Ford Focus dostane chytrý podvozek. Díry pozná dříve, než jimi projedete

Technologie snímání vozovky před autem se dostává poprvé i do nižší střední třídy.

Že jednou bude i běžný hatchback nižší střední třídy skenovat vozovku před vámi a připravovat odpružení na nerovnosti, zní ještě dnes docela futuristicky, ale stává se realitou. Ford do nového Focusu v rámci příplatkové výbavy takový systém nabídne.

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

I přes náročný úkol funguje docela jednoduše. Soustava dvanácti senzorů v milisekundách snímá vozovku před jedoucím autem. Počítač je schopen vypočítat, kdy a na jaké kolo daná nerovnost o určité hloubce a tvaru připadá. Na ten moment v případě opravdu velké nerovnosti nastaví adaptivní tlumiče na nejvyšší možnou tuhost.

To se možná zná kontraproduktivní, ale právě díky tomu by díru na silnici mělo kolo přeletět a nezapadnout do ni. Navíc tuhý tlumič nedovolí kolu vzlétnout a mlátit do dorazu. Ford tvrdí, že ještě lépe to bude fungovat na zadní nápravě, kde má systém více času na přípravu. Zlepšit by se tím měl komfort, stabilita i odolnost podvozku, pneumatik a disků kol.

Nový Ford Focus má český ceník. I základ je slušně vybaven

Nový Ford Focus má český ceník. I základ je slušně vybaven

Nápad proaktivně připravit kolo na blížící se nerovnost jako první v sériové podobě připravil Citroën s hydropneumatickým odpružením Hydractive třetí generace. Zde ovšem jako senzor sloužilo přední kolo, které okamžitě posílalo údaje o projeté dráze na kolo za sebou. Pomocí senzorů pak poprvé vozovku před sebou začala snímat současná třída S od Mercedesu díky Road Active Scan v rámci systému Magic Body Control využívající vzduchové odpružení. S adaptivními tlumiči řešení na tomto principu Fordu už na západních trzích využívá DS7 Crossback.

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Viz také Ford Mondeo, Ford Galaxy, Ford C-Max

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků