Kapitoly článku:
Motor na výbornou
V některých zemích si před více než deseti lety získaly velkou popularitu značkové závodní poháry Ford Fiesta Cup (včetně toho u nás). I tehdy před více než deseti lety dodával závodním fiestám energii šestnáctistovkový motor. Ovšem s jinými parametry. Teď stojí rovněž 1.6 Duratec na vrcholu výkonnové škály, ale má už v sérii 100 k, což jsou 74 kW. A k tomu točivý moment 146 N.m. Motoru neschází dostatečná pružnost a celkem příznivé výkonnové a ekonomické parametry.
-- Největší z řady motorů Duratec
Agregát má (stejně jako menší čtrnáctistovka) šestnáctiventilovou techniku. To zatím není u fordů samozřejmostí, vždyť ještě menší motor 1.3 užívá jen osm ventilů. Orientačně jsme opět zjišťovali zrychlení a největší rychlost a vyšly nám tyto parametry: z 0 na 100 km/h akceleruje Ford Fiesta 1.6 Trend za 10,8 s a nejvíce se nám rozjela na 182 km/h. Spotřeba nepřekročila hranici 7,5 l v celkovém průměru, ve městě je to vždycky víc, v tomto případě 10 l/100 km. S menším motorem 1.4 může být spojen i samočinná převodovka Durashift, největší šestnáctistovky se to ale netýká. Přímo řazená převodovka je odstupňovaná příznivě, nikde nevzniká nevhodný interval.
Jako po kolejích
Je známo, že Fiesta vždycky slula skvělými jízdními vlastnostmi a poslední verze v trendu pokračuje. Charakter podvozku je spíš tvrdší a v této třídě až nezvykle sportovně naladěný. Tedy bez naklánění v zatáčkách, bez nadměrné nedotáčivosti. Vůz byl vybaven 15palcovými padesátiprocentními pneumatikami se šířkou 195 mm typu Continental Conti Premium. Technické parametry Fiesty udávají u verze s jen čtrnáctipalcovými koly nepatrně nižší spotřebu, ale větší kola se přesto vyplatí.
-- Přestože jsou vzadu jen bubnové brzdy, brzdí auto velmi agresivně
Udávaný rozdíl je skutečně zanedbatelný (větší kola se pochopitelně obtížněji roztáčejí), ale je vyvážený výrazně stabilnějšími jízdními vlastnostmi. To se týká nejen přejíždění nerovností třeba ve městě, ale hlavně podélné stability při vyšších rychlostech. Při jízdě se rozdíl v počtu dveří nepozná, jízdní vlastnosti zůstávají identické. I přes to, že třídveřový vůz je o něco lehčí.
Kdysi uplatňoval Ford takovou cenovou politiku, že všechny typy karoserií stály stejně. To už neplatí, třídveřová verze je o 13 a půl tisíce levnější. Základní provedení tohoto vozu přijde na 391 800, s doplňky, o nichž jsme hovořili, tedy s rádiem, klimatizací a ještě dálkovým ovladačem zamykání a metalízou, se zvyšuje na 450 tisíc. Příjemnými doplňky se cena rychle zvyšuje a stojí za úvahu, zda má skutečně ve vozech této kategorie význam pořizovat nákladnou audiosoustavu nebo metalický lak a podobně. Ford Fiesta a vozy této třídy mají sloužit spíš jako levnější vozidlo pro dopravu na kratší vzdálenosti, navíc dodané doplňky stejně nakonec při následném prodeji cenu vozu už výrazně nezvýší.