Ford kontroluje motory Focusu RS sluchem

Ford kontroluje motory Focusu RS sluchem

Ochutnávání vín, ladění koncertních pian… Při kontrole kvality jsou lidské smysly někdy nenahraditelné. Platí to i pro výrobu automobilových motorů.

Ačkoliv moderní technika hraje při testování a kontrole stále významnější úlohu, Ford zjistil, že při určitých typech zkoušek není nad dobré uši. Bezchybný chod motorů 2.3 EcoBoost proto ještě před jejich konečným namontováním do sportovního Fordu Focus RS ověřují speciálně vyškolení odborníci, kteří namísto sofistikovaných přístrojů spoléhají na vlastní sluch.

„Členové tohoto týmu vědí, jak má znít dokonale kalibrovaný motor, a rozpoznají nepatrné zvuky signalizující problém,“ řekl Gunnar Herrmann, viceprezident Ford of Europe pro kvalitu. „Něco jako když lékař disponuje nejvyspělejší diagnostickou technologií, ale k získání obrazu o zdravotním stavu pacienta stále používá i stetoskop.“

Zaměstnanci montážního závodu Fordu ve španělské Valencii se učí rozpoznávat defekty na speciálně připravených „vadných“ motorech. Po několikaměsíčním školení získají členové týmu kvalifikaci k provádění minutových zkoušek v některé z 18 zvukotěsných komor na konci výrobní linky.

Pokud technici zaznamenají chřestění nebo pískání, které typicky provází závady jako zablokovaný mazací kanál či poškozené ozubení, pošle se motor na speciální kontrolu, která problém najde a vyřeší. Tímto způsobem se také neustále zlepšuje kvalita výrobního procesu.

Varianta motoru 2.3 EcoBoost určená pro Focus RS se vyznačuje speciálním naladěním. Pyšní se nejvyšším výkonem 257 kW (350 koní); umožňuje vozu dosáhnout zrychlení 0–100 km/h za 4,7 s a vyvinout rychlost až 266 km/h.

Ford používá stejný typ poslechové zkoušky také při kontrolách motorů EcoBoost používaných v modelech Focus ST, S-MAX a Mondeo.

Každý den přezkoumá „naslouchačský“ tým Fordu ve valencijské motorárně 2 000 motorů. O přirozené přestávky mezi jednotlivými zkouškami se postará příprava motorů k testu, což zaměstnancům pomáhá udržet koncentraci celý pracovní den.

Bez lidských smyslů se neobejdou ani další procesy ve Fordu, jako je například kontrola zpracování detailů a provedení švů v modelech Ford Vignale nebo ruční formování složitých 3D tvarů v modelářských studiích Fordu.

„Dovednosti zaměstnanců Fordu ve spojení s nejmodernější technikou umožňují vyrábět vysoce kvalitní automobily, které lépe fungují i vypadají a vyznačují se mimořádnou odolností po celou dobu své životnosti,“ dodal Hermann.

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

včera | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků