Ford Focus RS udělá Kena Blocka z každého. Ano, i z vás [první dojmy]

Oproti předchozím dvěma modelům stejného jména i oproti ostatním rychlým hatchbackům na trhu přináší nejnovější Focus RS zásadní změnu paradigmatu: libuje si ve smykování. Ne v decentním utažení stopy, ale v rozevláté, chuligánské, lehce pubertální, nicméně velice zábavné jízdě „dveřmi napřed“.
Seznam kapitol
  1. Smyky jako konkurenční výhoda
  2. Parametry a konkurence; vyrážíme; video
  3. Dojmy z jízdy na silnici
  4. Launch Control a Drift Mode
  5. Na okruhu; závěr; video
  6. Technické údaje; fotogalerie

Je to už rok, co jsme s Fordem jeli do jeho továrny v Kolíně nad Rýnem, abychom se stali svědky statické premiéry nového Focusu RS. Tedy, statická byla pro nás. Focus RS se zjevil před shromážděnými novináři v závěru spektáklu, který začal jako video promítané na velkoplošných obrazovkách a plynule přešel v živý příjezd očekávané novinky, za jejímž volantem neseděl nikdo jiný než Ken Block – podnikatel, závodník, protagonista série Gymkhana, showman a v posledních letech také partner Fordu pro všelijaké divoké kousky.

Smyky jako konkurenční výhoda

Komunikace Fordu se zkrátka od začátku točí okolo jedné věci. Nový Focus RS umí jezdit bokem. Tiskové zprávy hovořící o „jízdě kontrolovaným přetáčivým smykem“, upoutávková videa a dokonce i instruktážní video promítané novinářům na palubě charterového letu do španělské Valencie neopomněly zdůraznit, že pohon všech kol v novém Focusu RS je mnohem víc než jen pomůcka pro lepší trakci.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Focus RS je třetím modelem tohoto jména, ale prvním s pohonem všech kol; vyrábí se v německém Saarlouis na společné lince s ostatními verzemi Focusu

Což je zajímavé, protože Ford docela dlouho trval neodbytně na tom, že ani ostrý hatchback s výkonem 300+ koní čtyřkolku nepotřebuje. Jost Capito říkával, že pohon 4x4 je zbytečně těžký, zbytečně drahý a zhoršuje spotřebu i ovladatelnost. Snad i kvůli svým prohlášením z minulosti se proto Ford v případě třetí generace Focusu RS nespokojil s Haldexem nebo obdobným řešením, které používají všechna srovnatelná auta na trhu. Údajně ho zkoušel, ale dospěl k závěru, že možnosti Haldexu nejsou pro potřeby Focusu RS dostatečné.

Ford Focus RS (2002-2003): Modrá střela

Ford Focus RS (2002-2003): Modrá střela

Konstruktéři oddělení Ford Performance zvolili pro ostrý hatchback řešení od firmy GKN, které spočívá v páru elektronicky ovládaných spojkových sad před každou ze zadních poloos. Převody jsou zvolené tak, aby se zadní kola při plném sepnutí spojek otáčela rychleji než přední. Plynulou regulací míry prokluzu obou spojek je pak možné dosahovat takzvaného „vektorování“ hnací síly nejen mezi přední a zadní nápravou, ale i mezi levým a pravým zadním kolem. Výsledný efekt by se měl podobat tomu, co umějí auta se dvěma aktivními diferenciály, jako bývalo třeba Mitsubishi Evo blahé paměti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pohon všech kol zajišťuje systém Twinster od společnosti GKN; točivý moment rozdělují dvě elektronicky ovládané lamelové spojky na zadní nápravě

Očekávání byla pochopitelně veliká. Není to celé jen komunikační vějička? Opravdu umí Focus RS něco víc než auta s Haldexem? Vážně je na místě hovořit o skutečné přetáčivosti?

To zjistíme později. Když na letišti ve Valencii přebíráme testovací auta, nemůžu si nevšimnout, že ve srovnání se svými předchůdci vypadá Focus RS III překvapivě krotce. Sytá modrá metalíza Nitrous Blue je sice efektní, stejně jako velké zadní křídlo s vylisovanými logy RS na bočních panelech a modré třmeny Brembo za 19“ koly, ale auto přesto nemá dramatičnost předchozích generací. V jiné barvě byste si ho mohli docela snadno splést s Focusem ST. Jak to? Nejnovější Focus RS totiž nedostal rozšířenou karoserii. Svoje dělá i to, že nejostřejší Focus se tentokrát vyrábí v praktičtějším pětidveřovém provedení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Navzdory zadnímu křídlu a sytému laku nepůsobí nový Focus RS tak divoce jako jeho předchůdci, kteří měli třídveřovou a rozšířenou karoserii

To ale neznamená, že rozdílů je málo. A nejsou samoúčelné. Například masivní spodní mřížka v nárazníku přivádí vzduch ke gigantickému mezichladiči. Otvory u vertikálně orientovaných mlhovek vedou vzduch mimo jiné k předním brzdám. A také zadní difuzor je podle Fordu opravdu funkční.

Po otevření dveří vás čeká kabina až příliš podobná s Focusem ST. Hlavním rozdílem oproti běžným verzím je trojice přídavných přístrojů na palubní desce a výrazně tvarovaná anatomická sedadla Recaro. Stejně jako v předchozích Focusech RS se posaz zpočátku zdá nepřiměřeně vysoký, ale po několika kilometrech si na to ani nevzpomenete. 

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Viz také Ford Mondeo, Ford Galaxy, Ford C-Max

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Smyky jako konkurenční výhoda
  2. Parametry a konkurence; vyrážíme; video
  3. Dojmy z jízdy na silnici
  4. Launch Control a Drift Mode
  5. Na okruhu; závěr; video
  6. Technické údaje; fotogalerie
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 13 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků