Ford Focus RS: dobře řízená střela (kompaktní test)

V záplavě aut, která jsou si v konvenční produkci hodně podobná, můžeme málokdy označit nějaký vůz za výjimečný. O tomhle to určitě platí: dva litry, turbo, 158 kW a výborný podvozek, to je Focus RS.
Ford Focus RS: dobře řízená střela (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Změny oproti sériovce, modrá je všude, podvozek
  2. Motor, parametry, výbava

Karoserie je velmi podobná běžnému Focusu až na některé detaily, nápadnější jsou jen velká kola z lehké slitiny a celkově nižší podvozek. Rozdílů proti ostatním focusům je ale pochopitelně daleko víc. A významných. Vozy s vysokým výkonem spíše sportovního určení mají u značky Ford dlouhou tradici. Naposled sem spadal Escort RS Cosworth, který se stal nadlouho neporazitelným soutěžním vozem. Focus RS na něj částečně navazuje, třebaže nemá pohon všech kol.

Dostal však sportovní podvozek úplně odlišný od ostatních vozů tohoto typu, převody i motor. Všechno směřuje k vysokému výkonu a sportovním jízdním vlastnostem. Jakýsi odstup od běžné produkce vyjadřuje i velmi omezený počet vyrobených kusů, takže každý automobil se honosí kovovou destičkou s pořadovým číslem. Za čas se samozřejmě stane ceněným sbírkovým exponátem. Velmi odlišný je už interiér. Dominují sportovní sedačky Sparco, dostatečně tvrdé, s příkladným bočním vedením.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Modrá raketa

V jiné barvě než modré RS neexistuje, proto i vnitřek ovládla tato barva. Základní rysy kokpitu zůstávají, nápadný je hliníkový design některých detailů – řadicí páky a pedálů. Důležitou odlišností je budík, který ukazuje plnicí tlak turbodmychadla. Jako u pořádného sportovního vozu tu zařídili i startování. Na středovém tunelu najdeme značku s pořadovým číslem limitované série auta – i to svědčí o jeho výjimečnosti – a hned vedle pak tlačítko startéru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

A svezení? Běžný motorista je zděšen. Auto je tvrdé, každá překážka a nerovnost proniká až do těla. Ford v tomto směru využil dlouholeté spolupráce s firmou Sachs a použil tlumiče řady Sport. Řízení reaguje jemně a citlivě, vůz přesně mění směr. Velkou roli hrají skutečně nezvykle velká 18palcová kola O.Z. Racing se čtyřicetiprocentními pneumatikami Michelin Pilot Sport. Mají velmi pozitivní vliv na stabilitu jízdních vlastností, ale každý kamínek je vlivem nízkého pláště znát.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zepředu se RS odlišuje větším spoilerem, malinkými mlhovkami a jinou maskou

Zato se ale bok pneumatik v zatáčkách nedeformuje a už tak tvrdému podvozku ještě víc pomáhá zachovat výraznou pevnost stopy. Jedinými konkurenty na trhu jsou dnes vlastně jen Subaru Impreza WRX STi a Mitsubishi Lancer. Oba jsou to sice vozy s pohonem všech kol, ale schopnost fordu jet rychle v zatáčkách se kupodivu zase tolik neliší. Ačkoliv má poháněnou jen přední nápravu. Proti subaru nebo mitsubishi tak samozřejmě ztrácí na mokru nebo jiném kluzkém povrchu, ale na suchém asfaltu se s ním dá možná jet ještě rychleji.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vše v modrém --- Vlevo ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla

Dobrý sluha, ale zlý pán

Kromě podvozku se na jízdních vlastnostech podepisuje diferenciál od firmy Quaife. Má omezenou svornost a vyžaduje už trochu zkušenějšího řidiče s podobným charakterem auta. Celkové nastavení podvozku vychází z asfaltové specifikace Fordu Focus WRC. Špéra, jak se slangově mezi motoristy říká, má své záludnosti. Především je nutné stále pevně držet volant a za zatáčkou řídit i zpátky, volant se sám nevrací. Na vozovce se střídavými adhezními vlastnostmi tahají kola stále v záběru auto sem tam, je potřeba ho pevně držet a neustále korigovat směr.

Zato ale nepřijde žádná energie nazmar, kola jsou stále v záběru a auto jede kupředu beze ztrát. Důsledkem je, že pokud řidič včas nestačí vrátit za zatáčkou volant a podrží plyn, kola v záběru ho stále potáhnou dovnitř zatáčky. Následuje pokus o narovnání směru a třeba i nekontrolovatelné prudké změny. To může být pro nepřipravené velké a nepříjemné překvapení. Labužník si s takovým autem skutečně pohraje – ale pozor, aby si ono nepohrálo s tím, kdo síly přecení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo zelené tlačítko startéru, vpravo od něj kovová pečeť s vyznačeným pořadovým
číslem vyrobeného kusu --- Na první pohled nic nenasvědčuje tomu, že pod beránčím
rouchem se skrývá vlk

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Viz také Ford Mondeo, Ford Galaxy, Ford C-Max

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Změny oproti sériovce, modrá je všude, podvozek
  2. Motor, parametry, výbava
TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

včera | Miro Mihálik | 22 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků