144
Fotogalerie

Ford Focus RS (2002-2003): Modrá střela

Kapitoly článku:


Nejen kůže

Kokpit kombinoval černou a modrou barvu. Pilot a spolujezdec (případně spolujezdkyně) si hověli v anatomických sedačkách od Sparca oděných do kůže a Alcantary. Stejná firma se postarala také o hlavici řadicí páky, výstup mechanické parkovací brzdy a pedály, všeho z hliníku. Mezi přístroji bychom našli kromě těch obvyklých včetně otáčkoměru nutný ukazatel plnicího tlaku, turbo pracovalo maximálně při 1 baru, stupnice byla do 1,5. Teploměry provozních kapalin však chyběly.

Motor se uváděl do chodu zeleným tlačítkem na středové konzole z uhlíkových kompozitů, kde také nesměla chybět plaketka s pořadovým číslem série. Ve standardní výbavě bychom našli centrální zamykání, elektrická okna, manuální klimatizaci a kvalitní audio s měničem na šest stříbrných disků a čtveřicí reproduktorů. S ovládáním na čtyřramenném (a dost nevzhledném, pouze modifikovaném sériovém) volantu, airbagy byly mimochodem dva.

Ford Focus Mk1 RS (2002-2003) -19.jpgFord Focus Mk1 RS (2002-2003) -29.jpgFord Focus Mk1 RS (2002-2003) -30.jpg
Interiér kombinoval modrou a černou barvu, kůži bychom našli na sedačkách, volantu i dveřních výplních. A nechyběl ani hliník... 

Výroba skončila 11. listopadu 2003. Vznikalo maximálně 30 aut denně, jednalo se vlastně o limitovanou edici čítající 4.501 kusů. Ač se Focus RS prodával skoro po celé Evropě, celkem v jedenadvaceti zemích, 2.147 vozů, tedy takřka polovinu (!) si koupili Britové. Všechny byly vyvedeny v modré metalíze, Ford jí říkal různě, v Německu Imperial Blau, v Anglii Racing Blue.

Ford Focus Mk1 RS (2002-2003) -21.jpgFord Focus Mk1 RS (2002-2003) -13.jpgFord Focus Mk1 RS (2002-2003) -16.jpg
Všech 4,5 tisíce RS první generace bylo modrých.

Češi si je mohli pořídit za dosti vysokých 1.145.000 korun, k nám se dostalo sedm aut. Na mokrém asfaltu či nezpevněném povrchu je zvládl jen zkušený pilot, nováčkům do rukou rozhodně nepatřila. Největší zábava s nimi byla v rozmezí od tří do pěti tisíc otáček.

RS8 z Ameriky

Americká divize Ford Racing Performance Parts udělala z jednoho Focusu RS pro změnu zadokolku a přivezla ji na proslulou tuningovou výstavu SEMA 2003 v Las Vegas. Jenže pod kapotou se ukrývalo něco úplně jiného, pětilitrový celohliníkový vidlicový osmiválec s 313 kW (425 k) a 502 newtonmetry! Měl znovu pouze pětistupňovou převodovku, ale Tremec. Šlo vlastně o převrtaný motor DOHC 4,6 l z Mustangu SVT Cobra. Dal se později koupit pro závodní účely, stejně jako přestavbový kit na klasickou koncepci. Výstavní Focus RS8 však zůstal jediným kusem přímo z automobilky...

Ford Focus Mk1 RS8 with Cammer Engine (2003) -01.jpgFord Focus Mk1 RS8 with Cammer Engine (2003) -04.jpgFord Focus Mk1 RS8 with Cammer Engine (2003) -06.jpg
Americký Focus RS8 (2002) vyznával klasickou koncepci a pod kapotou měl osmiválec původem z Mustangu, Vznikl pro výstavu SEMA 2003

WRC

Focusy RS WRC debutovaly v Rallye Monte Carlo 1999 s Colinem McRaem a Simonem Jean-Josephem za volanty. Byly sice rychlé, ale jejich vodní čerpadla techničtí komisaři tenkrát shledali ne zcela odpovídající pravidlům, takže oba vozy diskvalifikovali. Legendární Skot přivezl první vítězství ze Safari, kde porazil Didiera Auriola na toyotě o celou čtvrthodinu. Hned vzápětí jej zopakoval v Portugalsku.

Nutno dodat, že soutěžní vozy nepoužívaly přeplňované motory určené později pro RS, ale čtyřválce DOHC 1991 cm3 s restriktorem omezeným výkonem na 221 kW (300 koní) a točivým momentem 550 N.m. Šestistupňové sekvenční skříně X-Trac 240 byly také pouze jejich doménou. Auta pro rallye vážila jen 1230 kg a sprintovala z klidu na stovku za 4,2 s, závodní brzdy Brembo byly větší (370mm) a s osmipístkovými třmeny.

Ford Focus Mk1 WRC (2000) -27.jpgFord Focus Mk1 RS WRC (2001) -088.jpgautowp.ru_ford_focus_wrc_17.jpg
Ford Focus RS WRC měl kromě dvoulitrového turbomotoru i pohon všech kol, zpočátku se příliš neměnil (vozy z let 2000, 2001 a 2002)

Na úspěšné vozy hlavně v barvách výrobce vermutů Martini zapomenout nelze, postupně se cizelovaly, vzhled byl upraven podle sériových modelů po modernizaci (2001). Nejvýznamnější změnou v historii soutěžního speciálu byla verze RS WRC 03, už ve „válečné zbroji“ BP a Castrolu, která se objevila v dubnu 2003 při podniku na Novém Zélandu. Konstruktéři vedeni Christianem Loriauxem použili jen základ, 80 % dílů bylo nových!

Odlehčená karoserie dostala novou aerodynamiku a dovnitř zesílený trubkový rám, mohutně okřídlené vozy s otvory v přední kapotě vzdáleně připomínaly monstra skupiny B. Dvoulitrový Cosworth Duratec R měl úplně stejné parametry jako předchůdce, přitom byl zcela nový, dostal turbo Garrett TR30R a také zhubl. Délka vozů se zvětšila razantně, z 4153 až na 4442 m.

2003_Ford_FocusRSWRC6.jpg2003_Ford_FocusRSWRC9.jpgautowp.ru_ford_focus_rs_wrc_104.jpg
autowp.ru_ford_focus_rs_wrc_114.jpgautowp.ru_ford_focus_rs_wrc_20.jpgautowp.ru_ford_focus_rs_wrc_26.jpg
Okřídlený Focus RS WRC 03 představoval poslední výraznou evoluci soutěžní verze

Hvězdou tovární stáje byl Estonec Markko Märtin, který tento i následující rok vyhrál celkem pět podniků světového mistrovství. V polovině dekády, kdy Ford reprezentoval také platící Čech Roman Kresta, však už na konkurenci nestačily. Všechny evoluce Focusu RS WRC na základě první generace získaly v nejvyšší soutěžní lize celkem 16 triumfů, ale titul mistra světa nikoliv. McRae se radoval celkem devětkrát, do konečného výčtu ještě zbývá Carlos Sainz se dvěma nejvyššími vavříny z jednotlivých podniků. Soutěžní anabáze pokračovala druhou generací Focusů a ani ta nepřišla o civilní RS, ale to už je zcela jiný a ne tak letitý příběh... 

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Nová generace • Ford Focus ST • Minitest Ford Focus Active 2.0 EcoBlue AT • Hybridní verze • 2.0 TDCi vs. 2.3 EcoBoost

Doporučujeme

Články odjinud