Ford Fiesta slaví v letošním roce třicátiny (historie modelu)

Oblíbené a dnes již asi každému známé malé auto, Ford Fiesta, slaví v letošním roce třicáté výročí. V roce 1976 vyjela z Britské linky Fordu první generace. Od té doby se prodalo přes 12 milionu Fiest. Pojďme se ve stručnosti podívat na historii modelu, který se na našich silnicích objevuje snad ve všech generacích.
Ford Fiesta slaví v letošním roce třicátiny (historie modelu)

Historie

První generace Fiesty přišla na trh v roce 1976 a prodávala se až do roku 1983. Nabízela se s motory 0,95 l ve dvojici verzí, ty se od sebe lišily kompresním poměrem 8,3:1 vs. 9:1. Obě verze dosahovaly shodného výkonu 29 kW (40 k), ovšem lišily se velikostí točivého momentu 59 vs. 60 Nm a také otáčkami maxima výkonu 5500 vs. 6000 ot/min. Benzín dále zastupovaly motor 1,1 39 kW (53 k) a 1,3 48 kW (66 k). Všechny motory používaly ventilový rozvod OHV. Později, v roce 1980,  se objevila i Fiesta XR2 s šestnáctistovkou o výkonu 62 kW (84 k). První generace Fiesty měla pouze třídvéřovou karosérii.

Klepněte pro větší obrázek
Fiesta Mk I

Druhá generace přišla v roce 1983 a někdy je považována pouze za větší facelift první generace. Na trhu se udržela až do roku 1989. Nabízela se s benzínovým motorem  0,95 33 kW (45 k), 1,1 37 kW (50 k), 1,3 CVH 51 kW (69 k), 1,6 CVH 71 kW (96 k) a naftovým motorem o objemu 1,6 litru 40 kW (54 k). Ostrá verze XR2 přišla pak v roce 1984 s benzínovým motorem 1,6 litru o výkonu 92 kW (125 k) a díky hmotnosti pouhých 800 kg zrychlovala na stovku za 8,7 s. Opravdovou lahůdkou pak byla verze XR2 TT, což byla vlastně verze XR2 s motorem 1,6, který byl dopován turbodmychadlem Garett T2. Tato verze dávala výkon 98 kW (133 k) a Fista XR2 TT zrychlila na stovku za 7,7 s a dosahovala maximální rychlosti přes 210 km/h.

Klepněte pro větší obrázek
Fiesta Mk II

Třetí generace přišla v roce 1989 a bez větších změn se na některých trzích udržela až do roku 1997. Základní motory tvořily benzínové agregáty se vstřikováním o objemu 1,0 a 1,1 litru. Naftu od roku 1990 zastupoval atmosférický motor o objemu 1,8 litru. V roce 1992 přišel na trh skutečný trhák, Fiesta RS Turbo s přeplňovanou šestnáctistovkou se vstřikováním dával výkon 95 kW (130 k). Později se v této generaci objevil ještě benzínový motor 1,4 PTE a 1,6 Zetec. Již od třetí generace si mohli zákaznici dopřát el. stahování oken nebo přední airbagy.

Klepněte pro větší obrázek
Fiesta Mk III

Čtvrtá generace přišla v roce 1995 a jednalo se opět pouze o větší facelift třetí. Tato upravená verze se na trhu udržela až do roku 1999. Pod kapotou se objevily benzínové motory 1,0 a 1,1 HCS, dále 1,4 PTE a 1,6 a 1,8 Zetec. Později se objevil i velmi oblíbený motor 1,25 16V Zetec. Naftu i v této generaci zastupovala známá osmnáctistovka. Tato generace měla ještě jednu zvláštnost, nedostala zástupce ostrých verzí, a tak se zákazníci nedočkali žádných ostrých verzí RS nebo XR.

Klepněte pro větší obrázek
Fiesta Mk IV

Pátá generace přišla na trh v roce 1999 a opět se jednalo o větší facelift předchozí generace. Na trhu pobyla krátce a její výroba skončila v roce 2002. Paleta benzínových motorů se omezila na Zetec motory 1,25, 1,4 a 1,6 litru.

Klepněte pro větší obrázek
Fiesta Mk V

Šestá generace přišla v roce 2002 a je na něm stále, i když v nedávné době prodělala facelift. Nabízí se s benzínovými motory 1,25, 1,3, 1,4 a 1,6 a dále s naftou 1,4 TDCi. V roce 2004 se objevila i ostrá verze s benzínovým motorem 2.0 16V o výkonu 110 kW (150 k) a také naftový motor 1,6 TDCi. Od této generace se také přestala ostrá verze Fiesty označovat XR2i a dostala nový název ST, který Ford používá i u větších modelů.

Tip: Velký test Fiesty ST šesté generaci si můžete přečíst zde.

Klepněte pro větší obrázek
Fiesta Mk VI po faceliftu

Dodnes je pro spoustu fandů matoucí značení XR2 a XR2i. Původní, tedy první a druhá generace používaly šestnáctistovku s karburátory a až od třetí generace se objevil motor se vstřikováním, proto písmeno "i" navíc.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků