Ford kontroluje motory Focusu RS sluchem

Ford kontroluje motory Focusu RS sluchem

Ochutnávání vín, ladění koncertních pian… Při kontrole kvality jsou lidské smysly někdy nenahraditelné. Platí to i pro výrobu automobilových motorů.

Ačkoliv moderní technika hraje při testování a kontrole stále významnější úlohu, Ford zjistil, že při určitých typech zkoušek není nad dobré uši. Bezchybný chod motorů 2.3 EcoBoost proto ještě před jejich konečným namontováním do sportovního Fordu Focus RS ověřují speciálně vyškolení odborníci, kteří namísto sofistikovaných přístrojů spoléhají na vlastní sluch.

„Členové tohoto týmu vědí, jak má znít dokonale kalibrovaný motor, a rozpoznají nepatrné zvuky signalizující problém,“ řekl Gunnar Herrmann, viceprezident Ford of Europe pro kvalitu. „Něco jako když lékař disponuje nejvyspělejší diagnostickou technologií, ale k získání obrazu o zdravotním stavu pacienta stále používá i stetoskop.“

Zaměstnanci montážního závodu Fordu ve španělské Valencii se učí rozpoznávat defekty na speciálně připravených „vadných“ motorech. Po několikaměsíčním školení získají členové týmu kvalifikaci k provádění minutových zkoušek v některé z 18 zvukotěsných komor na konci výrobní linky.

Pokud technici zaznamenají chřestění nebo pískání, které typicky provází závady jako zablokovaný mazací kanál či poškozené ozubení, pošle se motor na speciální kontrolu, která problém najde a vyřeší. Tímto způsobem se také neustále zlepšuje kvalita výrobního procesu.

Varianta motoru 2.3 EcoBoost určená pro Focus RS se vyznačuje speciálním naladěním. Pyšní se nejvyšším výkonem 257 kW (350 koní); umožňuje vozu dosáhnout zrychlení 0–100 km/h za 4,7 s a vyvinout rychlost až 266 km/h.

Ford používá stejný typ poslechové zkoušky také při kontrolách motorů EcoBoost používaných v modelech Focus ST, S-MAX a Mondeo.

Každý den přezkoumá „naslouchačský“ tým Fordu ve valencijské motorárně 2 000 motorů. O přirozené přestávky mezi jednotlivými zkouškami se postará příprava motorů k testu, což zaměstnancům pomáhá udržet koncentraci celý pracovní den.

Bez lidských smyslů se neobejdou ani další procesy ve Fordu, jako je například kontrola zpracování detailů a provedení švů v modelech Ford Vignale nebo ruční formování složitých 3D tvarů v modelářských studiích Fordu.

„Dovednosti zaměstnanců Fordu ve spojení s nejmodernější technikou umožňují vyrábět vysoce kvalitní automobily, které lépe fungují i vypadají a vyznačují se mimořádnou odolností po celou dobu své životnosti,“ dodal Hermann.

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 195 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků