Ford Focus Kombi Speciál: Pro živnostníka s rodinou

Ford Focus si můžete koupit už delší dobu. Nedávno se však objevila novinka, Ford Focus Kombi Speciál.
Ford Focus Kombi Speciál: Pro živnostníka s rodinou

Jedná se o kombi s úpravou na užitkový vůz, na který lze uplatnit odpis DPH. Přitom se jedná o běžné kombi, které má drobnou úpravu: mříž před zavazadlovým prostorem.

A jdeme montovat

Právě díky této úpravě, která se oficiálně jmenuje osobní speciální montážní, je vůz vhodný pro firmy, které si mohou uplatnit odečet DPH. To totiž u běžných osobních vozů nejde. Přitom je Focus Kombi opravdu běžný kombík, který má pouze již zmíněnou mříž. Pokud se podíváte do kufru pečlivě, najdete na u jejího ukotvení malou poznámku, že provoz bez této mříže není možný; nelze ji proto ani oddělat, ani sklopit. Důvod je jediný – vůz by pak neodpovídal specifiku užitkových vozů, u který je možné provést odečet DPH.

Máme před sebou tedy Ford Focus Kombi v červené barvě (bez metalízy). Testovaný vůz měl nejnižší výbavu, jakou si můžete pořídit: Ambiente. Za příplatek bylo ve Focusu rádio, čtyři reproduktory, alarm, dálkové ovládání, airbag spolujezdce a manuální klimatizace. Klimatizace je však u všech vozů vyrobených v únoru až září tohoto roku zdarma, takže ušetříte 36 tisíc korun.

Ve standardu, pokud si odmyslíme doplňkovou výbavu testovaného vozu, je:

  • nárazníky a zpětná zrcátka v barvě vozu
  • čtrnáctipalcová ocelová kola s kryty (185x65)
  • přední mlhová světla
  • airbag řidiče posilovač
  • řízení imobilizér elektricky
  • ovládaná přední okna výškově n
  • astavitelné sedadlo řidiče
  • volant nastavitelný v obou směrech
  • zpožděné zhasínání vnitřního osvětlení osvětlení zavazadlového prostoru
  • signalizace otevřených dveří
  • třetí brzdové sklo a vyhřívané zadní sklo
  • výškově nastavitelní přední pásy
  • nouzové kolo pro dojetí
  • příprava pro rádio bez reproduktorů

Bohužel, ve standardu už není ABS (20600 Kč), a to ani pro výbavu Comfort, která je druhá v řadě. Jinak mi v autě prakticky nic nechybělo. Testovaný vůz byl vybaven motorem 1,6 16V Zetec, a jeho základní cena bez doplňkové výbavy vč. klimatizace byla 470 tisíc Kč s daní.


Poznámka: přestavbu na montážní vůz si můžete nechat udělat i tehdy, pokud s ní auto nekoupíte. Úprava vás přijde na 14900 Kč bez daně.

Ale už dost teorie, pojďme se na auto podívat zblízka.

Trošku netradiční

Začnu interiérem. Přístrojová deska má černou barvu a na první pohled vypadá, že je potažená černou kůží, případně koženkou. Když se jí ale zkusíte dotknout, budete zklamáni. Místo kůže vás zaskočí opravdu velmi tvrdý plast. Naštěstí na desku příliš často sahat nebudete, tak to nevadí. Dveře zevnitř jsou na pohled stejné, zde však koženka opravdu je. I opěrky jsou hezky měkké a pohodlné. Potěšil držák na konci každé opěrky, a to i vzadu, takže si při jízdě můžete opřít loket a ještě se chytit rukou.

Ale zpět k přístrojové desce. Je na můj vkus až příliš členitá – rozdíl mezi evropskou strohostí je velmi patrný (zvlášť, pokud znáte interiér aut z koncernu Volkswagen). Jako pěst na oko působí fukary ventilace. Místo nenápadných mřížek na vás koukají čtyři velká kukadla, které mi připomínají svým tvarem a funkčností včelí oči. Zvláštní je také prohloubení desky vedle volantu, které trošku připomíná misku na mince. Až z manuálu se dozvíte, že zde sídlí palubní počítač, pokud jej máte (jeho ovládání by bylo na konci pravého ovladače u volantu, kterým se ovládají stěrače).

Jinak je přístrojová deska účelná a všechny prvky jsou v zásadě tam, kde byste je hledali. Co mi ale trošku vadí, je nevelký dostatek přístupného prostoru pro odkládaní věcí (např. svačiny či mobilu). Jediné, kam si můžete takovou věcičku dát, jsou boční, docela hluboké kapsy ve dveřích a větší schránka pod volantem, která je ovšem příliš nízko a za jízdy téměř nepřístupná. Na každé straně vedle řadící páky jsou pak dvě místečka pro odložení nápoje, kam se případně mobil nebo něco malého dá odložit také.

Pohodlí budete mít dost

Sedadla jsou poměrně velká, takže se v autě bude cítit i rozměrný člověk. Podle mého názoru jsou však opěrky měkčí, než by jim slušelo pro delší pohodlnou jízdu – záda se v oblasti beder propadávají. Pokud ale nejedete několik hodin po dálnici, vadit vám to nebude (mám radši hezky tvrdé opěrky). Místa pro řidiče je dostatek, spolujezdec je na tom trošku hůře, pokud má delší nohy. Přístrojová deska je tvarovaná tak, že delší člověk nemůže napasovat nohy pod ni a musí se odsunout prakticky do krajní zadní polohy. Naštěstí má Focus dost velký rozvor (2615 mm) na to, aby i tehdy bylo vzadu dost místa (ovšem, nesmíte býti stejným dlouhánem jako ten, který sedí vpředu). Místa nad hlavou je habaděj, a to jak vpředu, tak vzadu – kombi je o 17 mm vyšší než hatchback nebo sedan.

Trošku mě ale mrzí výškově nastavitelné sedadlo řidiče, se kterým pohnete sotva o několik cm; ve Focusu tak sedíte docela vysoko (nejde dát dolů), na což jsem si ponejprv nemohl zvyknout. Volant je výškově i podélně nastavitelný, ovšem i tak zůstává docela nahoře; jsem menšího vzrůstu a ocenil bych větší rozmezí. Mimochodem, velmi povedený je čtyřramenný volant. Má masivní kruh, dobře se drží zejména proto, že je v místech, kde jsou obvykle ruce, lehce vyboulený.

Malá dodávka

Zvláštní pozornost si zaslouží zavazadlový prostor, který má v případě Focusu velikost 520 litrů – to je jen o málo méně, než má Octavia ve variantě liftback. V případě sklopení zadních sedaček se prostor zvětší na 1580 litrů, což je v kombinaci s variantou kombi opravdu dost. Můžete tak vozit i velmi rozměrné krabice – to se bude hodit, uvážíme-li, do jakého segmentu Ford tento vůz směřuje. Pro otvírání kufru slouží speciální tlačítko na ovladači. Pro zvednutí zadních dveří nepotřebujete žádnou sílu, stačí do odemčených dveří jen lehce ťuknout, zvednou se v pohodě sami; naopak, při zavírání je potřeba trošku více síly.

Dobře drží, ale je hlasitý

A jak se s Focusem jezdí? Když pominu slabší účinek posilovače, což nevadí při jízdě, ale spíše při parkování, jsou jízdní vlastnosti na velmi vysoké úrovni. Focus je stabilní i při vysokých rychlostech na dálnici, v pohodě drží stopu. Za to může děkovat docela velkému rozvoru, šířce a vyváženému podvozku. I při rychlostech hodně přes stovku jede dobře přes špatnou vozovku, kočičí hlavy (znáte Kývalku u Grand Prix v Brně?) a to i za deště. Podvozek je poměrně měkký, takže poskytuje velmi dobré jízdní pohodlí, daní za to se vůz při rychlejším průjezdu do zatáčky naklání; ovšem stopu drží. Nedotáčivost se projevuje o něco dříve než u Peugeotu 307, ve stejné rychlosti na stejném místě jsem slyšel už kvílení pneumatik. Ovšem nic, co by vadilo potenciálním kupcům auta.

Brzdy jsou velmi dobré, kotouče najdete vpředu i vzadu; nástup brzd je rychlý a zastavit z jakékoliv rychlosti není problém. Vůz i při maximálním sešlápnutí z rychlosti 140 km/h držel výborně stopu a neujížděl na stranu. Co mi ovšem trošku vadilo, byla tuhá spojka, která v navíc „nespínala“ pozvolně, ale náhle. Pokud s tím dopředu nepočítáte, určitě se připravte na to, že budete na křižovatce znovu startovat motor.

Utíkej, Focusi, utíkej

V testovaném Focusu byl motor 1,6 16V Zetec SE s výkonem 74 kW při 6 tisících otáčkách s točivým momentem 145 Nm ve 4 tisících otáčkách. Kvůli této charakteristice odmítal motor zabrat pořádně odspodu, tj. pokud jsem měl méně než 2 tisíce otáček, svižná akcelerace byla prakticky nemožná. Při prudších rozjezdech proto musíte motor vytočit; klidně až za hranici čtyř nebo pěti tisíc otáček, motor do nich jde docela svižně. Pro sportovnější jízdu je vhodné často řadit a nenechat otáčky spadnout pod 2,5 tisíce.

Výborná je ovšem schopnost motoru udržet vůz v konstantní rychlosti na rovince – stačí opravdu jen opřít nohu o plyn; můžete si být jisti, že auto nezpomalí, a to ani v 60 km/h na čtverku, kdy točí jen 1900 otáček. U jiných motorů (zejména o VW) mám vždy docela problém najít tu ideální polohu, aby auto mělo co nejnižší spotřebu a přitom nezpomalovalo. Co ale vadí, je hlasitý a nepříliš kultivovaný zvuk, zejména při prudším rozjezdu. Jedete-li 130 km/h po dálnici, do interiéru proniká nejen aerodynamický hluk a případné rázy od betonových dlaždic, ale také motor – hluku je tedy poměrně dost.

Poznámka: Focus se nabízí i s motorem 1,4 16V s výkonem 55 koní, ovšem u užitkového vozu se předpokládá, že bude často naložen, takže tento motor nelze doporučit; testovaná verze 1,6 však už bohatě stačí a v jednom řidiči dovoluje i lehce sportovní jízdu.

Pro zajímavost ještě uvedu, kolik motor točí v daných rychlostech na vybraných rychlostních stupních:

    Rychlost Stupeň Otáčky
    40 2 2700
    40 3 1700
    60 2 4000
    60 3 2700
    60 4 1900
    80 3 3700
    80 4 2700
    80 5 2000
    100 4 3300
    100 5 2700
    120 5 3200
    140 5 3800

    Pro menší živnostníky

    Ford Focus Kombi je ideální automobil pro rodinu (v tom případě ale doporučuji verzi bez přepážky, která částečně brání ve výhledu) nebo jako užitkový vůz pro podnikatele. Právě tehdy se železná mříž hodí – díky ní si na vůz můžete uplatnit odečet DPH, takže ušetříte nějakých 90 tisíc v základní ceně; a to jsou už docela zajímavé peníze, nemyslíte?

    Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

     Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

    Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

    Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

     

    TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

    Jeep Compass 2,0 MultiJet

    Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

    12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
    Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

    Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

    Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

    10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
    Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

    Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

    Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

    9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků