Ford Focus ST 5D: estéčko trochu jinak (jízdní dojmy)

Ford Focus ST 5D: estéčko trochu jinak (jízdní dojmy)

Kapitoly článku:


Více GT, méně ST

Zmínil jsem, že mě pětidvéřové ST překvapilo, Ford s ním ale vlastně udělal jen to, co je logické, rozumné a po čem jsem nevědomky žehral v testu třídvéřové verze. V prvé řadě jsem byl zvědavý na to, jak se v této verzi cestuje vzadu. U 3D jsem na jednu stranu ocenil prostor a relativně komfortní posaz, na druhou stranu zmiňoval opravdu vysokou hlučnost znemožňující rozumnou komunikaci s cestujícími vpředu. Vzadu ještě výraznější zvuk výfuku, intenzivní hluk od kol a k tomu prakticky nulové odhlučnění podběhů dělalo z jízdy na zadním sedadle menší akustický horor. I proto jsem 5D verzi chtěl otestovat zejména zde, protože zatímco u „kupé“ lze nad touto vlastností mávnout rukou, pětidvířko si zřejmě každý koupí proto, že bude chtít vzadu alespoň občas někoho vozit. Nechal jsem se tedy povozit na pravém zadním sedadle a jízda zde byla o poznání příjemnější. Bohužel se zadním podběhům nedostalo zásadního zlepšení jejich odhlučnění a kamínky od silnice dopadaly pocitově stále příliš blízko mých uší, hluk od kol byl ale na stejných pneu nižší a v neposlední řadě o sobě nedával tolik vědět výfuk. K tomu byla jízda vzadu ještě měkčí a jemnější a kdybyste mi zavázali oči a zacpali uši, nehádal bych, že sedím v jednom z nejostřejších kompaktů současnosti. Pokud jsme zrovna neprojížděli kupou štěrku, byla jízda vzadu velmi příjemná.

 

Na jednu stranu jsem se nedivil, na druhou mi to ale trochu vrtalo hlavou, lepší odhlučnění zase tak mnoho nedělá. Za volantem ale vyšlo vše rychle na jevo, pětidvéřový ST má totiž docela jinak naladěný podvozek. Stále zde zůstává ona okouzlující kombinace schopnosti být rychlý a přitom tím neobtěžovat, je zde ale jasně posunuta směrem k tomu druhému. Podvozek je prostě měkčí a nechává karoserii sklouznout do mírných náklonů a opravdu luxusně filtrovat veškeré neduhy silnici. Přitom je při rychlé jízdě nadále dostatečně jistý. Nic ale není zadarmo, takže pokud do 5D verze přesednete z té třídvéřové, budete na chvíli vystrašeni, ta nekompromisnost „verze pro dva“ je zkrátka pryč a prostor dostávají i jiné přednosti.

Naladění řízení zůstává nezměněné, je tedy nadále komunikativní, ale vyžaduje také stále mnoho pozornosti. To je na jednu stranu dobře, vzhledem k typu vozu považuji toto řešení i nyní za rozumné, přesto bych si k pohodovějšímu ladění vozu dokázal představit i pohodovější řízení, tedy méně komunikativní, ale také takové, které by méně tahalo volant z ruky a nechávalo se strhnout každou větší nerovností. Zde ale nechť promluví preference každého, obě řešení mají svá pro i proti.

  

Buď jak buď, pětidvéřová verze se jednoznačně více přibližuje granturismu, které jsem v té třídvéřové nespatřoval, a naopak se vzdaluje ostrosti výchozí verze. Je to dobře? Na to existuje dvojí pohled.

ST do každé rodiny

Zřejmě s tímto heslem se technici Fordu pustili do ladění Focusu ST. Zvolili řešení, které je po mém soudu chytré – vyhnuli se tomu, aby dělali jedno auto pro všechny. V takovém případě by museli přistoupit k velkým kompromisům a dost možná by nezaujali nikoho. Takto udělali auta dvě, která mají větší šanci oslovit široké spektrum zákazníků. Na jedné straně vyvinuli vcelku nekompromisní třídvéřovou verzi snažící se přiblížit opravdu ostrému hot hatchi, na straně druhé připravili verzi pětidvéřovou s několika kompromisy, které jdou jasně za jediným cílem – nabídnout vůz, který osloví nejen sportovce, ale i zákazníky toužící po klidnějších rychlých přesunech či voze schopném nejen rozdávat radost řidiči při rychlé jízdě, ale i s rozumným komfortem přepravit vícečlennou posádku při jízdě pomalé. Mohou se najít tací, kteří by rádi ostrý pětidvéřák, ale bude jich myslím znatelně méně než těch, kterým se Ford daným řešením trefil do noty.

V testu z minulého týdne jsem právě na toto narážel, Focus ST měl „nedostatky“ prakticky jen tom, že tou či onou vlastností jasně preferoval sportovní zážitek před schopností být dobrým cesťákem. Pětidvéřová verze se ale za dané koncepce snaží nabídnout i co nejvíce z druhého možného zaměření a do značné míry se jí to daří. Zkrátka chcete-li sporťák, uvažujte o třídvéřové verzi, chcete-li GT, uvažujte o pětidvířku. V obou případech vám má Focus ST co nabídnout.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud