Ford Ka: co je malé, to je milé (zkušenosti)

Ford Ka je na trhu už devět let, poprvé se objevil v roce 1996 jako nejmenší ford v nabídce. Vzhledem k tomu, že již přes dva roky máme jeden kousek v rodině, rozhodl jsem se podělit o krátké zkušenosti doplněné stručnou historií modelu.
Ford Ka: co je malé, to je milé (zkušenosti)
Seznam kapitol
  1. Vzhled, pár dat z historie, kde se vzalo popisované auto
  2. Nárazníky, interiér, posez, místo vzadu, zavazadlový prostor
  3. Motor s výkonem 44 kW, spotřeba, jízdní vlastnosti, servis
  4. Fotogalerie

Kratší a boubelatější Fiesta

Ka vychází z platformy předchozí generace Fiesty, ze které vůz zdědil vzhledem ke své délce velký rozvor (2 448 mm), dobré jízdní vlastnosti a velkou část techniky. Fiesta je však umístěna díky větší délce a přece jen větší nabídce prostoru zejména na zadních sedačkách do třídy malých vozů, zatímco Ka se usídlilo ve třídě minivozů podobně jako Daewoo Matiz, Opel Agila apod. Oproti Fiestě bylo Ka bylo od počátku koncipováno jako třídveřové, což trochu omezovalo budoucí klientelu. Potenciální zákazník tak je většinou mladý, dynamický, bere ohled na design a na pocity z jízdy. Rodina si Káčko zkrátka nepořídí.

Ka je prvním zástupcem designového směru New Edge, který pak naplno rozvinul Focus a další nové modely jako Mondeo, nová Fiesta, Focus C-Max apod. Staré fordy poznáte podle oblých tvarů a elipsovité masky chladiče, směr New Edge má hrany ostřejší, dostal nové světlomety a především novou masku chladiče. Ka je jakýmsi přechodem mezi New Edge a starou designérskou školou, ostřejší hrany doplňuje celkový boubelatý design. Líbivým vzhledem chtěl Ford přilákat především ženskou část populace, což se mu bezesporu podařilo.

Motory, facelift

V současné době se Ka prodává s motorem 1.3 51 kW, který propůjčuje velmi lehkému Káčku dobrou dynamiku a pružnost; na stovku zrychlí Ka za 14 s, spotřeba činí 6,2 l/100 km. Dříve se dodávaly motory se stejným objemem, ale nižšími výkony (36 a 44 kW), které ale stále v běžném provozu dostačovaly. Starší motor 1.3 44 kW sice v nabídce zůstal, ale rozdíl oproti výkonnější verzi je jen pět tisíc, takže do něj nemá smysl investovat. Silnější varianta nabízí také vyšší točivý moment a lze ji více vytáčet. Slabší motor má 99 Nm/2 500 ot., silnější 106 Nm/3 000 ot. Maxima výkonu pak dosahuje slabší v 5 000 ot., silnější v 5 500 ot.

To, že Ka je stále atraktivní model, dokazuje i fakt, že Ford neprovedl za prvních osm let prodeje žádný výraznější facelift. Starší Ka se sice od těch nových odlišují, ale skutečně jen v drobnostech. Jednou z výrazných inovací tak byl již zmíněný motor a nová výbava Collection, která zahrnuje lakované nárazníky, otáčkoměr, kůži potažený volant a hlavice řadicí páky, elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání a rádio s kazetovým přehrávačem. Začátkem tohoto roku pak dostalo Ka upravenou palubní desku s jinak řešenou odkládací plochou před spolujezdcem, je zde běžná kapsa a rovněž uzavíratelná přihrádka. Dřívější řešení totiž bylo docela nepraktické (viz obrázky v tomto článku).

Novinkou je také automatická aktivace zadního stěrače, pokud řidič zařadí zpátečku (a jsou současně aktivované přední stěrače), a také variabilní časovač předních stěračů, který donedávna chyběl. Přidán byl také prostorový alarm, stmívání vnitřního osvětlení a automatické zamknutí dveří v případě, že auto odemknete a nevejdete dovnitř. Potěší i vyhřívání čelního skla – za příplatek. V průběhu let byla vylepšena i sedadla, která ve starších modelech měla poměrně výraznou bederní oporu, která na delších trasách vadila. Do základní výbavy se postupně dostal posilovač a ABS, v základu nyní Ka stojí 239 tisíc.

Sportovní model a kabrio

V roce 2003 se Ford poněkud překvapivě rozhodl přidat do modelové řady Ka dvě novinky, kabriolet s látkovou skládací střechou, případně pevným hardtopem (příplatek 75 tisíc) Streetka a sportovně laděné Sportka. První připomíná svým vzhledem zavedený model 206 CC, druhý je pak jen vylepšené běžné Ka. Vzhledem k tomu, že se blíží konec současné generace, je to krok rozhodně zvláštní. Streetka se navíc přestane letos vyrábět, aby uvolnila výrobní kapacity modelu Focus C+C.

Tip: test modelu Streetka, test modelu Sportka

Třináctistovku pod kapotou vystřídal motor 1.6 70 kW (osmiventilová technika), podvozek doznal tužších tlumičů a nepatrného snížení, přední náprava má větší rozchod a vzhled dotvořily některé sportovní doplňky jako rozměrnější a nižší nárazníky, výraznější lemy, přední mlhovky, spojler nad zadním sklem a hlavně 16" litá kola 195/45 R16, která jsou obuta do pneumatik Continental ContiSport. Oba vozy jsem na AutoRevue.cz testoval a k oběma jsem měl podobnou výtku – dunění motoru okolo čtyř tisíc otáček, tedy při cestovní rychlosti 120-130 km/h na dálnici, nic příjemného. Motor má navíc kvůli krátkým převodům velmi velký apetit.

Testované auto

Popisovaný vůz je doplněn malým střešním spoilerem ve stříbrné barvě, stříbrnými prahy a stříbrnou „šmouhou“ ve tvaru obráceného znaku Nike. To dodává černému vozu poněkud chlapský švih, vůz už nevypadá tak „žensky“. S těmito doplňky byl vůz koupen v bazaru – psal se rok 2003 a vůz z roku 1997 měl tehdy najeto necelých 60 tisíc. Podle servisní knížky a stavu vozu najeté km odpovídaly; ihned po koupi jsem navštívil servis (brněnský Rašino), kde bylo Káčko shodou okolností servisováno a porovnal jsem záznamy v servisní knížce; vše v pořádku. Dokonce jsem dostal historii všech oprav a garančních prohlídek. Po koupi jsem ale musel vyměnit kola, byla poškozená a pneu hodně sjetá. Navíc měla rozměr 14", která příliš pohodlí ve městě nezajišťovala. Nové disky mají rozměr jen 13" a menší šířku, což pomáhá na sněhu a v dešti.

Výbava je poměrně chudá, jen dva přední airbagy – boční přibyly do výbavy až v roce 2000, okna v elektrice a posilovač řízení. ABS či klimatizace chybí. Až do roku 2004 nebylo možné mít v Káčku doplňky jako zrcátka v elektrice, i nadále chybí třeba tempomat nebo automatická klimatizace. Maximálně vybavené Káčko dnes pořídíte za cca 360 tisíc – za ně dostanete čtyři airbagy, ABS, klimatizaci, střešní okno, boční okna i zrcátka v elektrice, vyhřívání předního skla, 14" litá kola, CD přehrávač, posilovač řízení či metalízu a nárazníky v barvě karoserie. Připlatit si pak ještě můžete za kožené čalounění, se kterým se cena dostane až na 400 tisíc.

  

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vzhled, pár dat z historie, kde se vzalo popisované auto
  2. Nárazníky, interiér, posez, místo vzadu, zavazadlový prostor
  3. Motor s výkonem 44 kW, spotřeba, jízdní vlastnosti, servis
  4. Fotogalerie

bazar

Ford Focus 1,8
Rok výroby: 2007
Stav: 149 256 km
Cena: 99 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 88 700 km
Cena: 273 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2017
Stav: 2 705 km
Cena: 700 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2005
Stav: 198 978 km
Cena: 50 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 68 005 km
Cena: 289 000 Kč
Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2009
Stav: 105 492 km
Cena: 159 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků