Ford Focus sedan konečně v Česku

Pozdě ale přece, tak by se dal označit příchod Focusu v karosářské variantě sedan na český trh. Zatímco třeba na Slovensku je v nabídce již měsíce, u nás je v těchto dnech horkou novinkou. Přečtě se si shrnutí nejdůležitějších informací a především to hlavní: nepříliš povedené české ceny.
Ford Focus sedan konečně v Česku

Ford se po dlouhém váhání rozhodl nabízet Focus verzi sedan i na Českém trhu a v těchto dnech si jej již můžete objednat u dealerů značky. Ačkoli je nový Focus sedan pro svou klasickou stavbu karoserie a odměřeně elegantní design jedním z nejreprezentativnějších aut nižší střední třídy, Ford s jeho nasazením v Česku nepochopitelně váhal. Přitom právě u nás se malým sedanům celkem daří a ani předchozí generace Focusu sedan není na našich silnicích výjimkou.

 

Zatímco u předchozí generace bylo pojetí zádě poměrně zvláštní a zadní partie nepůsobily na voze přirozeně, u současného Focusu je vše jinak. Zadek je velmi povedený a je jakýmsi mixem Volva S40 a většího Fordu Mondeo. Opticky jej odlehčuje prosklení C-sloupku za zadními dveřmi, které se obvykle objevuje až u vozů vyšších tříd. Dynamický vzhled vozu pak podtrhuje relativně krátký zadní převis karoserie a její klínovitý profil. Nevím jak vám, ale mě osobně se Focus sedan hodně líbí a když jsem jej v minulosti mohl zahlédnout v Rakousku nebo v Německu, vždy ve mě vyvolával příjemné pocity. Obzvláště na velkých kolech jde o důstojně působící malý vůz, se kterým bych se nebál vyrazit na důležité obchodní jednání, což mohu říci jen o málokterém jiném kompaktu. Takové malé Mondeo pro ty, kteří jezdí převážně sami nebo ve dvou.

 

Technické údaje sedanu jsou známé již delší dobu, proto je jen v krátkosti shrnu. Vůz měří na délku 4488, je široký na svou třídu výjimečných 1840 mm a je vyhnán do výšky 1489 mm. Rozvoru zůstala hodnota 2640 mm, zavazadelník má zajímavých 526 litrů. V nabídce motorů najdete čtyři agregáty, které patří k tomu nejlepšímu, co dnes Ford u Focusu nabízí - 1.6 Ti-VCT s proměnným časováním ventilů a výkonem 85 kW (115 koní), šestnáctiventilový dvoulitr se 107 kW (145 koní) a dva diesely 1.8 TDCi s 85 kW (115 koní) a 2.0 TDCi se 100 kW (136 koní). S nejsilnějším motorem, tedy benzinovým dvoulitrem, dosahuje Focus sedan již poměrně příjemné dynamiky, když na stovku zrychlí za 9,3 sekundy a jede až 212 km/h.

Tip: Přečtěte si naše testy Fordu Focus hatchback s motorem 1,6 Ti-VCT a kombíků s diesely 1,6 80 kW a 2,0 100 kW

Výbavy budou k dispozici dvě, a to Trend a Ghia, které odpovídají stejně označeným výbavám u ostatních karosářských variant. Trend budete moci kombinovat pouze s oběma stopatnáctikoňovými motory, Ghiu zase jen s oběma dvoulitry. A cena? V základu zaplatíte za Focus sedan 1,6 Ti-VCT 504 000 Kč, za stejně výkonný diesel se připlácí poměrně nepěkných 47 tisíc (551 000 Kč). Benzinový dvoulitr s výbavou Ghia pak přijde na 635 000 Kč, za diesel s o 7 kW nižším výkonem se připlácí dokonce 49 tisíc Kč (684 000 Kč). Ford nezapře, že některé diesely dělá ve spolupráci s Peugeot-Citroën a nasazuje na ně těžko přijatelné ceny. Stejně jako nedávno musím konstatovat, že za minus 7 kW si 49 tisíc připlatí jen fanda nafty, návratnost takové investice bude při daném rozdílu ve spotřebě (1,5 litru paliva na 100 km) okolo 100 tisíc km a řidiči bude ještě celou dobu chybět 7 procent výkonu...

Poznámka pod čarou: Vím, že mě za to u českého Fordu nebudou mít rádi, ale nemohu nezmínit, že pro zájemce o Focus sedan bude pořád zajímavější jeho dovoz ze zahraničí, třeba ze Slovenska. Např. model 2,0i Ghia tam vyjde 739 tisíc Sk, což je cca 560 tisíc Kč. To je o 75 tisíc Kč méně než u nás a i s náklady na dovoz se koupě na Slovensku nemůže nevyplatit. Slovenský Ford navíc nepostihla taková dieselová horečka a sedan 2,0 TDCi Ghia stojí jen o 40 tisíc Skk více, tudíž nějakých 592 tisíc Kč. Doplatek 32 tisíc Kč dělá z dieselu o dost zajímavějśí investici, navíc rozdíl oproti ceně v ČR činí ukrutných 92 tisíc Kč. Nemohu si pomoci, ale v dnešní době, kdy se ze zahraničí pomalu vozí i Babetty, mi přístup českého Fordu přijde být poněkud krátkozraký, vždyť koupě Focusu na Slovensku znamená dodatečnou investici v podobě jednoho lístku na vlak...

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků