Ford Focus sedan: král kompaktních limuzín (velký test)

Ford Focus sedan: král kompaktních limuzín (velký test)

Kapitoly článku:


Kde se vzal, tu se vzal... aerodynamický hluk

O odhlučnění motoru jsem se již zmiňoval. Je velmi dobré a zvuk agregátu by neměl být tím, proč byste motorem měli pohrdat. Rovněž o odhlučnění podvozku byla řeč, to je dokonce vynikající. Přesto jednu chybu testovaný vůz měl a tou byl aerodynamický hluk. Testoval jsem již tři Focusy a bez okolků mohu říci, že u hatchbacku i kombíku byl minimální aerodynamický hluk jednou z největších předností vozu. Obzvláště u posledně zkoušeného kombíku byl až neuvěřitelně malý, ani v tachometrových 220 km/h nenarušoval vnitřní harmonii žádný „šum svistu“. Bohužel, testovaný sedan byl úplně z jiného těsta a aerodynamický hluk byl naopak suverénně největší slabinou vozu. Zda-li je u sedanu něco zásadně konstrukčně jinak nebo šlo jen o problém testovaného kusu, to netuším, ale ve voze bylo příjemně ticho jen do 140 km/h, mezi 140-160 km/h začal hluk citelně stoupat a nad 160 km/h si nešlo ve voze povídat se spolujezdcem bez výraznějšího zvýšení hlasu nebo poslouchat autorádio bez přestavení automatického zvyšování hlasitosti na maximální stupeň. Možná vám přijde být vyšší aerodynamický hluk v takových rychlostech banální a já to respektuji, ale s ohledem na konkurenci a obzvláště s ohledem na bezkonkurenční odhlučnění dříve testovaných vozů se nad tím musím podivovat. Hned jak bude sedan běžně k dispozici u dealerů, vyzkouším jiný kus a snadno přijdu na to, zda šlo o problém jednoho vozu nebo celého typu. Do vozu každopádně „profukovalo“ na mnoha místech, ne na jednom, i proto to nemohu v tomto testu ignorovat s tím, že šlo pravděpodobně o malý výrobní nedostatek.

 
 
Velice kvalitnímu zpracovaní interiéru s několika „vychytávkami“ ostře kontrastoval nečekaně vysoký aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech.

Velmi drahý, velmi dobrý

Poslední odstavec nevyzněl pro Focus sedan zrovna pozitivně, ale aerodynamický hluk je spolu s obligátním nevýrazným bočním vedením standardních sedadel tím jediným, co pod článkem najdete mezi minusy. Vozu dále nemám co vyčíst, svými vlastnostmi dokáže oslovit řidiče preferujícího klidnou i sportovní jízdu a komfortem a vnitřním prostorem nadchne i zbytek posádky. To jsou konec konců přednosti všech nových Focusů, sedan k nim přidává také reprezentativní vzhled klasické limuzíny, který jej v očích mnohých posouvá o třídu výš. Střední třídě se blíží i svými dalšími vlastnostmi, právě již zmíněný vnitřní prostor a schopnost být řidičsky zajímavým a přitom komfortním vozem je obvykle vlastní až vozům o poznání větším. Focus sedan představuje opravdu důkladně vypiplaný celek a nedivím se, že v myslích několika mých kolegů přes týden testování schopně popřel smysl existence většího Mondea. Tak dobrý Focus sedan je, pokud neplánujeze jezdit ve čtyřech až pěti lidech, nic zásadního navíc vám Mondeo v podobné specifikaci nepřinese.

Ford si za to vše také nechá dobře zaplatit, testovaný vůz přišel v základu na 684 190 Kč, pár doplňků dostalo jeho cenu jen těsně pod 800 tisíc Kč. Částky jsou to na vůz nižší střední třídy již hodně vysoké, na druhou stranu mě vůz nabil tak pozitivními pocity, že je nepovažuji za nepřiměřené. Focus sedan má v dané specifikaci proklatě blízko třídě střední, a tak je třeba na jeho cenu pohlížet.


Plusy:

  • Reprezentativní vzhled
  • Kvalitní interiér
  • Vnitřní prostor
  • Špičkové jízdní vlastnosti a výborný jízdní komfort
  • Ovladatelnost - řízení, řazení, brzdy

Minusy:

  • Aerodynamický hluk při vyšších rychlostech
  • Nevýrazné boční vedení předních sedadel


Základní výbava (Ghia): Vnější doplňky v barvě karoserie, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední mlhová světla, sada pro lepší viditelnost (samočinná aktivace světel, dešťový senzor, automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko, zpožděné zhasínání předních světlometů), 16“ kola z lehkých slitin, 6 airbagů, ABS, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání všech oken, manuální klimatizace, chlazená schránka před spolujezdcem, držák brýlí, dvouose stavitelný volant, výškové nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, loketní opěrka vpředu i vzadu, ISOFIX, podlahové rohože, kožené čalounění volantu a řadící páky, tempomat, palubní počítač, autorádio s CD, 6 repro a dálkovým ovládáním pod volantem,

Příplatková výbava: ESP (19 900 Kč), automatická klimatizace dvouzónová (10 800 Kč), vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů (4 900 Kč), osvětelní prostoru pod vnějšími zrcátky (2 200 Kč), přední a zadní podlahové rohože – velur (900 Kč), Bi-xenonové světlomety (32 900 Kč), 17“ kola z lehkých slitin (6 000 Kč), Bluetooth handsfree včetně držáku telefonu a hlasového ovládání (15 900 Kč), Audiosystém Sony MP3 s 8 repro (6 100 Kč), Metalický lak (13 900 Kč)

Cena v základní výbavě (Ghia 2,0 TDCI): 684 190 Kč
Cena v testované výbavě: 797 690 Kč


Technické parametry:

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

Řadový, kapalinou chlazený vznětový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a mezichladičem stlačeného vzduchu, uložen vpředu napříč před přední nápravou
Největší výkon: 100 kW (136 koní) při 4000 ot./min
Největší točivý moment: 320 Nm při 2000 ot./min
Objem palivové nádrže: 55 litrů
Palivo: Nafta

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,4 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,5
Mimo město: 4,7
Kombinovaná: 5,7
Emise CO2 (g/km): 151

Podvozek

Zavěšení předních kol: náprava typu McPherson
Zavěšení zadních kol: víceprvkové zavěšení
Rozměr kol: 7Jx17
Rozměr pneumatik: 205/50 R17

Hmotnosti

Pohotovostní hmotnost: 1425 kg
Užitečná hmotnost: 505 kg

Vnější rozměry

Délka: 4488 mm
Šířka: 1840 mm
Výška: 1489 mm
Rozvor náprav: 2640 mm

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 526 l

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud