Ford Focus RS: dobře řízená střela (kompaktní test)

V záplavě aut, která jsou si v konvenční produkci hodně podobná, můžeme málokdy označit nějaký vůz za výjimečný. O tomhle to určitě platí: dva litry, turbo, 158 kW a výborný podvozek, to je Focus RS.
Ford Focus RS: dobře řízená střela (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Změny oproti sériovce, modrá je všude, podvozek
  2. Motor, parametry, výbava

Karoserie je velmi podobná běžnému Focusu až na některé detaily, nápadnější jsou jen velká kola z lehké slitiny a celkově nižší podvozek. Rozdílů proti ostatním focusům je ale pochopitelně daleko víc. A významných. Vozy s vysokým výkonem spíše sportovního určení mají u značky Ford dlouhou tradici. Naposled sem spadal Escort RS Cosworth, který se stal nadlouho neporazitelným soutěžním vozem. Focus RS na něj částečně navazuje, třebaže nemá pohon všech kol.

Dostal však sportovní podvozek úplně odlišný od ostatních vozů tohoto typu, převody i motor. Všechno směřuje k vysokému výkonu a sportovním jízdním vlastnostem. Jakýsi odstup od běžné produkce vyjadřuje i velmi omezený počet vyrobených kusů, takže každý automobil se honosí kovovou destičkou s pořadovým číslem. Za čas se samozřejmě stane ceněným sbírkovým exponátem. Velmi odlišný je už interiér. Dominují sportovní sedačky Sparco, dostatečně tvrdé, s příkladným bočním vedením.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Modrá raketa

V jiné barvě než modré RS neexistuje, proto i vnitřek ovládla tato barva. Základní rysy kokpitu zůstávají, nápadný je hliníkový design některých detailů – řadicí páky a pedálů. Důležitou odlišností je budík, který ukazuje plnicí tlak turbodmychadla. Jako u pořádného sportovního vozu tu zařídili i startování. Na středovém tunelu najdeme značku s pořadovým číslem limitované série auta – i to svědčí o jeho výjimečnosti – a hned vedle pak tlačítko startéru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

A svezení? Běžný motorista je zděšen. Auto je tvrdé, každá překážka a nerovnost proniká až do těla. Ford v tomto směru využil dlouholeté spolupráce s firmou Sachs a použil tlumiče řady Sport. Řízení reaguje jemně a citlivě, vůz přesně mění směr. Velkou roli hrají skutečně nezvykle velká 18palcová kola O.Z. Racing se čtyřicetiprocentními pneumatikami Michelin Pilot Sport. Mají velmi pozitivní vliv na stabilitu jízdních vlastností, ale každý kamínek je vlivem nízkého pláště znát.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zepředu se RS odlišuje větším spoilerem, malinkými mlhovkami a jinou maskou

Zato se ale bok pneumatik v zatáčkách nedeformuje a už tak tvrdému podvozku ještě víc pomáhá zachovat výraznou pevnost stopy. Jedinými konkurenty na trhu jsou dnes vlastně jen Subaru Impreza WRX STi a Mitsubishi Lancer. Oba jsou to sice vozy s pohonem všech kol, ale schopnost fordu jet rychle v zatáčkách se kupodivu zase tolik neliší. Ačkoliv má poháněnou jen přední nápravu. Proti subaru nebo mitsubishi tak samozřejmě ztrácí na mokru nebo jiném kluzkém povrchu, ale na suchém asfaltu se s ním dá možná jet ještě rychleji.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vše v modrém --- Vlevo ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla

Dobrý sluha, ale zlý pán

Kromě podvozku se na jízdních vlastnostech podepisuje diferenciál od firmy Quaife. Má omezenou svornost a vyžaduje už trochu zkušenějšího řidiče s podobným charakterem auta. Celkové nastavení podvozku vychází z asfaltové specifikace Fordu Focus WRC. Špéra, jak se slangově mezi motoristy říká, má své záludnosti. Především je nutné stále pevně držet volant a za zatáčkou řídit i zpátky, volant se sám nevrací. Na vozovce se střídavými adhezními vlastnostmi tahají kola stále v záběru auto sem tam, je potřeba ho pevně držet a neustále korigovat směr.

Zato ale nepřijde žádná energie nazmar, kola jsou stále v záběru a auto jede kupředu beze ztrát. Důsledkem je, že pokud řidič včas nestačí vrátit za zatáčkou volant a podrží plyn, kola v záběru ho stále potáhnou dovnitř zatáčky. Následuje pokus o narovnání směru a třeba i nekontrolovatelné prudké změny. To může být pro nepřipravené velké a nepříjemné překvapení. Labužník si s takovým autem skutečně pohraje – ale pozor, aby si ono nepohrálo s tím, kdo síly přecení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo zelené tlačítko startéru, vpravo od něj kovová pečeť s vyznačeným pořadovým
číslem vyrobeného kusu --- Na první pohled nic nenasvědčuje tomu, že pod beránčím
rouchem se skrývá vlk

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Změny oproti sériovce, modrá je všude, podvozek
  2. Motor, parametry, výbava
TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

včera | Vladimír Kadera | 5 příspěvků
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 71 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků