Ford Focus ST 170 je nadupaný civil

Čistokrevných sportovních vozů je dnes v automobilové nabídce sice jako šafránu, přesto aut s nadupanými motory spíše přibývá. Více se dnes ale schovávají za masku „civilních“ modelů. Touto cestou se vydal i Ford s řadou modelů ST.
Ford Focus ST 170 je nadupaný civil

Filozofií řady modelů Sport Technologies (ST) je nabídnout řidičům maximální požitek z dynamické jízdy, aniž by se ovšem vytrácela funkčnost, komfort a další vysoce ceněné rysy vozů, ze kterých ST verze vycházejí. Této filozofii jednoznačně odpovídají první dva představitelé vozů řady Ford ST – modely Focus ST 170 a Mondeo ST 220, které jsme měli před pár dny možnost blíže poznat v okolí francouzského letoviska Nice.

Tentokrát se věnujme pouze Fordu Focus ST 170, s nímž se počítá na českém trhu. Přijde už zanedlouho, byť jen v jedné verzi – třídvéřové karosérii. Bude stát 865 000 korun.

Jasná volba

Že Ford zvolí pro svůj „sportovní“ program model Focus bylo nasnadě, stačí jen trochu číst noviny, abychom věděli, které auto reprezentuje značku ve světovém rallyeovém šampionátu.

Klepněte pro větší obrázek

Pod kapotu sportovního focuse je namontován benzínový čtyřválec Duratec-ST o objemu 2,0 litru, jehož výkon byl nastaven až k hodnotě 127 kW, tedy 170 koní, jichž dosahuje při 7000 otáčkách za minutu. Znamená to, že motor má o čtyřicet koní vyšší výkon než nejsilnější „obyčejná“ verze řady Focus. Motor přenáší svůj výkon na přední sedmnáctipalcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami prostřednictvím nové manuální šestistupňové převodovky Durashift, jež má velmi příjemnou charakteristiku, takže v zatáčkovitém prostředí a při plném sportovním nasazení vystačíte s prvními třemi stupni. Spolehnout se lze v takovém režimu na bohatě dimenzované brzdy, na skvělých jízdních vlastnostech má pak zásluhu i sportovně naladěné zavěšení kol …

Pozoruhodný „točák“

Z pohledu řidiče je velmi příjemným rysem motoru jeho bezprostřední reakce na situaci. Vedle vysokého maximálního výkonu dosažitelného v oblasti nejvyšších otáček, je pozoruhodný především jeho mohutný zátah od nízkých otáček. Už při 2200 min-1 má řidič k dispozici 85 procent maximálního točivého momentu (196 N.m při 5500 min-1) a v extrémně širokém rozmezí otáček 2500 až 6000 min-1 neklesá točivý moment pod hodnotu 190 N.m. Maximální rychlost má svou hranici až na hodnotě 235 km/h, z nuly na stokilometrovou rychlost se pak Focus ST 170 dostane za 8,2 sekundy.

Klepněte pro větší obrázek

Jak toho všeho bylo dosaženo? Samozřejmě pečlivě zvolenými konstrukčními zásahy. Především byla zvolena nová hliníková hlava válců s většími sacími ventily, které mají zároveň větší zdvih. Upraven byl i profil vaček ovládajících výfukové ventily, tak, aby byla zaručena dokonalá výměna náplně i ve vysokých otáčkách motoru. Motor skvěle „šlape“ také prostřednictvím systému plynule proměnného časování sacích ventilů a nového dvoustupňového sacího potrubí (v nižších otáčkách proudí nasávaný vzduch delší cestou, což zvyšuje točivý moment, ve vysokých otáčkách míří vzduch do spalovacích prostorů nejkratší cestou, takže motor může podávat maximální výkon). Svůj podíl na sportovním chodu motoru má v neposlední řadě i výfukové potrubí o velkém průměru z nerezové oceli, zaručující bezproblémový odvod spalin. Do výfukového potrubí nebylo nutné zařazovat primární katalyzátor. Výkonové parametry v oblasti maximálních otáček vylepšují i tužší pružiny sacích i výfukových ventilů. Také díky jim mohli stylisté modelu Focus ST 170 vyznačit červené pole otáčkoměru až od hranice 7200 otáček, přičemž elektronický omezovač otáček zasáhne až na hranici hodnoty 7350 min-1.

Jízdní dojmy

Pro jízdní dojmy z Focusu ST 170 byla Fordem zvolena v okolí Nice odpovídající zkušební trať – střídaly se na ní jedna zatáčka za druhou a to dokonce velmi často o 180 stupňů. V těchto situacích sice pro rychlý průjezd nepomáhalo obligátní zatažení ruční brzdy, spíše včasné zařazení prvního rychlostního stupně a na výjezdu ze zatáčky rychlé přeřazení na „dvojku“. Ta se velmi dobře vytáčela a dalo se na ni jet až do velmi vysokých rychlostí. Ani taková jízda ale neubírala příliš z komfortu posádky, celkové nastavení podvozku není tak tvrdé, jako kupříkladu Octavia RS v akční verzi WRC Edition.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek



Cenové srovnání

Jak už bylo řečeno v úvodu – Ford Focus ST 170 bude nabízen v prodeji za 865 000 korun. Ovšem s náležitou výbavou: čtyřmi airbagy, ABS, protiprokluzovým systémem TCS, posilovačem řízení, dálkově ovládaným centrálním zamykáním, elektricky ovládanými předními okny, automatickou klimatizací, výškově i podélně nastavitelným volantem, posuvným sedadlem řidiče, bederní opěrkou, sportovními sedadly, autorádiem s CD přehrávačem, předními mlhovkami, hliníkovými koly, sportovním odpružením, tónovanými skly, imobilizérem, otáčkoměrem, chromovanou koncovkou výfuku apod.

A jak je na tom konkurence? Většinou cenově lépe, jak ukazuje následující tabulka:

Škoda Octavia RS (1,8T/132 kW)
680 900 Kč
Volkswagen Golf GTI (2,3 V5/125 kW)
766 300 Kč
Seat Leon Cupra (2,8 VR6/150 kW)
929 900 Kč
Citroen Xsara VTS (2,0/120 kW)
675 000 Kč
Honda Civic Type-R (2,0/147 kW)
809 000 Kč
Fiat Stilo Abarth (2,4 20V/125 kW)
699 000 Kč
Toyota Corolla T-Sport (1,8/141 kW)
734 900 Kč

Sportovní program Fordu představeným modelem ST 170 ale nekončí. Kdo touží po opravdové sportovní verzi, měl by si počkat na avizované provedení Focus RS.
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků