Ford kontroluje motory Focusu RS sluchem

Ford kontroluje motory Focusu RS sluchem

Ochutnávání vín, ladění koncertních pian… Při kontrole kvality jsou lidské smysly někdy nenahraditelné. Platí to i pro výrobu automobilových motorů.

Ačkoliv moderní technika hraje při testování a kontrole stále významnější úlohu, Ford zjistil, že při určitých typech zkoušek není nad dobré uši. Bezchybný chod motorů 2.3 EcoBoost proto ještě před jejich konečným namontováním do sportovního Fordu Focus RS ověřují speciálně vyškolení odborníci, kteří namísto sofistikovaných přístrojů spoléhají na vlastní sluch.

„Členové tohoto týmu vědí, jak má znít dokonale kalibrovaný motor, a rozpoznají nepatrné zvuky signalizující problém,“ řekl Gunnar Herrmann, viceprezident Ford of Europe pro kvalitu. „Něco jako když lékař disponuje nejvyspělejší diagnostickou technologií, ale k získání obrazu o zdravotním stavu pacienta stále používá i stetoskop.“

Zaměstnanci montážního závodu Fordu ve španělské Valencii se učí rozpoznávat defekty na speciálně připravených „vadných“ motorech. Po několikaměsíčním školení získají členové týmu kvalifikaci k provádění minutových zkoušek v některé z 18 zvukotěsných komor na konci výrobní linky.

Pokud technici zaznamenají chřestění nebo pískání, které typicky provází závady jako zablokovaný mazací kanál či poškozené ozubení, pošle se motor na speciální kontrolu, která problém najde a vyřeší. Tímto způsobem se také neustále zlepšuje kvalita výrobního procesu.

Varianta motoru 2.3 EcoBoost určená pro Focus RS se vyznačuje speciálním naladěním. Pyšní se nejvyšším výkonem 257 kW (350 koní); umožňuje vozu dosáhnout zrychlení 0–100 km/h za 4,7 s a vyvinout rychlost až 266 km/h.

Ford používá stejný typ poslechové zkoušky také při kontrolách motorů EcoBoost používaných v modelech Focus ST, S-MAX a Mondeo.

Každý den přezkoumá „naslouchačský“ tým Fordu ve valencijské motorárně 2 000 motorů. O přirozené přestávky mezi jednotlivými zkouškami se postará příprava motorů k testu, což zaměstnancům pomáhá udržet koncentraci celý pracovní den.

Bez lidských smyslů se neobejdou ani další procesy ve Fordu, jako je například kontrola zpracování detailů a provedení švů v modelech Ford Vignale nebo ruční formování složitých 3D tvarů v modelářských studiích Fordu.

„Dovednosti zaměstnanců Fordu ve spojení s nejmodernější technikou umožňují vyrábět vysoce kvalitní automobily, které lépe fungují i vypadají a vyznačují se mimořádnou odolností po celou dobu své životnosti,“ dodal Hermann.

TEST Fiat 500 1.2 8v Collezione: Jen mu zkuste odolat!

Fiat 500 1.2 8v Collezione

Pětistovka oslavila v loňském roce šedesátiny. Fiat se ale výrobou nejrůznějších speciálních a limitovaných verzí vytrvale stará o to, aby novodobá generace nezestárla ani o den.

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

23.  9.  2018 | Miro Mihálik | 31 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků