Ford Focus RS: ze supermarketu přímo na rallye

Nejrychlejší Focus na trhu a nástupce slavné řady Rallye Sport. Tak byly vždy označovány pouze ty nejdravější modely Fordovy produkce. Pokud vám nestačil Focus ST 170, je tu model RS, který vás svým výkonem 158 kW/215 koní rozhodně nenechá chladnými.
Ford Focus RS: ze supermarketu přímo na rallye

Automobilka Ford nabízela donedávna jako nejvýkonnější model řady Focus verzi s označením ST 170. Jak napovídá typové označení, automobil disponuje výkonem 125 kW/170 koní a i přesto, že má tento vůz mnoho konstrukčních odlišností od „nesportovních“ variant Focuse, zážitky za volantem nejsou tak adrenalinové, jako u čistokrevných sportovních vozů. A právě těm, kdo touží po takových zážitcích a zároveň po automobilu Focus, připravil Ford model RS.

Označení RS znamená u Fordů „Rallye Sport“. Takto jsou již přes 30 let označovány ty nejdravější modely Fordovy produkce jako například Escort RS Cosworth, Escort RS 2000 či legendární Sierra RS Cosworth. Automobil vychází technicky z Focuse WRC, se kterým se Ford účastní Mistrovství světa v automobilových soutěžích. V čem tedy konkrétně tkví výjimečnost tohoto automobilu?

To nejdůležitější, co dělá sportovní automobil sportovním automobilem je bezesporu motor. U Fordu použili osvědčený šestnáctiventilový dvoulitrový čtyřválec Duratec, který je použit i v již zmiňovaném „véercéčku“. Tento motor má v základní podobě v „civilních“ modelech výkon 96 kW/130 koní při 5500 1/min. V modelu RS byla tato pohonná jednotka dovybavena turbodmychadlem Garrett, díky kterému vzrostl výkon při stejných otáčkách na 158 kW/215 koní. Hodnota točivého momentu vrcholí při 3500 1/min hodnotou 310 Nm.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Na první pohled vypadá Focus RS velice klidně a nevině - jako beránek.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ve skutečnosti je to sakra hladový vlk a když se dá do pohybu, nezná
slitování.

Dynamika takto „nadopovaného“ Focuse překvapí při rozjezdu na semaforech nejednoho majitele sportovního vozu, který nebude čekat v automobilu této kategorie důstojného soupeře. Řidiči „ereska“ totiž stačí po naskočení zelené na semaforu pouhé 6,5 vteřiny k tomu, aby mohl uhánět stokilometrovou rychlostí a dalších 9 vteřin, než spatří na svém tachometru rychlost 160 km/h. Po takovém startu pak může zrychlovat až do rychlosti 230 km/h.

Pro bezpečné využívání tohoto potenciálu je ve voze namontován brzdový systém od renomované firmy Brembo, brzdové kotouče s vnitřním chlazením mají vpředu průměr 325 a vzadu 280 mm (pro srovnání, civilní verze má průměr brzdových disků 258/253 mm a Focus WRC 380/315 mm). Brzdy jsou samozřejmě vybaveny systémem ABS. Firemní dokumentace uvádí, že automobil je schopen zastavit ze stošedesátikilometrové rychlosti během 4,1 vteřiny. A to jistě není špatná hodnota. O tom, že je Focus RS téměř závodní nářadí svědčí i to, že servisní interval je pouhých 10 000 kilometrů.

Podvozek je podle tvrzení výrobce propracovanější, než u mnohých jiných ryze sportovních automobilů, hodnota maximálního bočního přetížení je prý 0,94 g. Vzhledem k tomu, že při intenzivním brždění je dosahována jen o něco málo větší hodnota přetížení, lze si představit, jaké zážitky je možno za volantem tohoto vozu v zatáčkovitém terénu zažívat. Bohužel údaje tohoto přetížení není ve zvyku u automobilů uvádět, takže není možno tuto hodnotu porovnat s konkurencí. Přenos hnací síly na vozovku usnadňuje poháněné přední nápravě diferenciál Quaife, tlumiče pak dodává specializovaná firma Sachs.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Modrá barva dominuje i interiéru, ač se nám zdá volant až příliš kontrastní.
Sedadla značky Sparco se postarají o to, aby z vás Focus nevytřásl duši
a vy rozdýchali maximální hodnotu přetížení 0,94 g (!).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Interiér si potrpí na detaily. --- A to je on: zážehový čtyřválec 2.0
přeplňovaný turbodmychadlem Garrett, který udává do taktu výkon
158 kW/215 koní.

Vůz je standardně postaven na osmnáctipalcových kolech O.Z. Racing a pokud by někoho zajímala barva, tak jediná, s jakou je možno vůz pořídit je Ford Racing Blue (viz foto výše).

Ford počítá, že v této verzi vyrobí pouze 4 500 exemplářů. Ten, kdo se rozhodl, že toto autíčko nesmí v jeho garáži chybět, by si tedy měl ve svém rozpočtu rezervovat 1 145 000 Kč a co nejdříve navštívit nejbližšího dealera.

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Viz také Ford Mondeo, Ford Galaxy, Ford C-Max

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 17 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků