Ford Fiesta slaví v letošním roce třicátiny (historie modelu)

Oblíbené a dnes již asi každému známé malé auto, Ford Fiesta, slaví v letošním roce třicáté výročí. V roce 1976 vyjela z Britské linky Fordu první generace. Od té doby se prodalo přes 12 milionu Fiest. Pojďme se ve stručnosti podívat na historii modelu, který se na našich silnicích objevuje snad ve všech generacích.
Ford Fiesta slaví v letošním roce třicátiny (historie modelu)

Historie

První generace Fiesty přišla na trh v roce 1976 a prodávala se až do roku 1983. Nabízela se s motory 0,95 l ve dvojici verzí, ty se od sebe lišily kompresním poměrem 8,3:1 vs. 9:1. Obě verze dosahovaly shodného výkonu 29 kW (40 k), ovšem lišily se velikostí točivého momentu 59 vs. 60 Nm a také otáčkami maxima výkonu 5500 vs. 6000 ot/min. Benzín dále zastupovaly motor 1,1 39 kW (53 k) a 1,3 48 kW (66 k). Všechny motory používaly ventilový rozvod OHV. Později, v roce 1980,  se objevila i Fiesta XR2 s šestnáctistovkou o výkonu 62 kW (84 k). První generace Fiesty měla pouze třídvéřovou karosérii.

Klepněte pro větší obrázek
Fiesta Mk I

Druhá generace přišla v roce 1983 a někdy je považována pouze za větší facelift první generace. Na trhu se udržela až do roku 1989. Nabízela se s benzínovým motorem  0,95 33 kW (45 k), 1,1 37 kW (50 k), 1,3 CVH 51 kW (69 k), 1,6 CVH 71 kW (96 k) a naftovým motorem o objemu 1,6 litru 40 kW (54 k). Ostrá verze XR2 přišla pak v roce 1984 s benzínovým motorem 1,6 litru o výkonu 92 kW (125 k) a díky hmotnosti pouhých 800 kg zrychlovala na stovku za 8,7 s. Opravdovou lahůdkou pak byla verze XR2 TT, což byla vlastně verze XR2 s motorem 1,6, který byl dopován turbodmychadlem Garett T2. Tato verze dávala výkon 98 kW (133 k) a Fista XR2 TT zrychlila na stovku za 7,7 s a dosahovala maximální rychlosti přes 210 km/h.

Klepněte pro větší obrázek
Fiesta Mk II

Třetí generace přišla v roce 1989 a bez větších změn se na některých trzích udržela až do roku 1997. Základní motory tvořily benzínové agregáty se vstřikováním o objemu 1,0 a 1,1 litru. Naftu od roku 1990 zastupoval atmosférický motor o objemu 1,8 litru. V roce 1992 přišel na trh skutečný trhák, Fiesta RS Turbo s přeplňovanou šestnáctistovkou se vstřikováním dával výkon 95 kW (130 k). Později se v této generaci objevil ještě benzínový motor 1,4 PTE a 1,6 Zetec. Již od třetí generace si mohli zákaznici dopřát el. stahování oken nebo přední airbagy.

Klepněte pro větší obrázek
Fiesta Mk III

Čtvrtá generace přišla v roce 1995 a jednalo se opět pouze o větší facelift třetí. Tato upravená verze se na trhu udržela až do roku 1999. Pod kapotou se objevily benzínové motory 1,0 a 1,1 HCS, dále 1,4 PTE a 1,6 a 1,8 Zetec. Později se objevil i velmi oblíbený motor 1,25 16V Zetec. Naftu i v této generaci zastupovala známá osmnáctistovka. Tato generace měla ještě jednu zvláštnost, nedostala zástupce ostrých verzí, a tak se zákazníci nedočkali žádných ostrých verzí RS nebo XR.

Klepněte pro větší obrázek
Fiesta Mk IV

Pátá generace přišla na trh v roce 1999 a opět se jednalo o větší facelift předchozí generace. Na trhu pobyla krátce a její výroba skončila v roce 2002. Paleta benzínových motorů se omezila na Zetec motory 1,25, 1,4 a 1,6 litru.

Klepněte pro větší obrázek
Fiesta Mk V

Šestá generace přišla v roce 2002 a je na něm stále, i když v nedávné době prodělala facelift. Nabízí se s benzínovými motory 1,25, 1,3, 1,4 a 1,6 a dále s naftou 1,4 TDCi. V roce 2004 se objevila i ostrá verze s benzínovým motorem 2.0 16V o výkonu 110 kW (150 k) a také naftový motor 1,6 TDCi. Od této generace se také přestala ostrá verze Fiesty označovat XR2i a dostala nový název ST, který Ford používá i u větších modelů.

Tip: Velký test Fiesty ST šesté generaci si můžete přečíst zde.

Klepněte pro větší obrázek
Fiesta Mk VI po faceliftu

Dodnes je pro spoustu fandů matoucí značení XR2 a XR2i. Původní, tedy první a druhá generace používaly šestnáctistovku s karburátory a až od třetí generace se objevil motor se vstřikováním, proto písmeno "i" navíc.

bazar

Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 119 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 256 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 191 512 km
Cena: 74 000 Kč
Ford Galaxy 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 264 758 km
Cena: 76 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků