Ford Focus 1.8 TDCi: dobrá volba? (velký test)

Ford Focus 1.8 TDCi: dobrá volba? (velký test)

Kapitoly článku:


Dostatek prostoru

S rozvorem 2615 mm patří Focus stále na špici segmentu, nic na tom nezměnily ani nové generace konkurentů jako Volkswagen Golf či Opel Astra. Teoretická vyšší hodnota rozvoru ovšem nemusí nutně znamenat, že automobil strčí konkurenta s rozvorem menším do kapsy. Vedle rozvoru totiž záleží na využití vnitřního prostoru. Ve Focusu pracovali konstruktéři efektivně, takže na zadních sedadlech v žádném případě prostor neschází. Pokud sedí za volantem osoba 185 cm vysoká, stejně vysoký pasažér se necítí vzadu stísněný.

  
Víko zavazadlového prostoru se otevírá dostatečně vysoko. Základní objem
zavazadlového prostoru 350 litrů je shodný například s Golfem

  
Pro sklopení sedadel musíte vyjmou opěrky hlavy

  
Po sklopení zadních sedadel se objem zavazadlového prostoru zvětší na 1205 litrů.
--- Sklopením sedadel nevznikne schod

Místo neschází ani nad hlavou, alespoň u jedinců s výškou okolo 180 cm. Na zadních sedadlech mohou celkem pohodlně cestovat tři dospěli lidé, prostřední sedadlo není natolik nouzové, aby zabraňovalo jízdě v pěti, vypravit se můžete i na delší výlet. Zavazadlový prostor disponuje základním objemem 350 litrů, sklopením sedaček ho můžete zvětšit na 1205 litrů. Například nový Volkswagen Golf nabízí v základním uspořádání stejných 350 litrů, Opel Astra pak o 20 litrů více (porovnaní všech parametrů naleznete zde). Víko zavazadlového prostoru se otevírá dostatečně vysoko, takže nehrozí poranění hlavy.

Naftové opojení

Jeden z hlavních důvodů, proč jsme Focus podrobili další zatěžkávací zkoušce, byl kromě zvýhodněné ceny motor. Pro test jsme zvolili naftový agregát s technologií přímého vstřiku paliva Common-rail. Motor poskytuje výkon 74 kW/ 100 k při 3850 ot./min a točivý moment 240 N.m při 1750 ot./min. Focus zrychlí s tímto motorem z 0 na 100 km/h za 11,6 s a dosáhne maximální rychlosti 185 km/h. Podle výrobce spotřebuje 7,0 l nafty ve městě, 4,2 mimo město a 5,2 litrů kombinovaně.

Motor působil od první jízdy jako ideální kompromis mezi TDI z koncernu Volkswagen a HDI koncernu PSA. Po nastartování se motor okamžitě uklidní, typické traktorové projevy společné pro všechny naftové motory se projevují v omezené míře, proti TDI je TDCi od počátku méně hlučné a to zevnitř i zvenčí. Na HDI naopak nestačí. Motor s objemem 1.8 litru je ve Focusu dobře odhlučněný, po nastartování rychle utichne a neobtěžuje posádku.

V nižším spektru otáček se pyšní dobrým odhlučněním, okolo 4000 otáček už posádku příliš nešetří. Pod 1800 ot./min se motoru příliš nechce pracovat, teprve za touto hranicí se projeví účinek turba a motor začne táhnout. Proti TDI není zátah tak mohutný, v porovnání z HDI ovšem znatelnější a mohutnější. Opravdovou sílu pocítíte za hranicí 2200 ot./min., odkud lehce motor vytočíte do červeného pole, jež začíná na 4500 ot./min. Dostatečná síla motoru umožňuje dynamickou jízdu a svižné předjíždění.

Při správném řazení můžete jezdit svižně s otáčkami mezi dvě a třemi tisíci, kde vás nebude obtěžovat vyšší hladina hluku plynoucí z vysokých otáček. Spojení s pětistupňovou manuální převodovkou vyústilo v kratší jedničku, dvojku a trojku a delší čtyřku a pětku. I na čtvrtý rychlostní stupeň těsně nad 2000 otáček dokáže Focus ochotně zrychlovat.

Převody

  • 40: 2 – 2250
  • 60: 2 – 3500; 3 – 2200
  • 80: 3 – 3100; 4 - 2100
  • 100: 4 – 2600; 5 - 2300
  • 120: 4 – 3250; 5 - 2900
  • 140: 4 – 3750;5 - 3400
  • 160: 5 – 3900
  • 180: 5 - 4400

Jelikož testovanému modelu scházel palubní počítač, vyplynule spotřeba z počtu ujetých kilometrů a spotřebovaného paliva. V průběhu testu jsem se pohyboval z větší části ve městě (cca 60% času), z části mimo město (cca 35 % času) a z části na dálnici. Na konci testu se průměrná spotřeba ustálila na hodnotě 5,7 l/100 km.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud