První jízda s novým Fordem Explorer 3.0 V6 PHEV: Svérázný objevitel si dal načas

Ford už má zase reprezentativní luxusní model. Z Ameriky přijíždí plug-in hybridní SUV Explorer s výkonem mustangu.

Ford Explorer patří k tradičním americkým SUV od roku 1990, kdy nahradil model Bronco. Z pěti generací zkusila v Evropě štěstí jen ta druhá a nyní se pokusí prosadit novinka s pořadovým číslem 6 coby nejluxusnější model Fordu. Je po americku obří, výbavou ani výkonem nešetří, a aby prokličkoval bruselskou legislativou, neobejde se bez částečné elektrikace. Věříte mu, že díky externímu nabíjení a hybridnímu pohonu jezdí při hmotnosti 2,5 tuny a výkonu 336 kW za tři litry benzinu? Tak minimálně to v okolí polské Visly vyzkoušíme.

Koho zláká?

Explorer útočí na specifickou pozici českého trhu. S délkou pět metrů, silným plug-in hybridem a cenou lehce přes dva miliony korun nejde o typické rodinné auto, byť gigantický interiér s posuvnou zadní lavicí, výklopnou třetí řadou sedadel a obřím kufrem hravě zastane úlohu galaxy.

Nový Ford Explorer přijíždí na český trh. Základ stojí skoro 2 miliony, má 450 koní

Nový Ford Explorer přijíždí na český trh. Základ stojí skoro 2 miliony, má 450 koní

Jeho americký volant sevřou spíš ruce manažera, podle nás věrného forďáka, který se dosud musel spokojit nanejvýš s luxusní verzí mondea, protože nic prestižnějšího Ford v Evropě nenabízí. S přetahováním zákazníků od konkurence to nebude mít explorer snadné. O něco menší, ale podobně ladění Korejci Hyundai Grand Santa Fe nebo Kia Sorento vyjdou mnohem levněji a řidiči zvyklí na prémiové značky se do Fordu nejspíš nepoženou.

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV: Rozměry karoserie
Délka [mm] 5063
Šířka včetně zrcátek [mm] 2285
Výška [mm] 1783
Rozvor [mm] 3025
Objem kufru 7 míst/5 míst/maximum [l] 240/635/2274

Duch Ameriky a tamní svérázný přístup k luxusu jsou z exploreru přece jen cítit, plechový zvuk dveří nebo lacinější plasty v interiéru se hlavně německým SUV za obdobné peníze nevyrovnají. Američan kontruje ostrými exotickými rysy, kusem auta navíc a plnou výbavou ve standardu, bohužel třeba rozmazlující adaptivní tlumiče ani vzduchové odpružení nenabízí. Kolébavý podvozek je vyhrazený americkému prémiovému dvojčeti Lincoln Aviator, Ford naopak svěřil explorer do rukou divize Performance a nechal podvozek pro Evropu naladit podle svých dynamických standardů. Tohle vypadá na hodně zajímavý mix vlastností…

Nový Ford Explorer vs. luxusní naftová SUV: Může mít plug-in hybrid navrch?

Nový Ford Explorer vs. luxusní naftová SUV: Může mít plug-in hybrid navrch?

Baští podle přísunu elektřiny

Ford nasadí v Evropě jediný pohon, tím je zmíněný plug-in hybrid stojící na přeplňovaném benzinovém šestiválci o objemu tři litry. Mezi něj a desetistupňový automat je vložený elektromotor o výkonu 70 kW, čerpající energii z 13,6kWh baterie pod podlahou. Ze zásuvky ji dobijete za necelých šest hodin a pak můžete jezdit jen na elektřinu. Reakce na plyn jsou celkem ostré, takže pozor při pomalých manévrech.

Elektricky ujede explorer skoro 50 km. Budete-li se tedy courat jen městem, pravidelně dobíjet a šestiválec naskočí jen občas, pak skutečně můžete jezdit za proklamované tři litry na sto i méně. S luxusním SUV ale přece jen rádi vyrazíme do dáli. Pak přijde ke slovu hybridní režim, kdy se oba motory doplňují, a při každém zpomalování se energie střádá zpět do baterie. Po elektrickém rozjezdu se s lehkým cuknutím připojí benzin a pak už vše šlape jak skvěle promazaný stroj.

Toyota Highlander konečně zamíří do ČR. Obří hybrid má na mušce Ford Explorer

Toyota Highlander konečně zamíří do ČR. Obří hybrid má na mušce Ford Explorer

Polskými Beskydy včetně lehké terénní vložky – explorer má plně automatický pohon všech kol s preferencí zadní nápravy – jsme takto korzovali za 8,6 l/100 km, což není na takového obra vůbec špatný výsledek. A to jsme se občas nechali unést 457 koníky pod kapotou a pěkně na to šlápli. Šestiválec zahučí a mamut se rozletí jako bodnutý oštěpem.

Teď je ta správná chvíle střihnout pár serpentin a prověřit podvozek. Zpočátku jsme měli pocit, že spíš kormidlujeme parník a na silnici se sotva vejdeme, ale časem jsme získali jistotu a nakonec projížděli zatáčky s pískáním pneumatik a lehkým vybočováním zádě. Ford zkrátka i do luxusního SUV  vtiskl trochu své pověstné sportovnosti a výsledek je fajn. Většinu cesty se explorer hezky vznášel, na menších výmolech si dvacetipalcová kola tlumeně podupávala a jen na těch větších si ford bouchl víc, než bychom si za dva miliony přáli.

Nový Ford Explorer má standardně pohon zadních kol. Chystá se i ST verze

Nový Ford Explorer má standardně pohon zadních kol. Chystá se i ST verze

Na každý pád vítáme amerického objevitele Evropy s otevřenou náručí. Ford si luxusní model zaslouží a explorer je ztělesnění vlastností, které od značky čekáte. Hezky jezdí, je prostorný, vybavený, silný a nečekaně úsporný s bonusem možnosti elektrického provozu.

Snadná volba

Explorer do Česka přichází s jediným pohonem ve dvou výbavách, lišících se především vizuálně. ST-Line brnká na sportovní notu, má tmavá kola, černou masku chladiče, střešní ližiny i další exteriérové prvky a v neposlední řadě nepatrně tužší odpružení.

Nové SUV Ford má speciální pneumatiky. Řešení defektu u krajnice je minulostí

Nové SUV Ford má speciální pneumatiky. Řešení defektu u krajnice je minulostí

O 16.000 Kč dražší verze Platinum se nese ve znamení noblesy. Září chromem, uvnitř má palubní desku potaženou kůží a nepřiplácíte u ní za modrou, černou ani stříbrnou metalízu. Výbava exploreru je vrchovatá, prostoru pro příplatky příliš nezbývá: v podstatě jde jen o barvu (8000 Kč až 31 900 Kč), záruku prodlouženou z 5 let/100 00 km na 8 let/160 000 km (45 000 Kč) a doplňky z katalogu příslušenství.

Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV: Technická data a české ceny
Motor 3.0 V6 EcoBoost
Převodovka 10A
Zdvihový objem [cm3] 3000
Válce/ventily 6/4
Největší výkon [kW/min] 336/5750
Točivý moment [N.m/min] 825/2500
Výkon hybridní soustavy [kW/min] 336/5750
Maximální rychlost [km/h] 230
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,0
Kombinovaná spotřeba NEDC/WLTP [l/100 km] 2,9/3,1
Dojezd na elektřinu NEDC/WLTP [km]  48/42
Hmotnost přívěsu nebrzděný/brzděný [km]  750/2500
Provozní/užitečná hmotnost [kg] 2466/769
Základní cena ST-Line [Kč] 2.010.900
Základní cena Premium [Kč] 2.026.900

Článek vyšel v aktuálním čísle časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz. 

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

TEST VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI DSG R-Line: Styl a komfort především

VW Arteon SB 2.0 TDI/147 kW

Že model Arteon dorazí také v provedení kombi, Volkswagen oficiálně potvrdil až loni v červnu. Shooting Brake působí takřka dokonale, ale je takový i ve skutečnosti?

17.  1.  2021 | Jan Mička | 52 příspěvků
TEST Subaru BRZ Final Edition: Devět let nás učilo tlačit na pilu. Teď už naposledy

Subaru BRZ Final Edition

Subaru již devátým rokem připomíná, že teď je ten správný čas na pořízení řidičského kupé za hodně dobré peníze. Kdo i letos zaváhá, nejspíš bude mít na nějakou dobu smůlu.

13.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 32 příspěvků
TEST Audi e-tron 55 quattro Sportback: Tichý a hodně nápadný žrout elektřiny

Audi e-tron 55 quattro SB

Audi e-tron jsme tu měli už předloni. Tenkrát jsme s ním vyrazili do Rakouska a zažili pár neočekávaných dobrodružství. Dnes tu máme elegantnější verzi Sportback. Do žádných akcích se ale nehrneme, mrkneme na jeho schopnosti hezky v domácích podmínkách.

10.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 118 příspěvků