Kapitoly článku:
- Nová generace, moderní styl, fotografie
- Nový motor, bezpečnost, technologie, provozní náklady
- Funkčnost a praktičnost, pocit kokpitu, důraz na ergonomii
- Zvolte vlastní klima, akustická kvalita, jízdní vlastnosti, brzdy, výkony
- Přehled motorů pro nový Focus, převodovky
- Osobitý profil, dynamické linie, Focus dospěl, konstrukce
- Aktivní bezpečnost, kvalita interiéru, vnitřní harmonie, systémy
- Technické specifikace
Zvolte vlastní klima
Důležitým prvkem výbavy nového Focusu je na přání montovaný klimatizační systém D-EATC (Dual Electronic Automated Temperature Control). Ten umožňuje nastavování požadované teploty individuálně pro stranu řidiče a spolujezdce – podobné systémy se začaly teprve nedávno montovat do drahých limuzín.
Jakmile je zadána požadovaná teploty, systém D-EATC průběžně monitoruje jakékoli změny prostředí. Dvouzónový senzor dokonce na každé straně vozu snímá intenzitu dopadajících slunečních paprsků. Prostřednictvím extrémně rychlých datových sběrnic CAN-Bus potom tato data společně s údaji o teplotě v interiéru putují do řídicí jednotky klimatizační jednotky, která pak rozhodne o optimální reakci systému, tak, aby během celé cesty byla garantována stabilní teplota.
Pokud je systém doplněn o termoizolační čelní sklo, dokáže klimatizační jednotka nového Focusu velmi rychle snížit teplotu v interiéru i v případě dlouhodobého parkování vozu na přímém slunci.
Zcela nový klimatizační systém Focusu byl důkladně testován v extrémních klimatických podmínkách ve Finsku a v Jižní Africe a také při dlouhých jízdách napříč Evropou.
Akustická kvalita
Tichý a uklidňující interiér nového Focusu byl navrhován tak, aby dokázal vytvořit mezi řidičem a jeho vozem doslova smyslovou vazbu. Proto se tvůrci nového modelu soustředili na akustické kvality interiéru, cílem bylo připravit tiché a příjemné prostředí, aniž by samozřejmě utrpěly jakékoli další aspekty, které v souhrnu vytvářejí kvalitu interiéru.
„Nevídané akustické kvality nového Focusu jsme dosáhli díky využití nejmodernějších analytických technologií a měřicích přístrojů,“ říká Michael Malessa, supervizor pro akustiku a vibrace. „Akustické hodnoty interiéru jsme měřili naráz ve více než dvou stovkách přesně zadaných bodech struktury vozu.“
Konstruktéři se soustředili především na potlačení aerodynamického hluku a rachocení a hukotu přenášenému z vozovky přes kola a závěsy do interiéru. Předmětem zkoumání a pečlivého ladění byl i zvuk zavírajících se dveří, resp. jejich zámků. Poté, co byl „naladěn“ příjemný zvuk zavíraných dveří, soustředili se konstruktéři na odhlučnění interiéru vozu. Okna předních dveří dostaly o 20 procent silnější sklo, vlastní dveře mají dvojité těsnění, motorový prostor je pečlivě izolován lehkým vypěňovaným materiálem. Aerodynamický hluk a hluk větru se podařilo potlačit o 20 procent (jak prokázala praktická měření v silničním provozu), takže se interiér nového Focusu svými akustickými kvalitami vyrovná i mnohem větším a dražším limuzínám.
Řidič si také okamžitě všimne, že po nastartování se do volantu, sedadla ani řadicí páky nepřenášejí od motoru žádné vibrace – a to platí jak pro zážehové, tak i pro vznětové modely. Díky preciznímu odhlučnění motoru, jeho uložení do speciálních pouzder a pečlivému „naladění“ výfukového systému zůstává interiér nového Focusu mimořádně tichý za všech jízdních podmínek.
Špičkové jízdní vlastnosti
Většině řidičů stačí s novým Focusem ujet pár desítek metrů, aby začali chápat, proč má tento model ambice hrát roli lídra celého svého segmentu.
„Abychom byli schopni dostát svému předsevzetí, že nový Focus bude etalonem agility, preciznosti ovládání, komfortu a stability, hledali jsme nějaký referenční vzorek. Pečlivě jsme posuzovali chování hlavních konkurentů a brzy jsme pochopili, že nejlepším referenčním vzorkem bude stávající Focus,“ říká Jürgen Pützschler, supervizor jízdní dynamiky.
Díky využití nejmodernějších technologií a inovativních konstrukčních řešení je i nový Focus vozem, který se orientuje především na řidiče – dává mu pocit bezprostředního kontraktu s vozovkou. Volant a pedály se stávají prodlouženými končetinami samotného řidiče, vůz za všech podmínek reaguje vstřícně, nezáludně, jeho odezva se stoupající rychlostí je lineární. Vynikající odezva podvozku a přesné řízení jsou do značné míry zásluhou mimořádné torzní tuhosti celé nosné struktury vozu.
Nový Focus má o 25 mm delší rozvor a o 40 mm širší rozchod než jeho předchůdce. To mu propůjčuje image stability a slibuje ještě prostornější interiér. Nový Focus byl konstruovaný tak, aby byl maximálně stabilní za všech okolností. Zároveň ale dokonale využívá obestavěného prostoru.
Sedm let zkušeností se zadní nápravou Control Blade a nový, mimořádně tuhý přední pomocný rám – to jsou hlavní konstrukční pilíře (ukryté pod plechem elegantní karoserie) na kterých stojí vylepšený podvozek nového Focusu.
V zájmu ještě účinnějšího zamezení kolébání vozu v zatáčkách dostal nový Focus pozměněný zadní stabilizátor, jehož kotevní ramena mají speciální kulové čepy s nízkým vnitřním třením - toto řešení bylo vyvinuto a poprvé použito u dravého modelu Focus RS.
Přední závěsy používají nových vzpěr McPherson, mohutnějších plynových tlumičů a větších vinutých pružin. Spodní ramena závěsů předních kol jsou uchycena vždy dvěma horizontálními pouzdry k pomocnému rámu. Vlastnosti horizontálních pouzder byly pečlivě laděny, tak, aby vůz měl lepší stabilitu při brzdění a aby závěsy byly v příčném směru patřičně tuhé, což je důležité pro docílení přesného řízení. Nové plynové tlumiče i pouzdra prošly náročnými ověřovacími testy nejenom na zkušebním okruhu automobilky Ford v belgickém Lommelu, ale také na otevřených silnicích Evropy a dokonce i na německém závodním okruhu Nürburgring.
Nově vyvinutý přední pomocný rám propůjčuje připojeným komponentům předních závěsů vyšší tuhost, což spolu s širším rozchodem a pevněji uchyceným stabilizátorem snižuje naklánění vozu v zatáčkách a zlepšuje cestovní komfort i přesnost ovládání. Jízdní vlastnosti nového Focusu jsou díky všem uvedeným opatřením, skutečně špičkové a tento model se opět řadí na pozici modelu, který určuje standardy celé své třídě.
Řízení s elektro-hydraulickým posilovačem (EHPAS) usnadňuje manévrování v malých rychlostech, přičemž zároveň zaručuje příjemný pocit kontaktu s vozovkou a precizní ovládání ve vysokých rychlostech. Díky brzdám velkého průměru má řidič vždy příjemný pocit dostatečné bezpečnostní rezervy pro případ kritických momentů, kdy je nutné zastavit na co nejkratší dráze. Větší kotouče zároveň prodlužují životnost brzdových destiček.
Na kvalitu jízdních vlastností nového Focusu má velký vliv i struktura jeho karoserie. Ačkoli už předchozí model byl při hodnocení tuhosti karoserie lídrem celé své třídy, promyšlená stavba skeletu a karoserie nového modelu přinesla ještě o osm procent vyšší torzní tuhost.
Řidiči ocení vylepšený cestovní komfort, který nabízí nový Ford Focusu, aniž by se to jakkoli negativně odrazilo na vitalitě či stabilitě jízdy nebo přesných reakcích řízení. Nový podvozek, resp. zavěšení kol bylo připravováno tak, aby se ještě účinněji izoloval interiér vozu od vibrací přenášených od kol. I na méně kvalitních silnicích řidič zároveň zřetelně cítí, že jízda je naprosto stabilní, komfortní a že se může na svůj vůz stoprocentně spolehnout.
Verze Sport a Ghia mají nová šestnáctipalcová kola, která vypadají jako vyrobená z lehkých slitin, ovšem ve skutečnosti jsou z oceli. Tyto ráfky garantují dokonalé chlazení brzd, jsou velmi odolné proti poškození a snadno se udržují.
Jištěné výkony - brzdy Focusu
Konstruktérům automobilky Ford se podařilo při vývoji jeho brzdového systém docílit toho, že systém plní zři důležité požadavky: Je naprosto spolehlivý, komfortní a intuitivní. Brzdy jsou stoprocentně funkční a bez jakéhokoli kompromisu jsou schopné zastavit vůz za všech podmínek na mimořádně krátké dráze. Brzdový systém je naladěný tak, aby náběh brzdného účinku byl při jízdě nižšími rychlostmi v první fázi příjemně jemný a snadno dávkovatelný – tím Focus vychází vstříc řidičům, kteří je budou využívat především v městském provozu. Za pomoci nejmodernějších analytických metod konstruktéři připravili pečlivě vyvážený systém, který zaručuje optimální vztah mezi polohou pedálu plynu a brzdnou silou – řidič má mnohem příjemnější pocit jistoty a bezpečí ve všech rychlostních režimech.
Všechny modely Focus dostaly větší kotoučové i bubnové brzdy. Větší dimenze nejdůležitějších komponentů brzdového systému rozměry přinesly jeho efektivnější práci a zároveň se až o 30 procent prodloužila životnost brzd (v závislosti na způsobu používání vozu). Všechny modely mají protiblokovací systém brzd ABS s brzdovým asistentem ADAM (Advanced Dynamic Aid Mechanical), který dokáže zkrátit brzdnou dráhu při kritickém brždění. Systém ADAM sleduje síly působící na pedál brzdy a rychlost jeho sešlapování a umí rozpoznat kritické brždění. V takovém případě zařídí, že tlak v brzdovém systému bleskově stoupne na maximální hodnotu a udrží se na ni až do okamžiku, kdy řidič uvolní pedál brzdy.
„Chytré“ výkony
V zájmu dokonale vyvážených vlastností, mezi které patří i precizní ovládání a řízení za všech rychlostí, dostal nový Ford Focus řízení s elektro-hydraulickým posilovačem EHPS (Electro-Hydraulic Power Assisted Steering), které se poprvé objevilo u modelů Focus C-MAX. Řídicí jednotka elektricky poháněného hydraulického čerpadla posilovače vyhodnocuje rychlost vozu s rychlost otáčení volantem a po bleskovém propočtení podle předem daného algoritmu zvolí systém optimální posilový účinek. V malých rychlostech je posilový účinek větší, takže i manévrování v omezených prostorách nebo při parkování je naprosto snadné, ve vysokých rychlostech dává „tužší“ volant řidič příjemnější pocit bezprostředního kontaktu s vozovkou.
„Stále více výrobců automobilů předchází od konvenčních hydraulických posilovačů k elektro-hydraulickým jednotkám, které usnadňují manévrování v malých rychlostech a přitom nesnižují přesnost řízení a jeho odezvu ve vyšších rychlostech,“ říká Andreas Wöhler, manažer týmu jízdní dynamiky. „Než volit kompromis čistě hydraulického systému, který ale optimálně funguje jen ve velmi úzkém spektru rychlosti jízdy, zvolili jsme dražší, ale při řidiče mnohem otáček příjemnější hybridní systém EHPAS. Ten dokáže dramaticky snížit ovládací síly v malých rychlostech, zatímco ve vysokých rychlostech zaručuje naprosto precizní ovládání.“
Na rozdíl od tradičních hydraulických systémů posilového řízení není systém EHPAS přímo závislý na otáčkách motoru, takže posilovač EHPAS je energeticky mnohem méně náročný. Díky tomu má vůz s posilovačem EHPAS až o 0,2 l/100 km (resp. asi o 3 %) nižší spotřebu než automobil s konvenčních hydraulickým posilovačem. Řídicí jednotka posilovače EHPAS neustále sleduje jízdní podmínky a podle toho reaguje.