Ford Focus sedan: král kompaktních limuzín (velký test)

Český Ford s nasazením nového Focusu sedan na náš trh dlouho váhal. Nakonec mu dal zelenou a udělal dobře. Po týdenním testu nemáme pochyb, že jde o nejvychytanější sedan své třídy. Vyzkoušeli jsme špičkovou verzi Ghia s motorem 2,0 TDCI pod kapotou.
Ford Focus sedan: král kompaktních limuzín (velký test)
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design, Vnitřní prostor
  2. Jízdní vlastnosti a komfort jízdy, Motor, dynamika a spotřeba
  3. Odhlučnění, Cena a závěr, Technické a cenové parametry
  4. Kompletní fotogalerie vč. mnoha nepublikovaných fotografií (90 foto)
  
Ve vašem dnešním dnešním programu si prosím vyhraďte pár minut na test tohoto fešáka...

Život nového Fordu Focus sledujeme na stránkách AutoRevue.cz prakticky již od jeho zrození. Hned na počátku roku jsme vám přinesli megatest Focusu hatchback s motorem 1,6 Ti-VCT, později jsme přidali testy dvou kombíků s diesely 1,6 80 kW a 2,0 100 kW. Hatchback a kombi v nabídce automobilky záhy doplnil sedan, ale v Česku jako by se po něm zem slehla. Ford se po delším váhání nakonec rozhodl Focus sedan nasadit i u nás, o čemž jsme vás informovali hned na začátku října. Nyní jsme dostali možnost nový sedan pořádně vyzkoušet na českých silnicích. Šlo o verzi Ghia 2,0 TDCI, navíc v černé barvně se světlým interiérem, tedy velmi podobnou, lépe řečeno prakticky stejnou specifikaci jako u dříve testováneho kombíku. I proto se v tomto článku zaměřím pouze na odlišnosti oproti dříve testovaným variantám, a to především na design, vnitřní prostor, jízdu a samozřejmě si neodpustím několik dalších postřehů. Obáváte se, že tento test nemá mnoho co říci? Nebojte se, nuda nebude...

Malé Mondeo

Nejsem si úplně jistý, zda svébytný Focus sedan tímto nadpisem trochu neurážím, ale nemohu jinak. Kam jsem s vozem s přijel, tam jsem slýchal: „To je Mondeo?“ či ještě častěji „To je nové Mondeo?“. Nový Focus sedan totiž Mondeo připomíná jednak vzhledem, ale více než ten mátla kolemjdoucí jeho velikost, která z několika úhlů opravdu evokuje pocit vozu střední třídy, nikoli kompaktu.

 
Zásadní vzhledové změny oproti hatchbacku: boční profil...
  
...a záď, která je, podle mého skromného názoru, povedenou variací na větší Mondeo.

Na pochybách vás nenechá akorát pohled zepředu - klasická „focusí“ příď je vcelku drobná a pravou třídu auta nezapře. Zbytek vozu se však nese v jiném duchu. Pokud pohledem zabrousíte výše, zarazí vás šíře vozu. Možná jste již v našich dřívějších testech zaznamenali, že nový Focus je širší než mnoho vozů střední třídy (např o neskutečných 8 cm oproti nedávno testované Hondě Accord), včetně Mondea, a znát je to i zvenčí. Pohled zezadu odhalí mohutnou záď – je vysoká a široká, ale relativně krátká a na voze nepůsobí násilně naroubovaým dojmem. Právě naopak, na rozdíl od předchozí generace Focusu mám spíše pocit, že přirozeným vzezřením vozu je sedan a upravenou variantou hatchback, u kterého je záď zdrojem polemik. Světla si tentokrát odpustila výstřelky a středně velké červenobílé lampy jsou velmi citlivě zasazny do rohů karoserie. Nejpůsobivější mi však přijde být pohled z boku, který odhalí poměrně krátké pŕevisy karoserie, klínovitý profil vozu a nadýchanou záď, která na mě působí tak lehce zejména díky prosklenému C-sloupku, což je obvykle prvek vlastní vozům o několik třídy vyšším.

  
Příď je stejná jako u ostatní karosářských variant --- Zádi dominují velká světla --- Pěkná 17" kola podtrhují lehkost vzhledu celého vozu

Když to všechno zabalíte do černé metalízy a posadíte na 17“ kola, je na světě velice povedený kompaktní sedan, který si i přes relativně nízkou třídu ponechává reprezentativnost a noblesu klasické tříprostorové limuzíny. Ano, mám rád sedany, ale v nižší střední třídě bych si jich v dnešní době čistě podle vzhledu mnoho nevybral. Focus je jedním z těch, kterému říkám jasné ano a pokud je můj odhad správný, měl by sedan líbit i některým z těch, které hatchback nenadchl. Troufnu si také říci, že pokud chcete reprezenativní Ford a nechcete s sebou „tahat“ velké Mondeo, měl by pro vás být Focus sedan jasnou volbou. Vzhledová inspirace Mondeem je jasná, ale lhal bych, kdybych řekl, že designéři jen okopírovali prvky použité u většího bratříčka. Focus sedan je svůj a pokud budete číst dále, zjistíte, že k Mondeu jej více než design přibližují hlavně jiné věci.

Prostoru na rozdávání

Jednou z nich je vnitřní prostor, který je vskutku skvělý. Marně tápu v paměti po jiném, takto prostorném kompaktu a napadá mě jediný – Focus kombi, kde je díky rovnější střeše místa ještě o něco více. Právě svažující se střechy jsem se u sedanu bál, ale konstruktéři mé obavy rychle rozptýlili, jiný tvar střechy místo uvnitř narušuje jen minimálně. Ačkoli Mondeo je ve střední třídě považováno za mimořádné prostorný automobil, necítím se v něm zásadně lépe než ve Focusu. Hned vysvětlím proč. První věc je šířka interiéru, která je zejména pro cestující vpředu mimořádné příjemná a vnitřek díky ní působí velice vzdušným dojmem, který nezažijete v jiném voze této třídy. Druhou věcí je, že když si sednu sám za sebe (200 cm), sedím vzadu bez toporného kontaktu se sedačkou či střechou, i když se vepředu ani trochu neuskromním. Není zde místa na rozdávání, ale v žádném směru ho není málo. A přesně tak jsem se cítil při nedávném testu v Mondea, snad jen na nohy bylo místa o něco více. Místa pro hlavu bylo podobně a zásadní rozdíl mezi oběma vozy, i přes velký rozdíl v rozvorech, zkrátka nevidím. Není to kritika Mondea, je to podtržení výjimečné prostornosti Focusu.


 
Cestující na předních sedadlech hýčká Focus především výjimečně širokým prostorem.

Posazu na předních sedadlech musím vytknout dvě, již dříve zmiňované věci. První je minimální boční vedení standardních sedaček. Jsou rozměrné, tedy široké, dlouhé i vysoké, navíc s kvalitními výplněmi, ale v zatáčkách zkrátka nepodrží. Pro komfortní jízdu jsou vynikající, jakmile se ale trochu odvážete (a že vás k tomu bude vůz svádět), nastanou problémy. Osobně bych si připlatil za sportovní sedačky. Druhou věcí je stále vysoký posaz. Je to snad už trochu trapné, ale rozhodl jsem se, že to budu říkat v každém testu Fordu, dokud to výrobce nezmění. Sedí se tedy níže než v předchozí generaci vozu, ale vzhledem ke sportovním genům auta mi přijde být nepochopitelné, že sedačky nejdou dát ještě níže.



Prostor na zadních sedadlech se nezdá, ale praktický test ukáźe, že vůz spolkne dva dvoumetrové cestující v řadě jako nic.

I na zavazadla čeká dostatečný prostor, celkem 526 litrů, ale s klasickými limity sedanu. Sám bych preferoval elegantní karoserii před schopností převézt televizi s úhlopříčkou 72 cm, kterou většina majitelů využije 0-1x za živostnost vozu, ale je mi jasné, že spousta z vás to bude vidět jinak. Máme tu tedy malý vstupní otvor, malou výšku celého prostoru a v případě sklopení zadních sedaček omezenou prostupnost do interiéru vozu. K tomu je třeba dodat, že víko kufru šlo otevírat i zavírat trochu ztuha, ale vůz měl najeto jen 2 000 km a dá se čekat, že zub času bude v tomto případě hlodat v jeho prospěch...

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design, Vnitřní prostor
  2. Jízdní vlastnosti a komfort jízdy, Motor, dynamika a spotřeba
  3. Odhlučnění, Cena a závěr, Technické a cenové parametry
  4. Kompletní fotogalerie vč. mnoha nepublikovaných fotografií (90 foto)
TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

21.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 7 příspěvků
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 72 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 38 příspěvků