Ford Focus IV oficiálně: Přijíždí i jako přímý konkurent Octavie Scout

Nový Focus je prostornější a lépe vybavený. Prý ale nezapomíná na jízdní vlastnosti, kterými se proslavila především první generace.

Ford Focus, coby jeden ze symbolů evropských hatchbacků nižší střední třídy přijíždí, ve čtvrté generaci. Podle Fordu jde o zbrusu nový vůz, první postavený na nové platformě C2, případně čistém listu papíru, chcete-li.

Rovnou je představen zatím ve dvou karosářských verzích. Jak hatchback, tak kombi následuje designový styl aktuální Fiesty. Zaujmou stylistické prvky ne nepodobné současným Volvům, které už však s modrým oválem nemají nic společného.

Řeč je o full LED světlometech s denním svícením, které se podobá Thorovu kladivu, a jednotlivě oddělených písmenech názvu modelu na zádi. Celkově nový Focus na první pohled působí dynamičtěji, a to hlavně díky posunutí sloupků A karoserie více dozadu. Rozvor náprav je o 53 milimetrů větší, díky čemuž si inženýři mohli dovolit delší kapotu a větší průměr kol. Ta jsou tak zapuštěna hlouběji do karoserie.

Stejně jako Fiesta, bude i Focus k dispozici s odlišnými výbavovými prvky. Nechybí luxusní Vignale, sportovnější ST-Line a terénní Active. Tradičně se mění nejen design, výbava, ale také funkční vlastnosti auta, jako je lepší odhlučnění u Vignale, tužší a o 10 mm nižší podvozek ST-Line či zvýšená světlá výška o 30 mm, oplastování a dokonce i odlišně řešené těhlice nápravy u Active.

Věděli jste, že existuje Mustang s motorem uprostřed? A je krásný!

Věděli jste, že existuje Mustang s motorem uprostřed? A je krásný!

Uvnitř se Focus chlubí novým infotainmentem se softwarem Sync3 a internetovým připojením Ford Pass pro funkce ovládané přes mobilní aplikaci. Ford slibuje více prostoru pro cestující, především na délku a šířku. Na zadních sedadlech je pak o 50 mm více místa pro kolena a o 60 mm pro ramena. Vnitřní výška zavazadlového prostoru vzrostla o 43 milimetrů, délka k opěradlům zadních sedadel se zvětšila o 25 mm. Celkový objem zavazadlového prostoru činí 1354 u hatchbacku a 1653 l u kombi.

Paleta motorů je již uzpůsobena novému měřícímu cyklu a emisní normě Euro 6d. U zážehových motorů jde o dvojici tříválců. Patnáctistovka totiž s předchozí 1,5 Ecoboost nemá nic společného a nyní patří do rodiny tříválců k menšímu litrovému agregátu. EcoBoost o objemu 1,0 litru bude k dispozici ve dvou výkonových variantách se 74 a 92 kW, patnáctistovka pak s výkony 110 a 134 kW. Jako první tříválce na světě dokážou také odpojit jeden válec při částečném zatížení.

Zcela nová je i dieselová patnáctistovka EcoBlue s 70 a 88 kW, v obou případech s točivým momentem 300 Nm. Dieselovým vrcholem je známý, ale přepracovaný dvoulitr se 110 kW. Přesazena byla například poloha klikového hřídele. Ke všem jednotkám, krom základního litru, je k dispozici také nová osmistupňová převodovka s měničem momentu, ovládaná netradičním kruhovým voličem. Alternativou je přepracovaný šestistupňový manuál.

K inovaci došlo v oblasti asistenčních systémů, které Focus posouvají na úroveň 2 autonomního řízení (ADAS 2). Adaptivní tempomat nyní nabízí funkci stop and go pro řízení v kolonách, vůz se umí aktivně udržet v jízdním pruhu, a před překážkou může v nízkých rychlostech i zasáhnout do řízení. Jako první evropský Ford nabízí head-up displej.

Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford slibuje skvělé jízdní vlastnosti díky vyšší torzní tuhosti karoserie o 20 procent a specifickému uložení náprav. Zadní náprava je nezávislá s dvojicí příčných ramen. Kombi má zadní nápravu zesílenou a používá jinou geometrii. Základní motorizace dostanou vlečenou zadní nápravu s torzní příčkou.

Novinkou jsou příplatkové adaptivní tlumiče CCD, které každé dvě milisekundy proaktivně upravují tuhost. Systém rozpozná, když se kolo nachází na hranici prohlubně a nastaví tlumič tak, aby kolo tolik nezapadlo. Podobně jako řízení a další funkce je řízen i režimy jízdy Eco-Comfort, Comfort, Normal a Sport.

Nová generace Fordu Focus se vyrábí v německé továrně Fordu v Saarlouis. V České republice se objeví v červenci tohoto roku se základní cenou 359.990 korun.

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Viz také Ford Mondeo, Ford Galaxy, Ford C-Max

Minitest Audi Q5 3.0 TDI quattro: Náskok díky šesti válcům?

Audi Q5 3.0 TDI quattro (minitest)

Obligátní třílitrový turbodiesel obohatil nabídku Audi Q5 na českém trhu teprve nedávno. Jde o druhý nejdražší a zároveň druhý nejsilnější agregát nabídky, otázkou ale zůstává, jestli je ho vůbec potřeba.

dnes | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST Mercedes-Benz X 250d 4Matic: Hvězda dělnické třídy?

Mercedes X 250d 4Matic

Někdy je snaha konkurovat soupeřům tak velká, že neváháte sáhnout po snadném a levném řešení, což se ale nemusí vyplatit. Může se Navara s hvězdou na přídi postavit Amaroku?

24.  4.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 44 příspěvků