Ford experimentuje s využitím grafenu. Zázračný materiál pomůže odhlučnění

Pod kapotami nových Fordů se možná zanedlouho objeví i materiál známý jako grafen. Díky jeho skvělým vlastnostem ho chce automobilka v malém množství využívat pro lepší odhlučnění motorových prostorů a kabin vozů.

Grafen, tedy supertenká forma uhlíku strukturou podobná grafitu, se dnes pro své vlastnosti začíná stále častěji využívat v elektronice, ale také byste ho třeba našli ve sportovním odvětví při výrobě tenisových raket. Některými odborníky je grafen dokonce nazýván jako „zázračný materiál 21. století“. A Ford by chtěl nyní tento zázrak, ač v malém množství, začít používat i ve svých autech.

Nejenže je grafen 200krát pevnější než ocel a patří mezi nejlépe vodivé materiály na světě, pro Ford je hlavně důležitější jakožto výjimečně lehký a tenký materiál s vysokou nepropustností zvuku. Kvůli těmto vlastnostem automobilka experimentuje s využitím grafenu pro odhlučnění motorového prostoru a kabiny vozu. 

První pohled na hybridní Ford Mustang? Záhadný koncept ukazuje budoucnost

První pohled na hybridní Ford Mustang? Záhadný koncept ukazuje budoucnost

Ford uvádí, že ačkoliv není použití grafenu zrovna nejlevnější záležitostí, ve spolupráci s odbornými firmami Eagle Industries a XG Sciences se podařilo najít způsob, jakým materiál využít v naprosto minimálním množství, které i přesto zajistí pozitivní výsledky. Extrémně tenké vrstvy grafenu chce Ford použít na krytech palivového vedení, palivových čerpadel a motorů. Díky lehkosti grafenu je navíc výhodou podstatné snížení hmotnosti těchto částí.

„I malé množství grafenu umí dělat divy a v tomto případě má opravdový vliv na kvalitu zvukové izolace,“ řekl vedoucí společnosti Eagle Industries John Bull. K vytvoření účinného odhlučňovacího materiálu je grafen sloučen s pěnovými složkami.

Ford podlehl tlaku: O model GT je takový zájem, že mu sníží exkluzivitu

Ford podlehl tlaku: O model GT je takový zájem, že mu sníží exkluzivitu

Testy ovšem potvrdily, že přítomnost grafenu snižuje propustnost zvuku o dalších 17 %, izolace má o 20% lepší mechanické vlastnosti a ke všemu je o 30 % odolnější vůči tepelnému zatížení. Samozřejmě ve srovnání se zvukovými izolacemi, které grafen neobsahují.  

Skvělé výsledky by mohly zajistit, že grafen bychom mohli najít pod kapotami nových Fordů už do konce letošního roku. Vůbec prvními vozy, u nichž chce nové odhlučnění Ford použít, se pak jeví pick-up F-150 a možná trochu překvapivě i sportovní Mustang. Využití by se poté časem rozšířilo i na další produkční modely Fordu.

TEST Lexus ES 300h Luxury: Jiný pohled na svět. Změní ten váš?

Lexus ES 300h

Přicházím k pětimetrové japonské limuzíně za necelé dva miliony korun. V nabídce má pouze jeden motor a jednu převodovku. Má Lexus ES 300h ve své třídě co nabídnout?

dnes | Vladimír Kadera | 44 příspěvků
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 47 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků