Ford Focus sedan: úsporný sportovec (kompaktní test)

Málokterý vůz vzbudil při svém uvedení na trh takovou pozornost jako Ford Focus. Poněkud nekonvenční automobil nahrazoval dlouholetý typ escort. Testu jsme podrobili focus sedan s nejlepší výbavou Ghia a dieselovým motorem 1.8 TDCi s výkonem 85 kW/115 k.
Ford Focus sedan: úsporný sportovec  (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Design, kvalitní podvozek, odkládací prostory, jízdní vlastnosti
  2. Silný motor, spotřeba, výbava, parametry a ceník
  3. Kompletní soupis výbavy (standardní i příplatkové)

Ne nadarmo zvolil Ford jako východisko pro WRC právě Focus. Určité stránky, z nichž se při tvorbě wéercéčka vycházelo, zůstaly. Především v jízdních vlastnostech, které důstojně navazují na předchůdce jménem escort. Podvozek je proti průměru dnes vyráběných vozidel malinko tvrdší, což jistotu stopy jen umocňuje. Jsou určitě řidiči, jimž by více vyhovovalo měkčí naladění podvozku, ale tím by se ztratila část příznivých jízdních vlastností.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ford Focus se prodává ve třech karosářských variantách - nejprodávanější hatchback,
kombi a sedan (ten jsme testovali)

Za to uvnitř si příznivci pohodlí přijdou v Ghie na své. Alespoň ti, kteří preferují kožené čalounění a bohatou výbavu. Ze systémů, které bychom tu očekávali, ale nejsou, jde především o tempomat a elektricky posuvná sedadla, vyhřívaná jsou. Jinak neschází nic. Elektronicky řízená klimatizace, rádio a CD přehrávač s vestavěným měničem na šest disků. Co tu ovšem výrazně chybí, je dostatek větších i menších odkládacích prostor.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sedan není příliš frekventovaný --- Kufr je sice velký, ale přístupový otvor ho
poněkud omezuje

V loketní opěrce není nic, na palubní desce jen skromně, nenašli jsme dnes obvyklé držáky na plechovky nebo láhve s nápoji. To je překvapující u auta, které stojí na vrcholu několikastupňové škály výbavy. Právě tak bychom předpokládali, že hlavy cestujících budou – alespoň vepředu – chránit hlavové airbagy. Skutečnost je jiná, čtveřici vaků tvoří jen čelní a boční a ty ještě za příplatek. Naopak ocenit je třeba ergonomický ovladač rádia a CD přehrávače pod volantem vlevo – ovšem také za příplatek.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Interiér Fordu Focus přinesl na trh nápad, palubní deska má netypický tvar

Vraťme se ale k tomu podstatnému a to jsou jízdní vlastnosti. Nedotáčivost typická pro vozy s pohonem předních kol tu existuje jen v náznacích, spíše bychom mohli hovořit o neutrálním charakteru. Nedotáčivě se začíná focus jevit až při vysokých rychlostech. Těmi vysokými rychlostmi myslíme hranici 150 km/h a výš, což je stejně úroveň, ke které se v běžném provozu lze dostat jen těžko. Když se jede ještě rychleji, začíná se vůz chovat naopak přetáčivě.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Rádio atypických rozměrů najdeme teď ve většině fordů, tady je kombinované s 
měničem na 6 CD --- Palubní počítač zobrazuje údaje na malém displeji

To je typické pro všechny vozy tohoto charakteru a právě takových vlastností využívá sportovní styl jízdy. V běžném provozu jsou ovšem takové možnosti nevyužitelné a můžeme se spokojit s konstatováním, že jízdní vlastnosti jsou neutrální, že vůz velmi poslušně reaguje na pohyb volantu a že z hlediska aktivní bezpečnosti je nutné hodnotit tuto stránku Fordu Focus velmi vysoko. To se týká vlastně všech typů karoserií. Sedan je ze všech – s výjimkou kombi – nejtěžší.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Je kožené čalounění opravdu příjemné? Toť otázka --- Audiosoustava se dá ovlivňovat
 ovladačem pod volantem

V takovéto podobě může dosáhnout až 13 a půl metráku. Šířka je od třídveřového hatchbacku přes pětidveřový a sedan až ke kombi shodná, odlišná je délka. Sedan je mezi hatchbacky a kombi. I Focus trpí omezením většiny sedanů – kufr je sice velký, ale limitovaný přístupovým otvorem. Hatchbacky mají hodnoty přesně obrácené. Sedan ale po nich zdědil přínosnou vlastnost a tou je možnost sklopit zadní sedadla a opěradla. Prostor se tak, alespoň na délku, ještě výrazně zvětší.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Design, kvalitní podvozek, odkládací prostory, jízdní vlastnosti
  2. Silný motor, spotřeba, výbava, parametry a ceník
  3. Kompletní soupis výbavy (standardní i příplatkové)
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků