Ford Focus C-Max: rodinný expres (megatest)

Dlouho očekávanému zástupci automobilky Ford v segmentu minivanů daroval výrobce několik předností. Mezi největší patří výborné jízdní vlastnosti a praktický interiér. Testovali jsme verzi se zážehovým motorem 1.8 Duratec (88 kW/120 k)
Ford Focus C-Max: rodinný expres (megatest)
Seznam kapitol
  1. MPV na vzestupu, Ford a jeho strategie sdílení platforem
  2. Dynamický design, zpracování interiéru, plasty, kvalita
  3. Palubní deska, ergonomie, ovládací prkvy, palubní počítač
  4. Pozor na pojistky, odkládací plochy, sedadla, opěrky
  5. Vnitřní a zavazadlový prostor, variabilita, sklápění sedaček,
  6. Motor, odhlučnění, zvuky, převody, jízdní vlastnosti, podvozek
  7. Řízení a řazení, brzdy, plusy, minusy, výbava, parametry
  8. Fotogalerie (všechny pořízené snímky pohromadě)

Připomínat popularitu kompaktních víceúčelový vozů nemá smysl. O výhodách a schopnostech (i zdánlivých) „empévéček“ píše kromě časopisu SPY snad každý. O menších příbuzných plnohodnotných víceúčelových vozů hovoří stejně nadšeně zákazníci i marketingoví pracovníci automobilek. Není divu. Zákazníci milují své kompaktní MPV a marketingový pracovníci (neboli automobilky) milují své zákazníky, neboť nakupují produkty jejich chlebodárce.

V dnešním automobilovém světě zvyšování objemu produkce a prodeje (který vede ke zvyšování obratu a někdy i zisku), oslavují automobilky každou skulinu na trhu a vynakládají nemalé prostředky, aby tuto skulinu zaplnily. Nejlepším důkazem budiž segmenty MPV (a odvozené kompaktních MPV) a SUV. Přes zjevnou a neustále rostoucí poptávku některé automobilky s představením kompaktního MPV dlouho váhaly a zatímco konkurence prodávala, ony vystavovaly koncepty. 

Kdo sleduje automobilové dění, či alespoň čas od času otevře některý z magazínu, jistě tuší, kam směřuji. Právě Ford si dal s představením kompaktního MPV pořádně na čas. Koncept nejprve otestoval na autosalonu v Paříži 2002, aby v Ženevě 2003 odhalil definitivní podobu nového kompaktního MPV s prozaickým názvem Ford Focus C-Max. Spříznění duší a jmen s oblíbeným Focusem vytvořilo podmínky pro úspěšný start.

Slavný strýček Focus

Magické slovo Focus dávalo naději, že C-Max napodobí stárnoucího příbuzného, jehož charakterizují výborné jízdní vlastnosti. Nutno podotknout, první testy oprávněnost předpokladu potvrdily. Ale nepředbíhejme. Technologická stránka má zajímavější pozadí, které vyplynulo z expanzivní politiky automobilky. Portfolio výrobce proslaveného pásovou výrobou a výroky ctihodného pana Forda (můžete mít vůz své oblíbené barvy, máte-li nejraději černou) je velmi široké.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na kompaktní MPV z dílny automobilky Ford si museli fanoušci značky počkat. ---
Ford Focus C-Max navázal na styling sourozenců, když snoubí dynamiku s
elegancí

Sféra vlivu překročila hranice Ameriky a obsáhla automobilky z Evropy i Japonska. Na každém kroku, například na internetových stránkách, připomíná Ford svůj široký záběr a podstrkuje návštěvníkům některou ze „svých“ značek. Pod modrobílou vlajkou jsou sdruženy značky Ford, Lincoln, Mercury, Mazda, Volvo, Jaguar, Land Rover a Aston Martin. Jako každé automobilové impérium, také Fordova skupina snižuje náklady a maximalizuje zisky sdílením komponentů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zepředu zaujmou dynamické přední světlomety a mřížka chladiče  (společně
propůjčují C-Maxu vzhled dravé šelmy)

Avšak není sdílení jako sdílení. Politika Fordu sice počítá s využitím společných komponentů pro dva, tři nebo i více modelů, nicméně striktně dodržuje vizuální odlišnost jednotlivých vozů. Jinými slovy – dva, tři nebo pět modelů ukrývá pod kapotou 40 nebo 50 % stejných komponent, zákazník však příbuznost pouhým okem neodhalí. Vnitřek i vnějšek vozu neztratil svoji specifickou tvář, na první pohled se výrazně odlišuje od koncernových bratříčků; každý vůz je osobnost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní část dokreslují sloupcové světlomety a decentní spoiler nad zadním sklem

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nakládací hrana je posazena nízko, což oceníte při nakládání těžkých předmětů.
--- Vyšší stavba karoserie zase usnadní nastupování

Ford využívá silné stránky jedné automobilky ve prospěch automobily druhé. Tedy Mazda, jejíž zážehové motory mají skvělý zvuk, propůjčí know-how Volvu, jež  oplatí Mazdě cennými zkušenostmi z oblasti bezpečnostmi. Ford dotvoří mozaiku znalostmi z oblasti podvozků a práce mohou začít. Tuto strategii Ford uplatnil při stavbě modelu C-Max, který sdílí platformu i další komponenty s novou Mazdou3 a Volvem S40. O viditelné odlišnosti modelů není třeba pochybovat.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. MPV na vzestupu, Ford a jeho strategie sdílení platforem
  2. Dynamický design, zpracování interiéru, plasty, kvalita
  3. Palubní deska, ergonomie, ovládací prkvy, palubní počítač
  4. Pozor na pojistky, odkládací plochy, sedadla, opěrky
  5. Vnitřní a zavazadlový prostor, variabilita, sklápění sedaček,
  6. Motor, odhlučnění, zvuky, převody, jízdní vlastnosti, podvozek
  7. Řízení a řazení, brzdy, plusy, minusy, výbava, parametry
  8. Fotogalerie (všechny pořízené snímky pohromadě)
Minitest Opel Astra 1.2 Turbo (96 kW) Elegance: Tříválec na dlouhé cesty

Opel Astra 1.2 Turbo

Faceliftovaná Astra generace K dostala pod kapotu výhradně tříválcové motory, všechny pocházejí od General Motors, nikoli z dílen PSA. Vyzkoušeli jsme silnější verzi základní dvanáctistovky, která v mnoha ohledech velmi mile překvapila.

15.  2.  2020 | Petr Schnagl | 37 příspěvků
Minitest Mercedes-Benz V300d: Šestiválec vám už chybět nebude

Mercedes-Benz V300d

Skoro 240 koní v dodávce. Kdo to potřebuje? Když se nad tím zamyslíte, tak možná právě vy...

13.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST Toyota GR Supra: Nekonečné čekaní se vyplatilo. Tohle je extraliga!

Toyota GR Supra

Nová Toyota Supra je technicky příbuzná s BMW Z4. Je to až takový problém, jak se některým zdá?

11.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 22 příspěvků