Ford GT se pyšní čelním oknem z materiálu Gorilla Glass

Ford GT se pyšní čelním oknem z materiálu Gorilla Glass

K významným technickým inovacím nového supersportovního automobilu Ford GT patří i hybridní čelní okno z materiálu Corning® Gorilla® Glass©. Je odolné proti poškrábání a přibližně o 30 procent lehčí než tradiční sklo.

Na vývoji skla pracovaly společnosti Ford a Corning společně. Stejný materiál nalezl uplatnění nejen na čelním okně, ale také na průhledném krytu motorového prostoru. Inovativní sklo přispěje ke snížení hmotnosti vozu i jeho těžiště, což se pozitivně promítne do jízdních vlastností i nižší spotřeby. Další předností je snížené riziko poškození skel.

Tým, který pracoval na vývoji Fordu GT, měl za cíl mimo jiné aplikovat moderní lehké materiály. Odborníci z Fordu proto oslovili společnost Corning, která je uznávaným lídrem v této oblasti a která v roce 2007 uvedla do světa spotřební elektroniky lehké a odolné sklo Gorilla Glass.

Hybridní sklo Gorilla Glass

Tradiční automobilová laminovaná skla jsou tvořena dvěma vrstvami temperovaného skla, proloženými pojicí mezivrstvou z čirého termoplastu. Technologie, kterou původně zavedl v Americe Henry Ford, se v automobilovém průmyslu používá už bezmála jedno století.

Nové hybridní sklo je poskládané jinak. Jako pevná vnitřní vrstva slouží tvrzené sklo Gorilla Glass; uprostřed je vrstva z termoplastu, která pohlcuje hluk; a jako vnější vrstva slouží temperované sklo. Výsledkem je čelní okno a kryt motorového prostoru asi o 32 procent lehčí než odpovídající díly u konkurenčních modelů.

„Během vývoje jsme vyzkoušeli různé varianty, než jsme nalezli kombinaci, která přinesla jak úsporu hmotnosti, tak odolnost nezbytnou pro automobilová skla,“ řekl Paul Linden, konstruktér vnějších karosářských dílů ve Fordu.

Nové hybridní laminované okno Gorilla Glass je o 25 až 50 procent tenčí. Zatímco běžná laminovaná okna mívají tloušťku čtyři až šest milimetrů, v případě hybridního skla Gorilla Glass jsou to jen tři až čtyři milimetry. Díky tomu jsou nová okna výrazně lehčí. Přitom si zachovávají pevnost tradičního laminovaného okna nebo ji dokonce předčí.

Ford zkoušel odolnost nového skla na kamenitých cestách, ale podrobil ji také speciální projektilové zkoušce, ověřil její chování při převrácení vozu a testoval její vlastnosti v aerodynamickém tunelu.

Nižší hmotnost čelního okna, krytu motoru a přepážky se pozitivně odráží v akceleraci, hospodárnosti i brzdném výkonu Fordu GT. Snad nejvýznamnější je ale dopad na ovladatelnost – skla jsou na automobilu umístěna vysoko, takže jejich nižší hmotnost se projeví snížením těžiště vozu. Tím tato pokročilá technologie přispívá k vynikající agilitě Fordu GT.

Použití nového hybridního skla je důkazem, že Ford naplňuje svoje cíle v zavádění nových technických řešení, z nichž budou jednou těžit všichni zákazníci Fordu.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků