Ford experimentuje s využitím grafenu. Zázračný materiál pomůže odhlučnění

Pod kapotami nových Fordů se možná zanedlouho objeví i materiál známý jako grafen. Díky jeho skvělým vlastnostem ho chce automobilka v malém množství využívat pro lepší odhlučnění motorových prostorů a kabin vozů.

Grafen, tedy supertenká forma uhlíku strukturou podobná grafitu, se dnes pro své vlastnosti začíná stále častěji využívat v elektronice, ale také byste ho třeba našli ve sportovním odvětví při výrobě tenisových raket. Některými odborníky je grafen dokonce nazýván jako „zázračný materiál 21. století“. A Ford by chtěl nyní tento zázrak, ač v malém množství, začít používat i ve svých autech.

Nejenže je grafen 200krát pevnější než ocel a patří mezi nejlépe vodivé materiály na světě, pro Ford je hlavně důležitější jakožto výjimečně lehký a tenký materiál s vysokou nepropustností zvuku. Kvůli těmto vlastnostem automobilka experimentuje s využitím grafenu pro odhlučnění motorového prostoru a kabiny vozu. 

První pohled na hybridní Ford Mustang? Záhadný koncept ukazuje budoucnost

První pohled na hybridní Ford Mustang? Záhadný koncept ukazuje budoucnost

Ford uvádí, že ačkoliv není použití grafenu zrovna nejlevnější záležitostí, ve spolupráci s odbornými firmami Eagle Industries a XG Sciences se podařilo najít způsob, jakým materiál využít v naprosto minimálním množství, které i přesto zajistí pozitivní výsledky. Extrémně tenké vrstvy grafenu chce Ford použít na krytech palivového vedení, palivových čerpadel a motorů. Díky lehkosti grafenu je navíc výhodou podstatné snížení hmotnosti těchto částí.

„I malé množství grafenu umí dělat divy a v tomto případě má opravdový vliv na kvalitu zvukové izolace,“ řekl vedoucí společnosti Eagle Industries John Bull. K vytvoření účinného odhlučňovacího materiálu je grafen sloučen s pěnovými složkami.

Ford podlehl tlaku: O model GT je takový zájem, že mu sníží exkluzivitu

Ford podlehl tlaku: O model GT je takový zájem, že mu sníží exkluzivitu

Testy ovšem potvrdily, že přítomnost grafenu snižuje propustnost zvuku o dalších 17 %, izolace má o 20% lepší mechanické vlastnosti a ke všemu je o 30 % odolnější vůči tepelnému zatížení. Samozřejmě ve srovnání se zvukovými izolacemi, které grafen neobsahují.  

Skvělé výsledky by mohly zajistit, že grafen bychom mohli najít pod kapotami nových Fordů už do konce letošního roku. Vůbec prvními vozy, u nichž chce nové odhlučnění Ford použít, se pak jeví pick-up F-150 a možná trochu překvapivě i sportovní Mustang. Využití by se poté časem rozšířilo i na další produkční modely Fordu.

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

včera | Jan Mička | 27 příspěvků
Minitest Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T: Mimo čas a obvyklé mantinely

Mazda 6 2.5 Skyaktiv-G A/T (minitest)

Vzepřít se jednou provždy kalendáři, jen mládí, nikdy stáří, zpívá v jednom ze svých šlágrů božský Kája. Máme ale tak trochu dojem, že si něco podobného může pobrukovat i Mazda se svou šestkou.

10.  1.  2019 | Miro Mihálik | 88 příspěvků
S VW Touareg napříč Marokem: Existuje vůbec něco, co nezvládne?

S VW Touareg napříč Marokem

Čtyři dny v autě, skoro 1300 ujetých kilometrů a mraky různorodých zážitků, které bych jinak nepochytil za celý rok. Nějak takto by se dalo ve zkratce shrnout putování Marokem za volantem jednoho z nejlepších SUV dnešní doby.

6.  1.  2019 | Jan Mička | 43 příspěvků