod kapotou (test ojetiny)

K testu bazarových vozidel jsme si vypůjčili Ford Mondeo kombi, vyrobený na sklonku roku 2001 a osazený silnějším vznětovým dvoulitrem TDDI. Podíváme se na to, jak vůz vypadá po pěti letech provozu a v závěru testu porovnáme jeho motorovou jednotku s modernějším agregátem TDCi. Mimo jiné zjistíte, že novější neznamená vždy spolehlivější.
Ford Mondeo 2,0 TDDI: spolehlivý diesel pod kapotou (test ojetiny)
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér a ergonomie, Zavazadelník, Výbava
  2. Motor a spotřeba, TDDI vs. TDCI, Jízda, Spolehlivost, Zhodnocení, Parametry vozu
  3. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Test Mondea proběhl poslední lednový týden, kdy se denní teploty pohybovaly hluboko pod bodem mrazu. Za celý týden Mondeo nechtělo nastartovat akorát na Moravě, kdy rtuť teploměru klesla k -17°C. Po otočení klíčku motor prostě nenaskočil. Po několika marných pokusech jsem startování vzdal. Další pokus o nastartování proběhl o pár hodin později, kdy se mírně oteplilo. Po krátkých pokusech o nažhavení motor naskočil, což byl zároveň první a poslední problém za celou dobu testu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Povedený exteriér

Mondeo kombi bylo a stále je velice úspěšným vozem, za což vděčí i povedenému kabátu. Vůz dlouhý přes 4,8 metru jen těžko přehlédnete. Zvolená stylistika karoserie v duchu „New Edge Design“ je umírněnější než u menšího modelu Focus, přesto ostré hrany převládají. Mondeo zepředu zaujme především ostře tvarovanými světlomety mezi kterými se nachází mřížka s odklopným logem Ford.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pod logem je umístěn zámek, kterým se odemyká kapota motoru. Boční strany zdobí výrazné vykrojení blatníků a dominují hranatá zrcátka v barvě karoserie, která bych uvítal ve větším provedení. Zadní partie vozu je charakteristická sloupcovými světly. Toto řešení je praktické, světla jsou dobře viditelná i v koloně vozidel. Střešní lyžiny podtrhují povedený design vozidla.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  

Interiéru vévodí černá

Po prohlédnutí povedeného zevnějšku trochu zklame interiér, který je zcela standardní a ničím zajímavým nepřekvapí. Umírněný design, zejména palubní desky, byl ale po rozporupných ohlasech na odvážné ztvárnění první generace Fordu Focus zvolen zcela záměrně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přístrojová deska je provedena v několika různorodých plastech. Dokonce i středová konzole imitující hliník je plastová, což mě mírně zarazilo a zároveň zklamalo. Noblesnímu interiéru tento středový panel škodí svou lacině vyhlížející imitací. Ovšem je to pouze subjektivní názor. Někdo může naopak nad tímto počinem automobilky Ford zajásat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Provedení interiéru je kvalitní, při přejezdech nerovností a výmolů nikde nic nedrnčí ani nevrže. Prostě v kabině vozu panuje klid a můžete s přehledem poslouchat hudbu, kterou občas přeruší dunivý hluk od motoru při razantním zrychlení či aerodynamický hluk při vysokých rychlostech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek

Dobrá ergonomie a prostornost všemi směry

Řidič najde už při prvním usednutí za volant vše na svém místě. Volant dobře padne do rukou díky silnějšímu věnci. Hliníkové části volantu v mrazivých dnech studí, což není příliš praktické, pokud přijdete k promrzlému vozu. Kaplička před řidičem skrývá dobře čitelné přístroje, ze kterých rychle zjistíte aktuální rychlost a otáčky. Příjemně tuhá sedadla nejsou příliš široká, tudíž zde mohou mít problémy lidé robustnější postavy. Sedadla ale tělo při ostřejším průjezdu zatáčkou skvěle drží. Manuálně si můžete nastavit tuhost sedadla v oblasti beder (u obou předních sedaček). Místa pro nohy je na předních i zadních sedadlech díky velkorysému rozvoru (2754 mm) dostatek, zadní část předních opěradel je hluboce vykrojená a i proto při maximálním posunu předních sedaček vzad zbývá cestujícím na zadních sedadlech dostatek prostoru pro nohy. Zadní sedadla zaslouží pochvalu, sedí se v nich velmi dobře a útulně. Všechny tři zadní místa mají opěrku hlavy, přičemž prostřední je vysunovací. Jedinou výtku při posezu za volantem zaslouží trochu krátká loketní opěrka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor

Široký vstupní otvor zavazadelníku se vyklápí do výše bezmála dvou metrů, tudíž nemusíte dávat pozor na hlavu (pokud tedy nejste vyšší). Nakládací hrana je v rovině dna a úložný prostor je krytý stahovací roletkou. Udávaný objem 540 litrů je více než dostačující, zavazadelník je navíc dobře tvarován, nabízí rovnou podlahu (jak je již zvykem v této třídě vozidel) a délku 1100 mm a výšku 850 mm. Po sklopení zadních sedadel vznikne úložná plocha v délce bezmála dvou metrů, sklopená sedadla bohužel rovinu podlahy narušují, i když nepříliš významně. Sedáky lze sklápět v poměru 60:40. V „kufru“ naleznete také praktickou 12V přípojku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Slušná výbava

Základní výbava Mondea čítala ve své době mj. ABS, 4x airbag, kotoučové brzdy na všech 4 kolech, kola z lehkých slitin 16“, nárazníky v barvě karoserie, vnější zrcátka v barvě karoserie, střešní lyžiny, elektronicky řízenou klimatizaci, prachový filtr, posilovač řízení, imobilizér, centrální zamykání, elektricky ovládána přední i zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, nastavitelnou bederní opěrku u předních sedadel, zadní loketní opěrku, tři zadní opěrky hlavy, přední lampičky na čtení map a přední podlahové rohože.

U ojetin ze začátku tohoto století se tak můžete vždy spolehnout na slušný komfort, úplně "oholené" Mondeo prakticky neexistuje.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér a ergonomie, Zavazadelník, Výbava
  2. Motor a spotřeba, TDDI vs. TDCI, Jízda, Spolehlivost, Zhodnocení, Parametry vozu
  3. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků