Ford Focus C-Max 1.6 TDCi: nový vůz, nový turbodiesel (jízdní dojmy)

V kategorii MPV nižší střední třídy se konečně objevil Ford Focus C-Max. Českým novinářům se představil počátkem listopadu na „zámecké“ prezentaci v Kolodějích nedaleko Prahy. Okolní silničky s mnoha zatáčkami se ukázaly jako stvořené pro vyzkoušení jeho jízdních vlastností.
Ford Focus C-Max 1.6 TDCi: nový vůz, nový turbodiesel (jízdní dojmy)

Od automobilů značky Ford vždy očekáváme perfektní stabilitu a byli jsme zvědaví, jak si konstruktéři v tomto ohledu poradili s vyšším těžištěm Focusu C-Max. Název napovídá, že základnou nového modelu je starý známý Focus. Informace o vyspělém podvozku s víceprvkovou zadní nápravou nás před usednutím za volant navnadily stejně jako údaje o novém přeplňovaném vznětovém motoru 1.6 TDCi, který Ford vyvinul společně s koncernem PSA, tedy s automobilkami Peugeot a Citroën.

Stabilní podle očekávání

Během počátečních stovek metrů řidiči zpravidla nový vůz „oťukávají“ a dovolují si přišlápnout plynový pedál jen zlehka. V případě C-Maxe jsme se osmělili brzy. Po projetí několika úvodních zatáček jsme pochopili, že „vysoký Focus“ naše očekávání nezklame. Převzal neutrální chování svého staršího a nižšího „sourozence“ stejně jako minimální boční náklony v zatáčkách. Ford Focus C-Max se jako klíště drží řidičem zvolené stopy, i když jeho vyšší stavba mu přece jen nějaké procento kvality jízdních vlastností ve srovnání s nízkým Focusem ubírá.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Menší diesel dostačuje

Z Fordu se díky spolupráci s PSA stává „naftová“ velmoc. Dvoulitrové motory společně s agregáty o objemu 1.8 l již své kvality prokázaly v modelech Mondeo a Focus, nejmenší turbodiesel 1.4 TDCi vykonává úsporné a docela dynamické služby ve Fiestě. Do mezery mezi tyto motory zapadá nová šestnáctistovka Duratorq TDCi, kterou rovněž charakterizuje vstřikování typu common rail. Z objemu 1560 ccm dává výkon 80 kW/109 k s maximem točivého momentu 245 Nm při 1750 otáčkách za minutu. Motor byl kombinován s pětistupňovou manuální převodovkou (lze jej kombinovat i s převodovkou Durashift CVT).

Na papíře to určitě nejsou nízké hodnoty pro vůz nižší střední třídy. Byli jsme hodně zvědaví, zda si pohonná jednotka 1.6 TDCi poradí i s těžším vozem, který navíc zákonitě spotřebuje více energie kvůli většímu odporu vzduchu a větší hmotnosti. Dostatečný zátah z klidu na jedničku nás přesvědčil o síle motoru, později však bylo nutné častěji řadit a udržovat motor raději ve vyšších otáčkách. Pokles pod hranici 1900 otáček znamenal citelné zpomalení. Šestnáctistovka přece jen není dvoulitr, který řidiči dovolí ponechat zařazený vyšší převodový stupeň bez citelného protestu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Pokud jsme se k motoru chovali zodpovědně a řadili přesně, vykazoval solidní dynamiku a také jeho odhlučnění patří k tomu lepšímu, co současné „common-raily“ nabízejí. Neměli jsme však možnost vyzkoušet chování  Focusu C-Max při rychlostech blízkých maximu, tedy 185 km/h. Informace o vnitřním uspořádání pětimístného vozu a jeho praktické využitelnosti přineseme v připravovaném testu nového MPV nižší střední třídy.

Základní cena modelu C-MAX je na českém trhu 519 900 korun za model Ambiente s benzinovým motorem 1.6. Motor 1.6 TDCi se nabízí pouze s vyšší výbavou Trend a C-MAX s ním stojí 644 900 korun.

Tip: Ceny a výbavy na českém trhu najdete v nedávném článku.

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Viz také Ford Mondeo, Ford Galaxy, Ford C-Max

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 41 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků