Ford experimentuje s využitím grafenu. Zázračný materiál pomůže odhlučnění

Pod kapotami nových Fordů se možná zanedlouho objeví i materiál známý jako grafen. Díky jeho skvělým vlastnostem ho chce automobilka v malém množství využívat pro lepší odhlučnění motorových prostorů a kabin vozů.

Grafen, tedy supertenká forma uhlíku strukturou podobná grafitu, se dnes pro své vlastnosti začíná stále častěji využívat v elektronice, ale také byste ho třeba našli ve sportovním odvětví při výrobě tenisových raket. Některými odborníky je grafen dokonce nazýván jako „zázračný materiál 21. století“. A Ford by chtěl nyní tento zázrak, ač v malém množství, začít používat i ve svých autech.

Nejenže je grafen 200krát pevnější než ocel a patří mezi nejlépe vodivé materiály na světě, pro Ford je hlavně důležitější jakožto výjimečně lehký a tenký materiál s vysokou nepropustností zvuku. Kvůli těmto vlastnostem automobilka experimentuje s využitím grafenu pro odhlučnění motorového prostoru a kabiny vozu. 

První pohled na hybridní Ford Mustang? Záhadný koncept ukazuje budoucnost

První pohled na hybridní Ford Mustang? Záhadný koncept ukazuje budoucnost

Ford uvádí, že ačkoliv není použití grafenu zrovna nejlevnější záležitostí, ve spolupráci s odbornými firmami Eagle Industries a XG Sciences se podařilo najít způsob, jakým materiál využít v naprosto minimálním množství, které i přesto zajistí pozitivní výsledky. Extrémně tenké vrstvy grafenu chce Ford použít na krytech palivového vedení, palivových čerpadel a motorů. Díky lehkosti grafenu je navíc výhodou podstatné snížení hmotnosti těchto částí.

„I malé množství grafenu umí dělat divy a v tomto případě má opravdový vliv na kvalitu zvukové izolace,“ řekl vedoucí společnosti Eagle Industries John Bull. K vytvoření účinného odhlučňovacího materiálu je grafen sloučen s pěnovými složkami.

Ford podlehl tlaku: O model GT je takový zájem, že mu sníží exkluzivitu

Ford podlehl tlaku: O model GT je takový zájem, že mu sníží exkluzivitu

Testy ovšem potvrdily, že přítomnost grafenu snižuje propustnost zvuku o dalších 17 %, izolace má o 20% lepší mechanické vlastnosti a ke všemu je o 30 % odolnější vůči tepelnému zatížení. Samozřejmě ve srovnání se zvukovými izolacemi, které grafen neobsahují.  

Skvělé výsledky by mohly zajistit, že grafen bychom mohli najít pod kapotami nových Fordů už do konce letošního roku. Vůbec prvními vozy, u nichž chce nové odhlučnění Ford použít, se pak jeví pick-up F-150 a možná trochu překvapivě i sportovní Mustang. Využití by se poté časem rozšířilo i na další produkční modely Fordu.

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

dnes | Petr Schnagl | 3 příspěvky
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

včera | Jan Mička | 68 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 56 příspěvků