Ford Focus RS: dobře řízená střela (kompaktní test)

V záplavě aut, která jsou si v konvenční produkci hodně podobná, můžeme málokdy označit nějaký vůz za výjimečný. O tomhle to určitě platí: dva litry, turbo, 158 kW a výborný podvozek, to je Focus RS.
Ford Focus RS: dobře řízená střela (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Změny oproti sériovce, modrá je všude, podvozek
  2. Motor, parametry, výbava

Karoserie je velmi podobná běžnému Focusu až na některé detaily, nápadnější jsou jen velká kola z lehké slitiny a celkově nižší podvozek. Rozdílů proti ostatním focusům je ale pochopitelně daleko víc. A významných. Vozy s vysokým výkonem spíše sportovního určení mají u značky Ford dlouhou tradici. Naposled sem spadal Escort RS Cosworth, který se stal nadlouho neporazitelným soutěžním vozem. Focus RS na něj částečně navazuje, třebaže nemá pohon všech kol.

Dostal však sportovní podvozek úplně odlišný od ostatních vozů tohoto typu, převody i motor. Všechno směřuje k vysokému výkonu a sportovním jízdním vlastnostem. Jakýsi odstup od běžné produkce vyjadřuje i velmi omezený počet vyrobených kusů, takže každý automobil se honosí kovovou destičkou s pořadovým číslem. Za čas se samozřejmě stane ceněným sbírkovým exponátem. Velmi odlišný je už interiér. Dominují sportovní sedačky Sparco, dostatečně tvrdé, s příkladným bočním vedením.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Modrá raketa

V jiné barvě než modré RS neexistuje, proto i vnitřek ovládla tato barva. Základní rysy kokpitu zůstávají, nápadný je hliníkový design některých detailů – řadicí páky a pedálů. Důležitou odlišností je budík, který ukazuje plnicí tlak turbodmychadla. Jako u pořádného sportovního vozu tu zařídili i startování. Na středovém tunelu najdeme značku s pořadovým číslem limitované série auta – i to svědčí o jeho výjimečnosti – a hned vedle pak tlačítko startéru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

A svezení? Běžný motorista je zděšen. Auto je tvrdé, každá překážka a nerovnost proniká až do těla. Ford v tomto směru využil dlouholeté spolupráce s firmou Sachs a použil tlumiče řady Sport. Řízení reaguje jemně a citlivě, vůz přesně mění směr. Velkou roli hrají skutečně nezvykle velká 18palcová kola O.Z. Racing se čtyřicetiprocentními pneumatikami Michelin Pilot Sport. Mají velmi pozitivní vliv na stabilitu jízdních vlastností, ale každý kamínek je vlivem nízkého pláště znát.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zepředu se RS odlišuje větším spoilerem, malinkými mlhovkami a jinou maskou

Zato se ale bok pneumatik v zatáčkách nedeformuje a už tak tvrdému podvozku ještě víc pomáhá zachovat výraznou pevnost stopy. Jedinými konkurenty na trhu jsou dnes vlastně jen Subaru Impreza WRX STi a Mitsubishi Lancer. Oba jsou to sice vozy s pohonem všech kol, ale schopnost fordu jet rychle v zatáčkách se kupodivu zase tolik neliší. Ačkoliv má poháněnou jen přední nápravu. Proti subaru nebo mitsubishi tak samozřejmě ztrácí na mokru nebo jiném kluzkém povrchu, ale na suchém asfaltu se s ním dá možná jet ještě rychleji.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vše v modrém --- Vlevo ukazatel plnicího tlaku turbodmychadla

Dobrý sluha, ale zlý pán

Kromě podvozku se na jízdních vlastnostech podepisuje diferenciál od firmy Quaife. Má omezenou svornost a vyžaduje už trochu zkušenějšího řidiče s podobným charakterem auta. Celkové nastavení podvozku vychází z asfaltové specifikace Fordu Focus WRC. Špéra, jak se slangově mezi motoristy říká, má své záludnosti. Především je nutné stále pevně držet volant a za zatáčkou řídit i zpátky, volant se sám nevrací. Na vozovce se střídavými adhezními vlastnostmi tahají kola stále v záběru auto sem tam, je potřeba ho pevně držet a neustále korigovat směr.

Zato ale nepřijde žádná energie nazmar, kola jsou stále v záběru a auto jede kupředu beze ztrát. Důsledkem je, že pokud řidič včas nestačí vrátit za zatáčkou volant a podrží plyn, kola v záběru ho stále potáhnou dovnitř zatáčky. Následuje pokus o narovnání směru a třeba i nekontrolovatelné prudké změny. To může být pro nepřipravené velké a nepříjemné překvapení. Labužník si s takovým autem skutečně pohraje – ale pozor, aby si ono nepohrálo s tím, kdo síly přecení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo zelené tlačítko startéru, vpravo od něj kovová pečeť s vyznačeným pořadovým
číslem vyrobeného kusu --- Na první pohled nic nenasvědčuje tomu, že pod beránčím
rouchem se skrývá vlk

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Změny oproti sériovce, modrá je všude, podvozek
  2. Motor, parametry, výbava

bazar

Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 256 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 191 512 km
Cena: 69 000 Kč
Ford Galaxy 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 264 758 km
Cena: 76 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 678 km
Cena: 127 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků