Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS
303
Fotogalerie

Ford Focus RS udělá Kena Blocka z každého. Ano, i z vás [první dojmy]

Kapitoly článku:


Po stisku startovacího tlačítka ožije pod kapotou nikoliv pětiválec jako dřív, ale čtyřválec 2.3 EcoBoost z Mustangu. Má za sebou ale řadu změn. Nová je hlava válců, vysokopevnostní litinové vložky, větší turbo s twin-scroll konstrukcí i prakticky celé sání a výfuk. Výsledkem je maximální výkon 257 kW (350 k) a točivý moment 440 Nm, respektive 470 Nm při aktivaci funkce „overboost“ (zvýšení plnicího přetlaku turbodmychadla na max. 15 sekund při plné akceleraci). 

IMG_8171.jpgIMG_8172.jpgIMG_8173.jpg
Motor se schovává pod plastovým krytem, ale aby motorový prostor nepůsobil úplně obyčejně, je tu štítek Ford Performance a speciální kryt vzduchového filtru; oproti jednotce 2.3 z Mustangu proděla tato verze řadu úprav

Abychom zasadili nový Focus RS do patřičných souvislostí, srovnali jsme v jedné tabulce základní parametry 5dveřových ostrých hatchbacků se dvěma poháněnými nápravami. A pro úplnost jsme přidali také Subaru WRX STi. Má sice tříprostorovou karoserii, ale kdysi dávno stálo u zrodu rychlých kompaktních čtyřkolek a v očích mnoha lidí dodnes zůstává jakýmsi standardem této kategorie. 

Ostré 5dv. hatchbacky (a jeden sedan) s pohonem všech kol
  Audi RS3 Sportback BMW M135i xDrive Ford Focus RS Mercedes A 45 AMG Subaru WRX STi VW Golf R
Zdvihový objem (cm3) 2480 2979 2261 1991 2457 1984
Max. výkon (kW/k) 270/367 240/326 257/350 280/381 221/300 221/300
Toč. moment (Nm) 465 450 470 475 407 380
0-100 km/h (s) 4,3 4,7 4,7 4,2 5,2 5,1
Max. rychlost (km/h) 250 250 266 250 255 250
Hmotnost EU (kg) 1595 1595 1599 1555 1507 1476
Převodovka S tronic man. 6st. man. 6st. 7DCT man. 6st. man. 6st.
Zav. prostor (l) 280 360 260 341 460 343
Cena od (Kč) 1 370 900 1 245 400 945 900 1 280 180 1 089 000 935 900

Možná ještě důležitější než změna parametrů je ale změna charakteru. Přestože nejde o žádný vysokotáčkový „screamer“ s extatickým finále, vytáčí se nový motor daleko volněji než poněkud rozvážný EcoBoost v Mustangu a už od volnoběhu hučí podobně sytým barytonem jako dřívější pětiválec.

Povědomé první dojmy

Vlastně je pozoruhodné, jak se celkový pocit z auta po několika prvních kilometrech blíží předchozímu Focusu RS. Posaz, zvuk i způsob, jímž volant tuhne v rukou okamžitě po pootočení ze středové polohy, obsahují jasnou DNA sportovních modelů evropského Fordu. (Přestože oddělení Ford Performance i nový Focus RS jsou už globální.)

IMG_8181.jpgIMG_8180.jpgIMG_8182.jpg
Při jízdě ve sportovním režimu potěší Focus RS zvukem, který není tak inertní jako některé jiné čtyřválce a docela zdárně se snaží napodobovat charakterní bručení dřívějšího pětiválce

Jakmile začnete akcelerovat, otevře se ventil ve výfuku a Focus RS začne vrčet výhrůžně jako podrážděná šelma. A není to nějaká trubka v sání nebo dokonce vibrátor pod čelním oknem – tenhle zvuk přichází zezadu a zvenku je slyšitelný přinejmenším stejně důrazně jako v kabině. A když odstavíte plyn, řídicí jednotka pošle do horkého výfuku pár kapek benzinu navíc, aby vás potěšila kakofonií zvukových efektů přesně ve stylu předchozího Focusu RS.

Ford Focus RS 086.JPGFord Focus RS 110.JPGFord Focus RS 109.JPG
Stejně jako Focus ST dostal i Focus RS přídavnou „kapličku“ s teploměrem oleje, tlakoměrem oleje a ukazatelem plnicího přetlaku turbodmychadla

Tohle platí, pokud jste si tlačítkem Drive Mode na středové konzole zvolili režim Sport nebo Track. Ve výchozím nastavení je Focus RS tichý a krotký, při konstantním zatížení třeba na dálnici je nejvýraznějším hlukem hučení širokých sportovních devatenáctek od Michelinu. Jízdní režimy přibližuje i video od Fordu, kterým vás provede Ben Collins – bývalý Stig z Top Gearu:

Režim Sport dále přiostří odezvu na plyn, ubere posilový účinek elektromechanického řízení a upraví reakce pohonu všech kol. Přepínatelné tlumiče pérování i systém ESC zůstávají v normálním režimu. Obojí lze naštěstí ovládat i nezávisle na aktuálním módu – tlumiče tlačítkem na levé páčce pod volantem, ESC tlačítkem u řadicí páky. Dlouhým stiskem lze stabilizaci zcela deaktivovat.

K tomu ale zatím nemáme důvod. Proplétáme se klikatou horskou silnicí v horách na západ od Valencie a utažené nepřehledné oblouky se střídají s úseky, v nichž je vidět dvě tři zatáčky dopředu.

IMG_8195.jpgIMG_8186.jpgIMG_8193.jpg
I ostrý hatchback je pořád hatchback, ale oproti Golfu R, Audi RS3 nebo Mercedesu A 45 AMG zde zadní kola ovlivňují způsob výjezdu ze zatáčky daleko výrazněji

V tomto prostředí se jasně ukazuje, čím nový Focus RS je. A možná především čím není. Není to jako žiletka ostrý speciál, žádný pětidveřový Cayman a dokonce ani novodobé Evo VIII. Pořád je to především kompaktní hatchback s poměrně těžkým motorem a převodovkou vpředu. Při opravdu rychlých změnách směru vždycky chvíli trvá, než nastavení podvozku svede vítězný boj se setrvačnými silami a hmota auta se začne sunout tam, kam se před zlomkem sekundy začal otáčet volant. Rozložení hmotnosti nikdy úplně neutajíte.

A nový Focus RS není ani jedním z těch moderních aut, jejichž turbomotory se snaží tajit přítomnost přeplňování. Prodleva velkého turba při přechodu z nulového do plného zatížení je decentní, leč nepopiratelná, stejně jako lehké uvadnutí elánu před červeným polem. Když se spolehnete na instinkt, budete většinou řadit nahoru okolo 5500 otáček za minutu. Filozofií tohoto motoru je neobyčejně silný a důrazný střed.

Ford Focus RS 087.JPGFord Focus RS 097.JPGFord Focus RS 104.JPG
Ford Focus RS 101.JPGFord Focus RS 108.JPGFord Focus RS 107.JPG
RS se nabízí výhradně s manuálním řazením; startovací tlačítko, duální klimatizaci i infotainment Sync 2 má ve standardní výbavě

V praxi to vypadá tak, že na horské silnici zařadíte trojku a jedete. Třetí stupeň stačí na „vracečky“ projížděné rychlostí okolo 40 km/h a sahá až někam ke sto padesáti – ale tak dlouhé rovinky, aby bylo potřeba řadit čtyřku, se na tomto úseku téměř nevyskytují. Což je dobře, aspoň se můžu soustředit na jízdní vlastnosti Focusu RS.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud