Ford Focus 1,6 Ti-VCT: miláček řidičů (megatest)

Ford Focus 1,6 Ti-VCT: miláček řidičů (megatest)

Kapitoly článku:


Ve stejném duchu se odehrála i proměna interiéru. Ty tam jsou výjimečné tvary předchozí generace, Ford dal přednost cestě, kterou razí především Audi – kvalita bez nápadu. Tomuto kroku se však nelze divit, kabina prvního Focusu byla za své pojetí často kritizována a ačkoli jí osobně považuji za skvělý mix designu a bezchybné ergonomie, většina potenciálních zákazníků to vidí jinak, a ta pochopitelně dostala přednost. Palubní deska je tak dnes veskrze klasická ve tvaru písmene T, oživují jí pouze elipsovité výdechy ventilace, velký panel autorádia a kaplička přístrojovky zvolna vystupující z jinak jen mírně prohnuté plochy. Samotná přístrojová deska z tohoto směru nijak nevybočuje, se svými klasickými stupnicemi a hliníkovými lemy jednotlivých budíků. Spolu s volantem, který je velmi podobný tomu, jenž se již kdysi objevil v Mondeu, jsou jen další variací na téma kvalitně vyhlížející klasika.

   
Interiér se změnil k nepoznání

Osobně považuji design nového Focusu za velmi povedený. Je v zásadě jednoduchý, vyhýbá se jakýmkoli výstřelkům, až na detaily z něj čiší kvalita a pečlivost, a svým pojetím málokoho urazí, což se o předchozí generaci určitě říci nedalo. Léty obroušené hrany Fordova designového pojetí New Edge mají něco do sebe. Na druhou stranu musím poznamenat, že příklonem k hlavnímu proudu vůz ztratil něco ze své výjimečnosti, která byla první generaci, i přes miliony prodaných kusů, do poslední chvíle vlastní. Zda to lze považovat za o důvod navíc nebo o důvod méně proč si Focus koupit záleží na každém z nás, nad designem nového modelu se každopádně nevedou dlouhé diskuse jako kdysi a jde tak nesporně o malý ústup z jeho slávy.

Kvalita na prvním místě

Vnitřek vozu vypadá již na pohled velice kvalitně a na pozitivním dojmu nic nezkazí ani osobní kontakt s ním. Již samotné otevření dveří je okouzlující, dveřní systémy vydávají velice jemné zvuky a jejich otevření i zavření probíhá s nebývalou noblesou. Po usednutí do širokých sedadel s dostatečně dlouhými sedáky a opěradly, leč poměrně nevýrazným bočním vedením, zaujme především kvalita použitých materiálů; Focus prakticky nezná zcela tvrdé plasty, které jsou použity jen velice sporadicky. Horní polovina palubní desky je klasicky z měkčeného materiálu, ta dolní z tvrdšího ale stále s příjemným měkčeným potahem. Stejné jsou i výplně dveří a středový tunel, zcela tvrdý plast je pouze na části madla dveří. Nezklame ani volant, řadička a provedení středové konzole s prvky imitujícími hliník a výborný dojem zanechává i již zmíněné provedení přístrojové desky.

   
Celému interiéru vládnou velmi kvalitní materiály

    
Přední sedadla by mohla mít lepší boční vedení --- Odkládací prostory na středovém tunelu --- Kůží obšitý čtyřramenný volant dobře padne do ruky

Nic nemohu namítat proti mohutněji vyhlížející hlavici řadící páky, přiměřený je i průměr volantu a tloušťky jeho věnce, rozmístění pedálů je pak v horizontální i vertikální stránce vynikající a vychází vstříc i těm, kteří chtějí ovládat všechny tři pedály současně. Hledání ideální pozice za volantem napomáhá především v obou osách velkoryse stavitelný volant, který lze dát ve všech směrech do vcelku extrémních pozic a i drobnějším řidičům a řidičkám dovolí důstojný posaz. Dostatečně lze upravit i pozici sedadla, které je, a to hodnotím velice kladně, v nejnižší pozici alespoň v běžné výšce, ve starším Focusu se sedí zbytečně vysoko.

   
Klasické budíky na přístrojovce --- Středová konzole s MP3 autorádiem Sony --- Ovládací prvky jsou dobře dimenzované, pouze ovladače klimatizace a vnitřního okruhu jsou zbytečně malé

   
Mohutná hlavice řadící páky hezky padne do ruky --- Místy až trojité těsnění dveří zaručuje extrémně nízkou úroveň aerodynamického hluku

Ergonomie ovládacích prvků by dostala jedničku s hvězdičkou, nebýt dost malých spínačů klimatizace a vnitřního okruhu, které se z nepochopitelných důvodů dočkaly pouze malých knoflíků mezi ovladači ventilace. Je to zvláštní, první Focus měl ovládání těchto, pro mě dosti zásadních funkcí řešené pomocí nebývale velkých tlačítek které byly tak po ruce, jak to jen bylo možné. Zde svou velikostí i umístěním nevycházejí řidiči ani spolujezdci příliš vstříc. Zbytek ovladačů je rozmístěn i dimenzován výtečně a obzvláště řada velkých tlačítek na středové konzole před řadící pákou je výborným řešením. Škoda jen, že se tam již nenašlo místo pro klimu a vnitřní okruh, jde nesporně o častěji využívané funkce než vypínání ESP nebo vyhřívání předního a zadního skla.

   
Ovládání tempomatu se nachází na volantu, palubního počítače je na levé páčce pod volantem, autorádio má vlastní ovladač

   
Všimněte si ovladačů sklonu světel a podsvícení přístrojové desky, jeden je otočný horizontálně, druhý vertikálně; záměna jako u VW nehrozí 

Na každý pád je třeba říci, že to, co interiér ztrácí na své designové výjimečnosti, dohání po stránce zpracování a kvality použitých materiálů. Oproti předchozí generaci udělal Ford mílový krok kupředu a stejně jako kolegové v mnohých jiných testech musím konstatovat, že interiér bude kvalitou svých materiálů těžko hledat konkurenci mezi „levnými“ kompakty.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud