Pro Paříž si evropský Ford připravil premiéru svého vůbec nejhospodárnějšího auta. Vystačí si s méně než čtyřmi litry paliva.
Jedná se samozřejmě o novou, „globální“ Fiestu, jež by se měla zařadit mezi k životnímu prostředí nejšetrnější auta na evropských trzích. Pod kapotou Fiesty ECOnetic se ukrývá vznětový čtyřválec 1,6 TDCi Duratorq skombinovaný s filtrem pevných částic DPF. V kombinovaném režimu by si Fiesta ECOnetic měla říci o pouhých 3,7 litru nafty na 100 km jízdy. Produkce 98 gramů CO2 na kilometr tento vůz řadí k nejšetrnějším autům v daném segmentu a na špici evropské nabídky značky Ford.
Jen pro představu, v porovnání s dosavadní Fiestou s motorem 1,6 TDCi spotřebuje nová Fiesta ECOnetic na trase 20 000 km o 160 litrů méně paliva. Mimo město přitom vůz dosáhne průměrné spotřeby 3,2 l/100 km. Fiesta ECOnetic přitom nebude vyloženě brzdou provozu, neboť z 0 na 100 km/h zrychlí za 12,3 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 178 km/h. Jak bylo řečeno v úvodu, nová Fiesta ECOnetic se představí na letošním autosalonu v Paříži a na evropské trhy se dostane již koncem tohoto roku.
Z výše uvedeného plyne, že Ford přistoupil k přípravě „ECO“ auta konečně opravdu zodpovědně a zaměřil se na optimalizaci takřka všech složek, jež se podílejí na odporech prodražujících provoz. Snížila se světlost vozu, jež spolu s optimalizovanou aerodynamikou povrchových dílů karosérie včetně zvláštních poklic na kolech srazila koeficient odporu vzduchu Cx na pro danou kategorii velmi příznivou hodnotu 0,33. Použity byly též pneumatiky se sníženým valivým odporem o rozměru 175/65 R14 či delší stálý převod. Ford ve spolupráci s petrolejářským koncernem BP vyvinul zvké zvláštní olejové náplně pro motor a převodovku se sníženou viskozitou a třením.
Modifikace ECOnetic nejsou záležitostí jen této Fiesty, ale zapadají do trendu současných vozů Ford. Všechny nové Fiesty tak dostaly například energeticky méně náročné, elektrické posilovače řízení EPAS, hledělo se na širší použití vysokopevnostních ocelí s ohledem na vyšší bezpečnost a lepší akustickou izolaci, ale rovněž nižší hmotnost vozu, takže nová Fiesta je v porovnání s předchozí generací zhruba o 40 kg lehčí.
Je ale jasné, že pokud chtějí automobilky skutečně přispět ke snižování závislosti světového průmyslu na neobnovitelných zdrojích energie a snížit emise skleníkových plynů, musí začít již při samotné výrobě auta. Fordova továrna na motory TDCi v britském Dagenhamu proto čerpá pro svůj chod veškerou elektrickou energii ze dvou věterných turbín s plány na výstavbu třetí. Koncern FMC se zároveň intenzivně zabývá svým záměrem pokrýt celý výrobní proces Fiesty v německém Kolíně rovněž z obnovitelných zdrojů.
Model Fiesta ECOnetic by se měla stát po všech stránkách příkladným modelem pro snižování spotřeby fosilních paliv a znečišťování životního prostředí. Je to pro FMC ideální volba. Náklady na vývoj nové Fiesty se totiž podařilo udržet na uzdě a zároveň se počítá s celosvětovým odbytem velkého množství vozů tohoto typu, takže si Ford může dovolit i dodatečné investice, jež ocení motoristé i úřady, ale automobilku nijak výrazně ekonomicky nezasáhnou. Fiesta ECOnetic v Evropě dopní trojlísteck Mondeo ECOnetic a Focus ECOnetic, jež produkují 139, resp. 115 g CO2 na kilometr jízdy.