Kapitoly článku:
- Kombi je hezké a hlavně praktické
- Místo vzadu, výbava, cena
- Tichý motor 2.0 TDCi, křivka výkonu, turboefekt, jízda
- Dynamika, jízdní vlastnosti s těžkým nafťákem, motor 1.6 TDCi
- Jízdní vlastnosti 1.6 TDCi, hodnocení, plusy a minusy, technické parametry
- Fotogalerie, část 1.
- Fotogalerie, část 2.
Samotný projev motoru ale není zdaleka jediný rozdíl. S menším dieselovým agregátem byl vůz totiž o celých 75 kg lehčí, což jsou kila, která „chybí“ především zatížení přední nápravy. Na jízdních vlastnostech vozu se to projevuje velmi výrazně, a zatímco dvoulitr vám v každé rychlé zatáčce připomene, že na přední nápravě trůní velký diesel, přítomnost subtilnější šestnáctistovky je i přes to, že oproti obdobnému benzínu přidává více než dalších 90 kg k dobru, znatelná mnohem méně. To se kladně projevuje nejen na vyrovnanosti jízdních vlastností ale i na ovladatelnosti. S 1.6 TDCI je obojí na dieselové kombi na naprosto špičkové úrovni a body, které jsem strhnul dvoulitrové verzi, mohu této v klidu zase přičíst. Když si k tomu přidám charakterní motor, je v mých očích, co se týče jízdy, kombi 1.6 TDCI mnohem lepší volbou a jediné, co postrádá, je 20 kW výkonu a vytříbenou akustiku dieselového dvoulitru. Až zkušenost s touto verzí mi dala naplno vzpomenout na test pětidvířka s benzínovou šestnáctistovkou, teprve s ní byla ta pravá „focusí“ zábava.
I během relativně krátkého testu se nám podařilo zkompletovat všechna potřebná měření, která si můžete prohlédnout níže. V testu spotřeby jsme si museli vystačit s kombinovaným režimem, který na „předpisové dráze“ kombinující 300 km dálnice, 250 km okresních silnic a 50 km města, vykazal velmi hezkou hodnotu 5,1 litru nafty na 100 km. To je, obzlváště s přihlédnutím k vysokému podílu dálnice, vynikající číslo.
Zrychlení:
- 0-100 km/h: 11,2 s
- 0-160 km/h: 32,2 s
Pružnost:
- 60-100 km/h: 3 st. 6,9 s; 4 st. 9,5 s; 5 st. 15,1 s
- 80-120 km/h: 3 st. 8,1 s; 4 st. 9,7 s; 5 st. 12,9 s
- 60-100 km/h s postupným řazením: 6,9 s
- 60-120 km/h s postupným řazením: 10,9 s
Maximální rychlosti na převodové stupně (udávané):
- 1 st. – 51 km/h
- 2 st. – 88 km/h
- 3 st. – 130 km/h
- 4 st. – 178 km/h
Převody:
• 40: 2 – 2300 ; 3 – 1500 ; 4 – 1000
• 60: 2 – 3500 ; 3 – 2250 ; 4 – 1550 ; 5 – 1200
• 80: 2 – 4700 ; 3 – 3000 ; 4 - 2050 ; 5 – 1550
• 100: ; 3 – 3800 ; 4 – 2600 ; 5 – 1950
• 120: ; 3 – 4500 ; 4 – 3100 ; 5 - 2350
• 140: ; 4 - 3600 ; 5 – 2750
• 160: ; 4 - 4150 ; 5 – 3150
• 180: ; 5 – 3550
Jak blízko je dokonalost?
Ačkoli se nerad pouštím do takto zásadních soudů, musím konstatovat, že Ford Focus považuji za nejvyváženější vůz nižší střední třídy, který se nebezpečně blíží samotné dokonalosti. Ať už se na něj dívám pohledem řidiče hledajícího komfort, praktičnost nebo požitek z jízdy, řadím jej na nejvyšší příčky. Ve svém repertoáru má neobyčejně širokou škálu kvalit - nabídne mimořádné jízdní vlastnoti, skvělou ovladatelnost, nečekaný komfort a akustickou pohodu, vysoce nadprůměrný vnitřní prostor, na pohled špičkovou kvalitu a u kombíku navíc i dostatečně velký a výborně řešený zavazadelník. Pouze s dvoulitrovým dieselem trochu trpí jízdní vlastnosti a ovladatelnost, co ale vůz ztratí zde, dožene mimořádnou akustikou a kombinací spotřeby a dynamiky. S menším dieselem si ale napraví reputaci a ze zmíněných pozitiv se pouze akustika změní z mimořádné na dobrou.
Když si toto všechno sečtu, nemohu se vyhnout závěru, že Focus kombi toho nabízí v nižší střední třídé mnohem více, než na co jsme byli donedávna zvyklí - jízda s ním je v působivá mnoha směrech. Kombík navíc vládne čístým, umírněnějším designem a vkrádá se do mysli i těm konzervativněji smýšlejícím. Vyšší cena může část zájemců odradit, pokud si ale Focus postavíte vedle jeho typických konkurentů, zjistíte, že na tom ani cenově není tak zle a svými kvalitami většínu z nich zastíní.
Plusy:
- Prostor pro posádku a zavazadla
- Špičkové řízení, řazení a brzdy
- Komfort a kvalita interiéru (především Ghia)
- Jízdní vlastnosti a ovladatelnost (především s 1,6 TDCI)
- Výjimečná akustická pohoda (především s 2,0 TDCI)
Minusy:
- Nevýrazné boční vedení předních sedadel
- Výkonový charakter motoru (2,0 TDCI)
- Dunění při klesání otáček (1,6 TDCI)
Technické parametry
(hodnoty udávané výrobcem, v závorce pro 1,6 TDCI Trend):
Motor
- Řadový kapalinou chlazený vznětový čtyřválec uložen vpředu napříč před přední nápravou, turbodmychadlo s proměnlivou (fixní) geometrií, mezichladič stlačeného vzduchu, dvouhmotový setrvačník
- Objem: 1 998 cm3 (1 560 cm3)
- Největší výkon: 100 kW/136 koní při 4000 ot./min (80 kW/110 koní při 4000 ot./min)
- Největší točivý moment: 320 Nm při 2000 ot./min (240 Nm při 1750 ot./min)
- Palivo: Nafta
Provozní vlastnosti
- Max. rychlost: 203 km/h (188 km/h)
- Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,5 s (11,1 s)
- Spotřeba paliva (l/100 km):
- Město: 7,5 (6,2)
- Mimo město: 4,5 (4,0)
- Kombinovaná: 5,5 (4,8)
- Emise CO2 (g/km): 148 (127)
- Objem palivové nádrže: 55 l
Podvozek
- Zavěšení předních kol: náprava typu McPherson
- Zavěšení zadních kol: Víceprvkové zavěšení
- Rozměr kol: 6,5Jx16
- Rozměr pneumatik: 205/55 R16
Hmotnosti
- Pohotovostní hmotnost: 1465 kg (1391 kg)
- Užitečná hmotnost: 485 kg (471 kg)
Vnější rozměry
- Délka: 4 472 mm
- Šířka: 1 840 mm
- Výška: 1 501 mm
- Rozvor náprav: 2 640 mm
Vnitřní rozměry
- Základní objem zavazadlového prostoru: 482 l
- Objem zavazadlového prostoru při sklopení zadních sedadel: 1 525 l