Ford Focus C-Max: rodinný expres (megatest)

Ford Focus C-Max: rodinný expres (megatest)

Kapitoly článku:


Tichý jako myška

Pohon testovaného C-Maxu obstarával zážehový čtyřválec Duratec s objemem 1.8 l a výkonem 88 kW/120 k při 6000 ot./min a točivým momentem 165 N.m při 4000 ot./min. Z 0 na 100 km/h zrychlí C-Max s tímto motorem za 10,8 s a dosáhne maximální rychlosti 193 km/h. Podle tabulek výrobce činí spotřeba 9,7 litrů ve městě, 5,6 mimo město a 7,1 v kombinovaném provozu. Základní charakteristikou motoru je kultivovaný, tichý chod, v interiéru navíc podpořený dobrým odhlučněním.

   
Do motorového prostoru se dostanete pomocí klíčku

V nižších otáčkách o motoru posádka téměř neví, s rostoucími otáčkami se ozývá hlasitěji, posádku nicméně neruší ani v 6000 ot./min. Motor charakterizuje plynulý zátah, v dolním spektru otáček reaguje poslušně, pro dynamickou jízdu musíte motor více vytáčet. Na hranici 2000 ot./min nastává oživení, ručička otáčkoměru pak rychle šplhá k 6500 ot./min. Tady vám zelená šipka otáčkoměru taktně naznačí, že musíte přeřadit. Vytočit motor do zmíněných 6500 ot./min není vůbec problém, agregát si v otáčkách doslova libuje.

Tip: poslechněte si zvuk motoru – zvenku (soubor MP3, 451 kB) – zevnitř (soubor MP3, 417 kB). Motor jsem nastartoval, nechal běžet na volnoběh, poté vytočil na 6500 ot./min. (Záznam zvuku  probíhal  v nedokonalých podmínkách, omluvte, prosím, případné nedostatky.)

Jelikož si palubní počítač občas postavil hlavu (společně s blikající kontrolkou airbagu), nebylo jednoduché určit aktuální spotřebu v různých jízdních režimech. Kombinace všech dostupných údajů prokázala spotřebu lehce přes deset litrů ve městě a 5,8 litrů mimo město. Na konci testu se spotřeba ustálila na 8 l/100 km při vyšším podílu jízdy v městském provozu a částečném podílu jízdy po dálnici. 

Převody

• 40: 2 –  2800, 3 - 2000
• 60: 2 – 4250, 3 – 3000,  4 - 2250
• 80: 3 – 4000 , 100: 4 – 3750, 5 - 2200
• 120: 4 – 4500, 5 - 3400
• 140: 4 – 5250, 5 - 4000
• 160: 5 – 4500
• 180: 5 - 5100

Dvojnásobný vítěz

O podvozku C-Maxu, respektive vychvalované platformě kterou využívá rovněž Mazda3 a Volvo S40, byla na AutoRevue.cz několikrát řeč. Naposledy jsme prověřili "zázrak s víceprvkem" v megatestu Mazdy3. Jelikož právě podvozek vynesl Mazdě3 mnohá slova chvály, nikoho nepřekvapí, že pozitivní hodnocení sbírá i C-Max. Faktem je, že si chválu zaslouží. Proti Mazdě3 nabízí C-Max subjektivně větší komfort na rozbitých silnicích (samozřejmě hrají roli kola atd.).

Automobil překvapí jistotou, s jakou eliminuje nerovnosti (i příčné) a nakolik dává pocítit posádce stav povrchu vozovky. Rázy pronikající do interiéru jsou minimální, o menších nerovnostech jsem v podstatě nevěděl. Navzdory komfortu, který poskytuje, je podvozek naladěním spíše tvrdší, nehrozí tedy přehnané náklony v zatáčkách. Vyšší stavba karoserie určité náklony způsobuje, jsou však zanedbatelné a rozhodně řidiče neobtěžují. V běžných cestovních rychlostech sedí C-Max v zatáčkách jako přibitý.

Do zákrut můžete najíždět i vyšší rychlostí - stále s pocitem bezpečí a stability. Podvozek výborně drží C-Max v přímém směru, jízda po dálnici v rychlostech okolo 150 km/h  je příjemná, klidná a vyrovnaná, automobil neprojevuje přehnanou citlivost na boční vítr. Pokud ho vyzvete ke sportovnější jízdě, ochotně uposlechne. Pokud se rozhodnete vyzkoušet limity vozu, s největší pravděpodobností „couvnete“ dříve. Výbornému podvozku zdatně sekunduje řízení i řazení.

Ford C-Max

Na technice Focusu postavené kompaktní MPV má dvě varianty: pětimístný C-MAX a sedmimístný Grand C-MAX s praktickou průchozí uličkou. Stále více zákazníků volí moderní přeplňované motory Ecoboost včetně tříválce 1,0 l. V roce 2019 se Ford rozhodl výrobu modelu C-Max ukončit.

Test Fordu C-Max

Doporučujeme

Články odjinud