Ford Focus kombi TDCI: vychytaný tichošlápek (dvojtest)

Ford Focus kombi TDCI: vychytaný tichošlápek (dvojtest)

Kapitoly článku:


Tichá kvalita

Vysoké provedení je ale na voze patřičně znát. Již v testu „obyčejného“ provedení Trend jsem se rozpýval nad kvalitou provedení nového Focusu a bližší kontakt s verzí Ghia mě v tomto přesvědčení jen dále utvrdil. Znovu jsem musel ocenit špičkové dveřní systémy, výtečné zpracování interiéru i nadprůměrnou kvalitu použitých materiálů. Světlé čalounění dodávalo interiéru punc výjimečnosti a ačkoli světlá látka nebude zřejmě tím nejpraktičtějším materiálem pro dlouhodobé užívání, k emblému Ghia na C-sloupcích karoserie padne jako ulité. Příjemnému pocitu za volantem přispívalo i kožené čalounění volantu, řadičky a madla ruční brzdy, jakož i velurové koberce, loketní opěrka a další drobnosti, které výbava Ghia automaticky přináší.

  
Ovládání automatické klimatizace má velká tlačítka i displeje --- Autorádio Sony s měničem na 6 CD přímo ve svých útrobách
  
Příjemně mohutná hlavice řadící páky --- "Bezedná" schránka před spolujezdcem

Pocit komfortu umocňovalo i famózní odhlučnění interiéu od všech běžných rušivých elementů. K perfeknímu odstínění od aerodynamického hluku a hluku od kol i podběhů se přidalo naprosto fanstastické odhlučnění motoru. Bude to znít paradoxně, ale dvoulitrový diesel je v interiéru slyšet méné než benzínová šestnáctistovka, není totiž slyšet skoro vůbec. I po studeném startu proniká do interiéru klepání dieselu jen v nízkých otáčkách, cca od 2 500 ot. klepání zcela mizí a motor se neprojevuje ani duněním či jinými neduhy typickými pro mnohé jiné dvoulitrové nafťáky. Motor ve vyšších rychlostech v interiéru prakticky nezaslechnete ani když jej maximálně vytáčíte a pokud bych si dvoulitrový diesel do Focusu koupil, bylo by to právě z tohoto důvodu. Spolu s ostatními přednostmi vytváří na palubě vozu nevídanou akustickou pohodu a snad nebudu příliš troufalý konstatováním, že ve 200 km/h je ve voze subjektivně skoro stejné ticho jako v trojkovém BMW. Neznám v dnešní produkci lépe odhlučněný kompakt a ani v nejmenším nebudu přeháněť když řeknu, že komfort rychlé přepravy je vzhledem k třídě vozu až neuvěřitelný.

  
Standardem výbavy Ghia je několik odkládacích prostorů navíc, třeba na plubní desce --- Ani v nejvyšší výbavě ale nenajdete kapsy ve výplních zadních dveří

Kope

Kultivovaným, jemným a tichým chodem je motor vskutku výjimečný a nezapře svou příbuznost s motory HDi od Peugeotu a Citroenu. Ani jeho papírové hodnoty působí vůbec špatně, maximální výkon 100 kW dosahovaný v 4 000 ot. a nejvyšší točivý moment 320 Nm ve 2 000 ot. jsou stále velmi dobrá čísla. Bohužel, po stránce průběhu výkonu již tak přesvědčivý není a svým naladěním se řadí kamsi k průměru. Ve velmi nízkých otáčkách je typicky neochotný a probírat se začne až po překročení 1 600 otáček. Mezi 1 800 a 2 000 ot. se pak projeví největší nárůst výkonu. Zátah motoru je nebývale brutální a připomene starší motory TDI.

  
Dvoulitrové TDCI zaujme především kultivovaným a tichým chodem, průběh výkonu není ideální

Naléhavost nárůstu výkonu a zátah mezi dvěma a třemi tisíci otáčkami na druhý či třetí rychlostní stupeň je na jednu stranu vskutku působivý, na druhou stranu je na silnici spíše nepříjemný a spolu s mírně zpožděnými a necitlivými reakcemi na pokyny plynového pedálu dokáže nepříjemně lomcovat s posádkou bez ohledu na vůli řidiče. Ani rozsah otáček není nikterak působivý, již dlouho před dosažením 4 500 ot. klesá výkon prudce dolů, a k tomu všemu se přidávají delší prodlevy na zmáčknutí plynového pedálu i ve vyšších otáčkách. Motor je svým naladěním o pár let zpátky, i Volkswagen dnes u svých nových dieselů rovná průběhy výkonu směrem k co největší linearitě. Svou tichostí a kultivovaností je zase o několik let napřed a záleží jen na vás, co upřednostňujete.

Rychle, zběsile a střídmě

I přes všechny mé výtky k naladění motoru je jeho výkon více než dostatečný a vozu dodává nadprůměrnou dynamiku. Ačkoli je šestistupňová převodovka spíše pětikvaltem s rychloběžnou šestkou spořící palivo, dokáže téměře 1,5 tuny vážící Focus kombi vystřelit na stovku za slušných 9,5 sekundy (pro srovnaní: o více jak o sto kg lehčí Octavie kombi Elegance s o 3 kW výkonějším motorem a kratšími převody to umí o 0,2 sekundy pomaleji). Námi naměřené hodnoty prokázala jen o málo horší čísla a to především proto, že měření byla prováděna na mokré silnici. Zrychlení na 160 km/h za 25 sekund je stále velice působivé číslo a až zrychlení na dvoustovku za více jak 50 sekund prozradí, že máte pod rukama „jen“ stokilowattový kombík.

Od dieselu se však očekává i nízká spotřeba, a i to je disciplína, ve které Focus umí zabodovat. Při maximálním využití potenciálu motoru se ukazatel průměrné spotřeby zastavil na rovných 12 litrech při průměrné rychlosti 144 km/h. Opačný extrém leží na hodnotě 4,4 litru nafty na sto km, to při  klidné mimoměstské jízdě plně respektující rychlostní limity. Při běžné jízdě kombinující 20 procent dálnice, 20 procent města a zbytek okresních silnic činila průměrná spotřeba 6,1 litru na sto km. Při troše snahy však nebude vůbec žádný problém jezdit dlouhodobě pod šest, a to i díky již zmíněné dlouhé šestce, která i při rychlejší jízdě trvale nad 100 km/h snižuje otáčky na velmi nízké hodnoty.

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Nová generace • Ford Focus ST • Minitest Ford Focus Active 2.0 EcoBlue AT • Hybridní verze • 2.0 TDCi vs. 2.3 EcoBoost

Doporučujeme

Články odjinud