Ford Fiesta: Nová generace

O chystaném uvedení nové Fiesty na frankfurtském autosalonu jsme vás již informovali. Dnes přínášíme detailní informace o Fordu Fiesta nové generace.
Ford Fiesta: Nová generace

Karoserie

Design nové Fiesty osobitým způsobem rozvíjí dynamický styling značky Ford, známý pod názvem "New Edge", který se úspěšně uvedl už v modelech Focus, Mondeo a Galaxy.

Tvůrci Fiesty umístili její kola ještě více do rohů karoserie. Nový model má jeden z nejdelších rozvorů v segmentu a mimořádně velký rozchod kol. Přitom svými vnějšími rozměry tento vůz nepatří k největším představitelům své třídy. Rozvor kol nové Fiesty se v porovnání s předchozím modelem prodloužil o 41 mm, z čehož samozřejmě nejvíce profitují cestující na zadních sedadlech – ti mají výrazně více místa v oblasti kolen. Nová Fiesta je také delší a širší, než vůz předchozí generace, což je dobrým předpokladem pro vytvoření velmi prostorného interiéru pro cestující i dostatečně velkého zavazadelníku.

Výrazné lemy podběhů, které hostí standardně montovaná čtrnáctipalcová kola, umocňují dynamický image nového modelu. Nepřehlédnutelným stylistickým prvkem je zřetelně klínovitá silueta vozu – designérské linie boků plynule stoupají od přední části až po zadní partie.

Dominantním stylistickým prvkem přední části Fiesty jsou velkoplošné světlomety, jejichž hi-tech design dobře doplňuje celkově „dospělý“ výraz vozu. Pod krycím sklem hlavního světlometu jsou sdružena všechna obvyklá světla, včetně ukazatelů směru, které jsou umístěny v horní části.

Design přední části nové Fiesty staví na oblých křivkách masky chladiče, což je v současné době charakteristickým rysem všech modelů Ford. Spodní část masky ve tvaru obráceného lichoběžníku zvýrazňuje široký rozchod kol vozu, až v samých rozích jsou pak u určitých modelů zabudované světlomety do mlhy.

Bohaté prosklení a kompaktní vnější rozměry usnadňují manévrování s vozem zejména v omezených prostorách. Optimálně skloněná kapota motoru zaručuje, že i řidiči menšího vzrůstu dobře vidí a „cítí“ obrysy automobilu, což je velmi důležité především v hustém městském provozu nebo např. při zajíždění do úzkých mezer při parkování. Také nízko položená linie spodních okrajů bočních oken podporuje nerušený výhled z vozu.

Interiér

Interiér nové Fiesty je místem, kde se řidič i jeho spolucestující budou cítit opravdu dobře! Díky inovativnímu stylingu a výškově nastavitelným předním sedadlům, jejichž sedáky jsou položeny asi o 45 mm výše než u předcházejícího modelu, má řidič skvělý výhled vozu.

Hlavice řadicí páky nového modelu je umístěna asi o 95 mm výše než u minulého provedení a padne řidiči okamžitě perfektně do ruky. Páka ruční brzdy je v pohodlném dosahu ruky, příjemný je i výškově nastavitelný volant, standardně obšitý kvalitní kůží.

Jedním z mnoha výrazných designérských prvků interiéru Fiesty jsou její audiosystémy, uspořádané do šachty ve střední části palubní desky. Zde také našel své místo na přání dodávaný satelitní navigační systém – autorádio i systém satelitní navigace mohou snadno ovládat jak řidič, tak jeho vpředu sedící spolujezdec. Ve středové části palubní desky jsou umístěné také robustní ovladače vytápění a ventilačního systému a spínač varovného osvětlení vozu.

Hladkou plochu palubní desky rozčleňují velké kruhové výdechy ventilace, které svým designem zapadají do přátelského a veselého stylingu celého vozu.

Ochrana pasažérů

Nová Fiesta je vybavena „inteligentním ochranným systémem“ (Intelligent Protection System), který je založen na využívání vyspělých bezpečnostních prvků a technologií. Tento inovativní bezpečnostní systém se poprvé objevil v nedávno uvedeném modelu Mondeo. Jedním ze základních prvků ochranného IPS jsou dvoukapacitní čelní airbagy, kterými jsou standardně vybaveny všechny verze nové modelové řady Fiesta. Vyspělý řídicí systém „inteligentních“ airbagů hodnotí druh a sílu nárazu a podle toho přizpůsobuje činnost airbagů tak, aby za každé situace poskytovaly pasažérům maximální možnou míru ochrany.

Vyspělé senzory umístěné v čelní části vozu dokážou během několika málo tisícin sekundy vyhodnotit typ kolize a intenzitu nárazu. Naplňování airbagů se pak odehrává podle předem definovaného programu, který nejlépe odpovídá danému nehodovému ději.

Dvoukapacitní čelní airbagy jsou však pouze jednou z částí celého ochranného systému - ve výbavě nové Fiesty se může objevit celkem až šest různých airbagů. Oblast hrudníku předních pasažérů je při nárazech z boku chráněna bočními airbagy. Na přání se montují i hlavové airbagy (tzv. "záclonky"), které výrazně snižují riziko poranění hlav pasažérů sedících na předních i zadních sedadlech - hlavové airbagy totiž po naplnění kryjí oblast od předního A-sloupku karoserie až po zadní C-sloupek, tedy přední i zadní sedadla

Velkou péči věnovali konstruktéři nové Fiesty také snížení rizika poranění nohou řidiče, ke kterému velmi často dochází u malých vozů při těžkých čelních nárazech. Díky speciální konstrukci zavěšení pedálu brzdy, který se při nárazu uvolňuje ze svého ukotvení, je nebezpečí poranění nohou řidiče v nové Fiestě podstatně nižší.

Co najdeme pod kapotou

Nová Fiesta se představí s pěti variantami motorů, jedním dieselovým a čtyřmi benzínovými.

Prvním je zcela nový vznětový motor Duratorq TDCi, lehký hliníkový turbodiesel o objemu 1.4 litru vybavený přímým vstřikováním „common-rail“ nové generace. Tento moderní vznětový agregát o výkonu 68 k, jehož točivý moment dosahuje hodnoty 160 Nm.

Druhým je taktéž nový zážehový motor s dvojicí vačkových hřídelů v hlavě, odvozený od čtyřválců Duratec 16V montovaných do vozů Ford Focus, se v nové Fiestě objeví ve dvou verzích - jako čtyřválec o objemu 1.4 litru a výkonu 78 k a čtyřválec o objemu 1.6 litru a výkonu 100 k.

Dalším zajímavým agregátem připraveným pro novou Fiestu je třináctistovka 1.3 Duratec 8V. Velmi hospodárný motor se bude na konkrétní trhy dodávat ve dvou výkonových verzích - buď v provedení o výkonu 58 k, nebo 68 k. Na velmi nízké spotřebě tohoto motoru mají výrazný podíl minimální třecí ztráty, dané například využitím nově koncipovaného rozvodového systému.

Podvozek

Zadní vlečená náprava s torzně poddajnou příčkou propůjčuje nové Fiestě nejlepší jízdní vlastnosti v její třídě a zároveň díky své kompaktní stavbě dovoluje maximálně účelně využít vnitřní obestavěný prostor v zadní části vozu. Přední nezávislé zavěšení se vzpěrami McPherson se technicky podobá propracovaným systémům použitým už ve vozech Ford Focus a Mondeo.

Nová Fiesta i další modely, které ji budou následovat, se budou vyrábět v těch nejmodernějších závodech, které má Ford k dispozici. Jak bylo řečeno, výstavní premiéru bude mít nová Fiesta ve Frankfurtu nad Mohanem. Prodej by měl být zahájen v roce 2002.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pro přehlednost připojujeme tabulku motorů nové Fiesty:

Motory, výkony, spotřeby, emise
Typ motoru Vznětový Zážehový Zážehový Zážehový Zážehový
Označení motoru Duratorq TDCi Duratec 16V Duratec 16V Duratec 8V Duratec 8V
Zdvihový objem (cm3) 1399 1388 1596 1297 1297
Vrtání x zdvih (mm) 73.7 x 82.0 76.0 x 76.5 79.0 x 81.4 73.96 x 75.48 73.96 x 75.48
Výkon ks/kW 68 / 50 80/58 100 / 74 58 / 43 68 / 50
Při otáčkách motoru 4000 5700 6000 5000 5000
Max. točivý moment (Nm) 160 127 143 101 108
Při otáčkách motoru 1,75 3500 4000 2500 2800
Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,7 13,5 10,7I 18,7 16,0
Nejvyšší rychlost (km/h) 164 166 185 150 160
Normovaná spotřeba v kombinovaném cyklu (l/100 km) 4,5 6,1 6,6I 5,5I 5,7
Normované emise CO2 (g/km) 119 146 158 139 139
Emisní kategorie Euro III Euro IV Euro IV Euro IV Euro IV

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků