Ford Fiesta se chce vrátit na výsluní

Možná to bude překvapení, ale asi nejzastaralejší vůz ve třídě malých aut má dnes v nabídce značka Ford. To by se však mělo brzy změnit. V tomto týdnu totiž ve španělské Malaze proběhlo představení nové generace jejího modelu Fiesta.
Ford Fiesta se chce vrátit na výsluní
Na úvod je třeba říct, že z minulosti nová fiesta převzala víceméně pouze jméno, v ostatních směrech je zcela nová. Nelze ji brát jako modernizaci předchozího modelu, ale jako zcela nový automobil. Výstavní premiéru si vůz odbyl na podzimním autosalónu ve Frankfurtu nad Mohanem, faktický prodej si v evropských zemích vozidlo odbude v dubnu, na českém trhu v září letošního roku.

Prověřený design

Při letmém pohledu na novinku s modrým oválem ve znaku vás hned napadne několik konkurenčních automobilů, které vám Fiesta připomíná. Platí to hlavně zezadu, díky sloupcovému uspořádání světel, což Klepněte pro větší obrázeks úspěchem používá již několik let italský Fiat Punto a předloni použil u Corsy německý Opel.

Předními liniemi se nová Fiesta hlásí k firemní identitě, tedy zjednodušeně řečeno, pojetím připomíná větší Focus, Mondeo popřípadě jako Galaxy. Celkový profil malého Fordu připomíná asi nejvíc právě Focus ve variantě hatchback, a to zejména schopností utajit celkové rozměry vozu. Skutečně ani není znát, že na délku nová Fiesta měří o celých deset centimetrů víc než předchůdkyně a že je i o necelé čtyři centimetry širší.

Opravdu hodně místa

Prostornost má být jedním z velkých trumfů nové generace Fiesty. Kola umístěná blízko rohů karosérie napovídají, že uvnitř bude hodně volného místa. Potvrzuje to hodnota rozvoru, která činí v této třídě nadprůměrných 2487 milimetrů (o 41 mm více než předchozí model a pouze o čtyři milimetry méně než premiant třídy Opel Corsa). Prodejci budou asi zákazníkům nejčastěji připomínat, že nová Fiesta nabízí na zadních sedačkách největší prostor před koleny a nad hlavou ze všech současných malých aut (údajně Klepněte pro větší obrázekjako ve velkoprostorovém Galaxy). Co víc – jednodušší než u konkurence by mělo být také umisťování dětské autosedačky na zadní sedadla. Zadní dveře jsou totiž dostatečně rozměrné, takže jimi bez jakéhokoliv natáčení projde i ta nejrozměrnější sedačka pro dítě.

Asi nejvíce pyšní jsou ale konstruktéři Fiesty na zavazadlový prostor. Již samotných 284 litrů jeho objemu je mezi malými vozy nadprůměrná hodnota, v praxi však situaci ještě zlepšují rozměrné výklopné dveře a skladný tvar. Údajně se do zavazadelníku bez problémů vejde rozkládací dětský kočárek či nábytek rozložený v krabicích. Největší pozornost ale byla samozřejmě věnována přepravě osob. Ty by se ve Fordu Fiesta měly cítit příjemně nejen díky dostatku prostoru ve všech směrech, ale také díky bohatému prosklení. Dolní hrana bočních oken je zde totiž neobvykle nízko a malé okénko je i v takzvaném C sloupku.

Podvozek od Focusu

Malé vozy v Evropě nejčastěji kupují mladí lidé, kteří od nich vyžadují i potěšení z jízdy. Ford se na to vyzbrojil opravdu náramně. Začněme tak říkajíc od podlahy … Konstrukci podvozku modelu převzala Fiesta z většího Fordu Focus. To by mohlo být pro řadu potenciálních zájemců dostatečným lákadlem, protože Focus se silnice drží opravdu dobře. Abychom však byli přesní - není to zcela pravda. V zájmu Klepněte pro větší obrázekušetření místa pro zavazadlový prostor byla u Fiesty zvolena jednoduchá zadní náprava tvořená vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou a odpruženými vinutými pružinami. Díky tomu nelze čekat stejné jízdní prožitky jako u většího Focusu, nicméně tím není řečeno, že malý Ford nebude jezdit velmi dobře. Jak jsme si ověřili při několika prvních jízdách, je tomu naopak. K tomu však o něco dál.

Na požitku z jízdy se z velké části podílí i odezva řízení, která je dána jeho převodem. Fiesta má pouze 2,8 otáčky od rejdu k rejdu, čímž překonává i mnohé sportovně laděné automobily. Posilovač řízení však není, jak dnes bývá zvykem, poháněn elektřinou. Výkon pro jeho hydrauliku totiž poskytuje motor automobilu.

Výhodný diesel

K tomu, aby s autem byla stoprocentní spokojenost, musí jej pohánět dobrý motor. Při španělské prezentaci jsme měli možnost testovat oba dva nové agregáty – benzínovou i dieselovou čtrnáctistovku.

Hodně zvědaví jsme byli především na úsporný diesel. Zcela nový vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1399 cm3 disponuje přímým vstřikováním paliva systémem Common-Rail. Vznikl ve spolupráci Fordu s firmou PSA (vyrábí vozy Peugeot a Citroen) a pod kapotou Fiesty nese označení Duratorq. Je naladěn na výkon 50 kW (68 koní) a díky točivému momentu 160 Nm již při 1750 otáčkách vozu Klepněte pro větší obrázekposkytuje opravdu příjemné dynamické vlastnosti.

Velmi pružně se chová už od nízkých otáček a celkem bez problémů a tedy ochotně ručička šplhá po rychloměru k maximálním hodnotám. Zrychlení z nuly na 100 km/h tento model zvládne za 14,9 sekundy a maximálně dokáže jet rychlostí 164 km/h. Co je třeba ocenit – ani v táhlejším kopci není třeba u Fiesty s dieselem příliš podřazovat. Největším lákadlem ale bude pro mnohé spotřeba paliva, která by podle oficiálních údajů výrobce neměla v kombinovaném režimu přesáhnout hodnotu 4,3 litru na 100 km.

Čtrnáctistovka dává klid

Hodně zajímavou motorovou variantou bude jistě i zážehová čtrnáctistovka se čtyřventilovou technikou řady Duratec. Ze zdvihového objemu 1388 cm3 dává maximální výkon 58 kW (80 koní) při 5700 otáčkách za minutu. Tento motor se velmi ochotně vytáčí, i když více bude asi vyhovovat klidnějším motoristům. Jeho předností je velmi nízký hluk, a to i při vyšších rychlostech a otáčkách. Rychlostní limity jsou určeny hodnotami 13,2 (zrychlení 0-100 km/h) a 168 km/h (max. rychlost), spotřeba se odvyjí od zvoleného režimu jízdy, nicméně v optimálním případě se bude kombinovaná spotřeba pohybovat okolo 6,4 l/100 km.

Dalšími variantami motorů u fiesty jsou osmiventilové třináctistovky Duratec se dvěma výkony 43 a 50 kW a silná šestnáctistovka, jejíž výkon je 74 kW. Který z motorů bude nabízen na českém trhu není známo, s určitostí to ale budou oba nové agregáty.

Bezproblémová jízda

Během prezentace nové generace Fordu Fiesta v okolí španělského města Malaga jsme s ní najezdili několik stovek kilometrů. Zdejší teplota okolo 18 stupňů, bezvětří a slunná obloha vytvořily k prvním jízdním zkouškám opravdu ideální podmínky. Nicméně testovací trať se vinula po okolních pahorcích, takže to, že vůz vládne dobrými jízdními vlastnostmi se rychle projevilo. U benzínového agregátu jsme během testu ocenili jeho maximální tichost, dobré zpřevodování a možnost rozpohybovat vůz k vysokým rychlostem, aniž by posádka ve voze nějak ztrácela pocit klidu a bezpečí. Rovněž turbodiesel si zaslouží dobré hodnocení pro svou úspornost a dobré chování v širokém rozpětí otáček.

Celkově jsme příjemně hodnotili objem zavazadlového prostoru, trochu více stísněně jsme se cítili vpředu, kde prostřední panel přístrojové desky trochu více ukrajoval z místa pro nohy. Jinak k uspořádání palubní desky nemáme žádné připomínky, tradičně pozitivně hodnotíme skvělý volant, sedačky by možná mohly mít delší sedáky, v úseku s častými zatáčkami nám uvnitř chyběla madla nad dveřmi, rovněž zrcátka by mohla možná být ještě o chlup širší.

Co čeká Fiestu?

Nový Ford Fiesta je bezesporu atraktivní automobil, který má předpoklady v nabité konkurenci uspět. A hned dodejme, že nepůjde zdaleka o poslední novinku značky s modrým oválem ve znaku. V příštích osmnácti měsících chce Ford představit ještě několik dalších malých vozů. Hovoří se o malém off-roadu typu SUV Fusion, některé anály uvádějí, že se chystá i nástupce modelu Ka. Nechme se překvapit.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 119 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 256 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 191 512 km
Cena: 74 000 Kč
Ford Galaxy 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 264 758 km
Cena: 76 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků