Před novým Fordem Focus stojí nelehký úkol – navázat na úspěchy svého předchůdce. Na jeho šance v boji o zákazníka se podíváme v testu pětidvéřového hatchbacku s benzinovým motorem 1,6 Ti-VCT a ve střední úrovni výbavy. (video)
Escort je mrtev, ať žije Focus
Když Ford v roce 1998 představil svůj nový model nazvaný Focus jakožto nástupce legendárního Escorta, motoristický svět zůstal v údivu. Konzervativní designové křivky vystřídaly elipsy a ostré hrany, v koši skončilo staré jméno Escort, které nesly miliony vozů ve všech koutech světa, a ani technicky nezůstal kámen na kameni. Při pohledu na první fotografie odborníci nevěřícně kroutili hlavou: Tohle Fordu přece nemůže vyjít. Jenže všechno bylo jinak.
Stáhněte si video: vyšší kvalita (25,6 MB), střední kvalita (18,3 MB), nižší kvalita (10,5 MB)
Neotřelý a v té době zcela jedinečný design se zákazníkům rychle vryl pod kůži, svou technikou utekl Focus konkurenci o několik let dopředu a přesvědčoval jí i zaryté odpůrce značky. Vůz sbíral vavříny kam přišel - díky svému podvozku (na použití víceprvkového zavěšení zadní nápravy zareagovala evropská konkurence teprve nedávno) a celkovému naladění platil dlouhá léta za vůz s nejlepšími jízdními vlastnostmi ve své třídě, dokázal se jako jeden z mála „nejaponských“ vozů stát alespoň na jeden rok nejspolehlivějším vozem ve stáří 1-3 roky podle německého TÜV, několik let po sobě byl nejprodávanějším vozem v Evropě.
I změna jména se ukázala být dobrým krokem, Escort v posledních letech výroby ztratil hodně ze svého kreditu. Od počátku devadesátých byl pouze dokola faceliftován a boj o zákazníka již žádal radikální řez. Ten se jménem Focus byl veleúspěšný a upřímně řečeno dodnes kroutím hlavou nad tím, kde vzal Ford know-how a sílu na to udělat tak obrovský technologický krok vpřed, Escort a Focus z roku 1998 dělí podobná propast jako trojkový a pětkový Golf.
Focus se prodával jak na běžícím pásu a nic na tom nezměnil ani facelift z roku 2001, který lehce oživil jeho stárnoucí kontury. Jenže každý krásný příběh jednou končí, v roce 2004 se na trhu objevila Mazda 3, nový Golf a nová Astra a náskok Focusu byl rázem minulostí. Automobilka ale s novým modelem nespěchala a po jeho představení na posledním pařížském autosalonu jej na trh uvedla až na přelomu loňského a letošního roku. Jaký je nový Focus se dočtete na následujících řádcích, kde se na zoubek podíváme modelu ze středu nabídky – pětidvéřovému hatchbacku s výbavou Trend a šestnáctistovkou s proměnným časováním ventilů pod kapotou.

Ústup ze slávy
Již z prvního pohledu na nový Focus je patrné, že designéři napodruhé nenašli tolik odvahy jako v případě první generace a novému modelu vtiskli značně umírněnější tvář. Jeho exteriér kombinuje prvky, které se objevily již u Mondea a C-Maxu a jednoznačně hraje na konzervativnější notu. Jedinou kontroverzní částí je záď, která se oproti první generaci hodně protáhla, pravděpodobně v zájmu zvětšení zavazadlového prostoru. Na prvních špionážních fotografiích (ale ani na těch druhých, oficiálních, to nebylo o mnoho lepší) se záď vozu nezdála být příliš povedená a měl jsem pocit, že to s jejím protažením konstruktéři trochu přehnali. V reálu se ale záď nijak nevymyká pojetí zbytku vozu a jeho bočnímu profilu dodává dynamický charakter. Buď Focus není fotogenický, nebo je třeba si na něj zvyknout, já již nyní ani fotografiích neshledávám záď tak nevyváženou jako dříve.
Tip: Podrobné představení nového Focusu, ceník na českém trhu
Desgin nového Focusu je překvapivě nudný, Ford tentokrát zahrál na konzervativnější notu.
Záď je nejkontroverznější částí celého vozu, ve skutečnosti ale vypadá lépe než na fotografiích.
Ze zbylých designových prvků zaujme především „volvoprolis“ na přední kapotě, tedy prolis ve tvaru písmene V hojně používaný švédským Volvem, výrazné lemy blatníků, které byly typické již pro první generaci, a pojetí předních světlometů s úzkými vertikálně orientovanými směrovkami a kulatými mlhovkami, které jako by z oka vypadlo již zmíněnému C-Maxu. Trochu nepatřičně na voze vypadala nelakovaná zrcátka (standard pro dvě nejnižší výbavy) a stejně pojaté spodní lemy nárazníků – zde si již konstruktéři dopředu připravili půdu pro facelift, který za pár let jistě přijde. Vsadím se, že po faceliftu budou lakované a u další generace opět nikoliv...
Malé kŕidýlko nad pátými dveřmi --- Přední světlo jako u C-Maxu --- Stěrače Aero
Zrcátka jsou ve výbavě Trend nelakovaná --- Mlhovky jsou v základu --- Příplatková 16" kola