Ford Focus C-Max 1.6 TDCi: nový vůz, nový turbodiesel (jízdní dojmy)

V kategorii MPV nižší střední třídy se konečně objevil Ford Focus C-Max. Českým novinářům se představil počátkem listopadu na „zámecké“ prezentaci v Kolodějích nedaleko Prahy. Okolní silničky s mnoha zatáčkami se ukázaly jako stvořené pro vyzkoušení jeho jízdních vlastností.
Ford Focus C-Max 1.6 TDCi: nový vůz, nový turbodiesel (jízdní dojmy)

Od automobilů značky Ford vždy očekáváme perfektní stabilitu a byli jsme zvědaví, jak si konstruktéři v tomto ohledu poradili s vyšším těžištěm Focusu C-Max. Název napovídá, že základnou nového modelu je starý známý Focus. Informace o vyspělém podvozku s víceprvkovou zadní nápravou nás před usednutím za volant navnadily stejně jako údaje o novém přeplňovaném vznětovém motoru 1.6 TDCi, který Ford vyvinul společně s koncernem PSA, tedy s automobilkami Peugeot a Citroën.

Stabilní podle očekávání

Během počátečních stovek metrů řidiči zpravidla nový vůz „oťukávají“ a dovolují si přišlápnout plynový pedál jen zlehka. V případě C-Maxe jsme se osmělili brzy. Po projetí několika úvodních zatáček jsme pochopili, že „vysoký Focus“ naše očekávání nezklame. Převzal neutrální chování svého staršího a nižšího „sourozence“ stejně jako minimální boční náklony v zatáčkách. Ford Focus C-Max se jako klíště drží řidičem zvolené stopy, i když jeho vyšší stavba mu přece jen nějaké procento kvality jízdních vlastností ve srovnání s nízkým Focusem ubírá.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Menší diesel dostačuje

Z Fordu se díky spolupráci s PSA stává „naftová“ velmoc. Dvoulitrové motory společně s agregáty o objemu 1.8 l již své kvality prokázaly v modelech Mondeo a Focus, nejmenší turbodiesel 1.4 TDCi vykonává úsporné a docela dynamické služby ve Fiestě. Do mezery mezi tyto motory zapadá nová šestnáctistovka Duratorq TDCi, kterou rovněž charakterizuje vstřikování typu common rail. Z objemu 1560 ccm dává výkon 80 kW/109 k s maximem točivého momentu 245 Nm při 1750 otáčkách za minutu. Motor byl kombinován s pětistupňovou manuální převodovkou (lze jej kombinovat i s převodovkou Durashift CVT).

Na papíře to určitě nejsou nízké hodnoty pro vůz nižší střední třídy. Byli jsme hodně zvědaví, zda si pohonná jednotka 1.6 TDCi poradí i s těžším vozem, který navíc zákonitě spotřebuje více energie kvůli většímu odporu vzduchu a větší hmotnosti. Dostatečný zátah z klidu na jedničku nás přesvědčil o síle motoru, později však bylo nutné častěji řadit a udržovat motor raději ve vyšších otáčkách. Pokles pod hranici 1900 otáček znamenal citelné zpomalení. Šestnáctistovka přece jen není dvoulitr, který řidiči dovolí ponechat zařazený vyšší převodový stupeň bez citelného protestu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Pokud jsme se k motoru chovali zodpovědně a řadili přesně, vykazoval solidní dynamiku a také jeho odhlučnění patří k tomu lepšímu, co současné „common-raily“ nabízejí. Neměli jsme však možnost vyzkoušet chování  Focusu C-Max při rychlostech blízkých maximu, tedy 185 km/h. Informace o vnitřním uspořádání pětimístného vozu a jeho praktické využitelnosti přineseme v připravovaném testu nového MPV nižší střední třídy.

Základní cena modelu C-MAX je na českém trhu 519 900 korun za model Ambiente s benzinovým motorem 1.6. Motor 1.6 TDCi se nabízí pouze s vyšší výbavou Trend a C-MAX s ním stojí 644 900 korun.

Tip: Ceny a výbavy na českém trhu najdete v nedávném článku.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků