Ford Focus 1,6 Ti-VCT: miláček řidičů (megatest)

Ford Focus 1,6 Ti-VCT: miláček řidičů (megatest)

Kapitoly článku:


Na stovku pod jedenáct

Jednou z velkých předností celého vozu měl být jeho motor, zážehová šestnáctistovka s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Především díky této technologii podává velmi dobrý maximální výkon 85 kW (115 koní) při 6 000 ot. a disponuje slušným točivým momentem 155 Nm při 4 150 ot. V podstatě stejné parametry má motor 1.6 FSI od Volkswagenu nebo 116i v jedničkovém BMW.

Zpočátku mě svým projevem trochu zklamal, má očekávání byla vhledem k solidnímu maximálnímu výkonu příliš vysoká. Nejvyšší výkon holt není všechno a v nízkých otáčkách vám dá motor rychle najevo, že je to pořád jen šestnáctistovka. Poté, co jsem si srovnal měřítka jízdou v několika běžných stokoňových šestnáctistovkách, se mé pocity rychle změnily a po dalších více než tisíci kilometrech mohu konstatovat, že jde ve své kategorii o špičkový agregát. V nízkých otáčkách je poměrně nevýrazný, jak lze od takto objemného motoru plnícího normu Euro 4 očekávat, okolo třech tisíc otáček se ale začne rychle sbírat, aby od čtyř tisíc poskytoval zátah srovnatelný s mnohem objemnějšími motory. Zkrátka, pokud budete držet otáčky nad třemi tisíci, odvděčí se subjektivně vynikajícím zátahem.

  
Motor dodává vozu na svůj objem velmi dobrou dynamiku --- Vzhledu i zvuku na volnoběh by prospělo lepší zakrytování

Pokud zatoužíte po vyšších výkonech, je třeba motor držet mezi 5 500 a 6 800 otáčkami, kdy ho zastaví omezovač. Tehdy naplno pracuje všech 115 koníků a s vozem snadno potrápíte i starší dvoulitry s podobným výkonem. Tomu odpovídá i naměřená dynamika - zrychlení na stovku pod jedenáct a na stošedesát okolo osmadvaceti sekund jsou velice slušné výsledky. Problémem byla pouze ochota či spíše neochota vozu dosahovat udávanou maximální rychlost 190 km/h, na 180 se dostal bez problémů, na vyšší rychlosti potřeboval extrémně dlouhé rovinky, což je, vzhledem k jeho na pohled dobrému aerodynamickému tvaru a dobrému zpřevodování, poněkud překvapivé.

Chování motoru je vcelku kultivované, ale svým trochu rachtavým zvukem v nízkých otáčkách nepatří zrovna do vybrané společnosti. I na přiloženém videu je slyšitelné, že na volnoběh se neprojevuje jako nějaký noblesní kliďas. Toto však odhalíte pouze při poslechu zvenku, ze zmíněného videa je patrné i to, že do interiéru proniká velmi vzdáleně i zvuk startéru, natož pak motoru, který je prakticky neslyšný. S rostoucími otáčkami neklid zmizí, ticho v interiéru zůstává. To se změní až po překročení hranice 5 000 otáček, kdy si v interiéru  budete moci užívat poměrně uchulahodícího pilovitého zvuku. Motor je tedy odhlučněn velice dobře, při běžném ježdění je prakticky neslyšný a ozve se až při ostrém ježdění, což myslím není na škodu.

  

A v kombinaci za šest a půl

Zatímco konkurenční Volkswagen vsadil u své nové šestnáctistovky na přímý vstřik paliva FSI, Ford zůstal u klasičtějšího proměnného časování. Jedna z výhod tohoto přístupu je nasnadě - u Ti-VCT nemusíte řešit, zda u čerpací stanice sáhnout po pistoli s Naturalem 95 nebo 98, motor Focusu je konstruován pro levnější palivo a i s ním se umí odvděčit nízkou spotřebou. V dálničním režimu s průměrem 120 km/h si na sto km řekl o 7,9 litru, při běžné jízdě po okresce s průměrem 81 km/h jsem se dostal na hodnotu 5,6 litru. To jsou nesporně velmi dobré hodnoty, přesto jsem doufal v čísla o něco nižší. Pokud výrobce slibuje v mimoměstském režimu spotřebu 5,1 litru, byl jsem si takřka jist, že se při úsporné jízdě dostanu pod pět. Ale ouha, Focusu se pod pět ani při defensivní jízdě vůbec nechtělo a hodnota 5,1 je spíše absolutním minimem než normální spotřebou při mimoměstské jízdě. Při plném vyžívání výkonu motoru průměrná spotřeba oscilovala okolo 15 litrů na sto km, pro takto výkonný motor vcelku běžná hodnota.

Při mém kombinovaném režimu čítajícím 20-30 procent dálnice, 10 procent města a zbytek okresních silnic jsem se bez nějakého mimořádného úsilí, ale za dodržování rychlostních limitů, pohyboval okolo šestiapůlitrové spotřeby, a to je příjemná hodnota. Za celý test pak spotřeba činila 8,2 litru na sto km, ale je třeba poznamenat, že s vozem se nezřidka jezdilo daleko za hranicemi běžné jízdy, v normálním provozu nebude problém jezdit dlouhodobě pod sedm.

Zrychlení:

  • 0-100 km/h: 10,9 s
  • 0-160 km/h: 28,2 s

Pružnost:

  • 60-100 km/h: 3 st. 8 s; 4 st. 11,4 s; 5 st. 16,85 s
  • 80-120 km/h: 3 st. 8,2 s; 4 st. 11,3 s; 5 st. 15,75 s
  • 60-100 km/h s postupným řazením: 6,1 s
  • 60-120 km/h s postupným řazením: 9,6 s

Maximální rychlosti na převodové stupně (udávané):

  • 1 st. – 58 km/h
  • 2 st. – 98 km/h
  • 3 st. – 143 km/h
  • 4 st. –  182 km/h

Převody:

  • 40: 2 – 2700; 3 – 1850; 4 – 1500; 5 – 1150
  • 60: 2 – 4150; 3 – 2800; 4 – 2250; 5 – 1750
  • 80: 2 – 5550; 3 – 3750; 4 – 3000; 5 – 2300
  • 100: 3 – 4700; 4 – 3750; 5 – 2900
  • 120: 3 – 5600; 4 – 4500; 5 – 3500
  • 140: 3 – 6600; 4 – 5250; 5 – 4100
  • 160: 4 – 6000; 5 – 4650
  • 180: 4 – 6750; 5 – 5250

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud