80
Fotogalerie

Ford Galaxy 2,0 TDCI: velký mezi velkými

Kapitoly článku:


Motor

Testované rodinné Galaxy dostalo pod kapotu čtyřválcový naftový agregát s označením TDCi o objemu 1 997 ccm. Motor dává výkon 103 kW (140 k) při 4 000 otáčkách a točivý moment 320 Nm při 2 000 otáčkách.

Testovaný agregát dnes tvoří vrchol v nabídce naftových motorů. Současně tato verze nabídne i nejlepší dynamiku, která je dokonce lepší, než u výkonnější benzínové verze.

DSC_5036.jpg DSC_5037.jpg DSC_5038.jpg

Prověřený nafťák nepřináší ve svých vlastnostech v podstatě ani nic nového. Těsně pod hranici dvou tisíc otáček nabere motor na síle a po mírném nakopnutí se vůz konečně rozjede. Vcelku solidní zátah trvá až mírně za maximum výkonu, ovšem po překročení 4 100 otáček přijde opravdu citelné ochabnutí a nutnost přeřadit na další rychlostní stupeň.

Při klidné jízdě bez větší potřeby akcelerace se dá jezdit i kolem 1 500 otáček. Kdy motor nepříjemně neduní a ani jinak neprotestuje.

Výborné odhlučnění motoru má za následek, že nepříjemné ruchy jsou patrné jen po studeném startu a při jízdě v opravdu nízkých otáčkách. Jinak motor nijak neznepříjemňuje cestování a klapání i dunění je skvěle potlačeno.

Kombinace naftového dvoulitru a 1 800 kg těžkého Galaxy není zrovna ideální pro případ jízdy s plně naloženým vozem. Dynamika pak výrazně klesá a celkový komfort jízdy je menší. Tento vůz by si jistě zasloužil i výkonnější pohonné jednotky. Snad se jich dočkáme.

Přesto - pokud bych měl doporučit nějaký motor z nabídky pro Galaxy, určitě bych sáhnul po testovaném čtyřválci. Nabízený benzín se pro tento vůz příliš nehodí a zbyle dva naftové motory lze brát jako rozumné jen v případě, že budete jezdit většinu jízd s téměř prázdným vozem. A to si pak nemusíte kupovat velké MPV...

Spotřeba

Ford uvádí u této verze Galaxy spotřebu 8,2 l ve městě, 5,5 l mimo město a kombinovanou spotřebu 6,5 l. Velké a poměrně těžké auto se tak, alespoň papírově, může chlubit vcelku příznivým apetitem.

Praxe ovšem tak růžová nebyla. Brněnský městský provoz si vzal z nádrže něco přes devět litrů nafty na sto kilometrů, což je proti udávaným hodnotám značný rozdíl.

Také mimo město jsem se na pět a půl nedostal, mimo velmi klidnou jízdu na tempomat po čtyřproudové okresce. Tam se spotřeba dostala krátkodobě i k pěti litrům.

Při běžném tempu, bez velkého využívání výkonu jsem okresky zvládal se spotřebou okolo 6,5 l nafty na 100 km, což je sice více, než uvádí Ford, ale je to na úrovni konkurence.

Vůbec nejhorší kombinaci pro tyto vozy je pak vysoká dálniční rychlost. Zákonná sto třicítka se dá zvládnout okolo sedmi a půl na sto, ovšem sto šedesát si již řekně o necelých deset litrů. Vyšší rychlosti pak již navyšují spotřebu neúměrně.

Kombinovaná spotřeba za celý test se zastavila na hodnotě necelých 7 litrů. Nutno zdůraznit, že celou dobu jsem jezdit výhradně sám, bez zátěže a také za dobrých klimatických podmínek, kdy nebyla potřeba využívat ani klimatizace.

Pokud se vám zdá, že Ford má spotřebu nějak vysokou, problém bych hledal jinde. Po mých zkušenostech mám za to, že Galaxy s tímto motorem patří spíše k úsporným vozům. Pouze papírové hodnoty jsou příliš optimistické, reálné pak mírně pod úrovni obdobné konkurence.

Plavba s Galaxy

Dlouhé cesty na dovolenou v pěti nebo sedmi s naloženým zavazadelníkem. To je má představa velkých rodinných vozů.

A přesně v tomto duchu se nese naladění Galaxy. To přináší v rámci tradičního provedení podvozku výborné komfortní vlastnosti. A v duchu Fordu jsou uzpůsobeny i jednotlivé ovládácí části vozu.

Řazení má opět jedničku s hvězdičkou. Jak se ukazuje v poslední době, je jedno co od Fordu řídíte, vše bude řadit krásně hladce a tak trochu návykově. U Galaxy je tomu stejně.

Řízení sice není tak citlivé jako u ostatních modelů a lze ho nazvat mírně přeposilovaným. To ovšem u této kategorie nijak nevadí. Dát do Galaxy řízení z Focusu nebo S-Maxu, asi by tím zákazníky příliš nepotěšili.

Naladění Galaxy je, jak jinak, komfortní a svým charakterem bych ho řadil k dálničním „cruiserům”. Podvozek a celý vůz se nad silnicí jen nese a klasické neduhy Galaxy zvládá v mírných a plynulých zhoupnutích celého vozu. Jízda tak trochu připomíná Citroen C5 s jeho hydraulickým podvozkem.

Příjemné bylo zjištění, že i přes velkou výšku a boční plochu není Galaxy příliš náchylné na boční vítr. Přesněji řečeno předjížděné kamiony se na jízdě neprojeví téměř vůbec a nárazy větru sice ucítíte, ale auto si jede stále svou cestou bez nutnosti korigovat směr.

Náklony v zatáčkách lze také označit za mírné a proti minulé generaci se tak pocitově nedostanete do situace, že budete mít pocit, že se Galaxy každým okamžikem převrátí. Hmotnost vozu sice citelně dopadá na vnější přední kolo a náklon je patrný, ale vše je v mezích, které nejsou nepříjemné.

Akustická pohoda Galaxy má dvě části. Vlastní zdroje hluku a vnější zdroje hluku. Zvuk motoru je odstraněn velmi dobře a mimo studný start nijak neobtěžuje a ani aerodynamický hluk není nepříjemný.

Běžné rychlosti v limitech, ale i jízda na dálnici je velmi příjemná a komfortní. Ještě okolo sto šedesátí není slyšet téměř žádný hluk od proudícího vzduchu a v interiéru se domluvíte bez nutnosti zvyšovat hlas.

Naopak přes komfortní naladění podvozku jsem byl mírně zklamán z odhlučnění předních kol. Jednotlivé nerovnosti se sice utlumí dobře, ale stačí české panelové dálnice a hluk, který přináší přední kola, je až příliš silný.

Ve městě nabídne Galaxy také velmi velký komfort a to díky svému naladění. Nerovnosti při nízkých rychlostech spolkne podvozek a do kabiny se dostanou jen náznaky. Pásy kočičích hlav srovná podvozek také na výbornou a mít lepší Galaxy lepší odhlučnění od vnějších vlivů, pak by byla jízda opravdu luxusní.

Komfortní naladění přináší i nevýhody. Ty se projeví hlavně v případě, že budete spěchat a budete potřebovat projet několika těsně za sebou následujícími zatáčkami. Jak je Galaxy jisté při jízdách po dálnici a v táhlých zatáčkách, tak znervózní, pokud to vezmete klasickými okreskami.

Při svižnější jízdě má Galaxy tendenci k mírné nedotáčivosti, ovšem daleko nepříjemnější je nejistota zádě. Zadní kola sice dokáží udržet vůz ve stopě, ale nervozita je citelná a navíc mírně záludná.

Mírné pohupování zádě do stran neustále bojuje s adhezí kol. Zadní náprava a kola totiž dokážou udržet Galaxy dlouho ve zvolené stopě, ale jakmile se setkáte s drobnou nerovnosti, záď okamžitě začně mírně nadskakovat a celý vůz získá silné sklony k přetáčivosti.

Ta ovšem není plynulá, jako při smyku zadní nápravy, ale právě mírně skokovitá, kdy boční přetížení vždy na chvíli přetlačí tření mezi pneumatikou a asfaltem a záď odskočí.

Jednoduše řečeno, jakmile Galaxy jednou nadskočí, začnou nemalé problémy. Část z nich sice eliminuje zapnutá stabilizace, ale ta je za příplatek a ne každý si ji zvolí. Na druhou stranu ani ona si neví příliš rady s tímto neduhem, resp. samotný problém neodstraňuje.

Přestože je Galaxy ve svém komfortu na špici segmentu v jistotě průjezdů ostrými zatáčkami mírně za vrcholem zaostává. Vytříbené jízdní vlastnosti ostatních modelů Fordu jsou u Galaxy mírně zapomenuty a v tomto ohledu jsem měl lepší pocit při jízdách s minulou generaci.

Ford u Galaxy nabízí i změnu charakteru podvozku a to rovnou ve třech stupních. Comfort, Normal a Sport. Pokud ovšem (bláhově) čekáte, že stiskem tlačítka se změní Galaxy z plavného komfortního MPV na motokáru, budete trošku zklamáni. Charakter vozu se totiž příliš nezmění a osobně bych označil jednotlivé stupně jako - opravdu velký komfort, velký komfort a komfort.

Jednotlivé stupně se od sebe liší opravdu jen málo. Pocitově dojde pouze k mírnému přitvrzení podvozku, což se dá poznat hlavně na špatném povrchu silnice. Příčné nerovnosti, nebo souvislé pásy nerovnosti v podobě kočičích hlav budou prostě více cítit. Trochu se také zmírní náklony, ale opět nic velkého.

Celkově se však jistota vozu v jednotlivých stupních příliš neliší a ani sportovní mód nenabídne příliš sportovní charakter. Ten ale od rodinného MPV mnoho zákazníků čekat opravdu nebude.

Ford Galaxy

První generace byla převlečený VW Sharan a moc se nepovedla. Aktuální model používá techniku Mondea a vedle obřího vnitřního prostoru se pyšní hlavně vytříbeným jízdním projevem. Oproti příbuznému S-Maxu je Galaxy orientována více na komfort.

Hybridní varianta • Modernizace Fordu Galaxy • Minitest Ford Galaxy 2,0 TDCi AWD

Doporučujeme

Články odjinud