Kapitoly článku:
- Slovo na úvod, stav vozu, exteriér a interiér, komfort a prostornost, zavazadelník
- Jízdní vlastnosti, motor, řazení, spotřeba, spolehlivost a cena dílů
- Zhodnocení, plusy a minusy, technické parametry
Jízda
Subjektivní pocit z jízdy Escortem kombi bych označil jako dobře čitelný za jakéhokoliv počasí, pokud neprovádíte zrovna „psí kusy“. Je jasné, že se u něj nedotáčivost dostaví tím dříve, protože se jedná o kombi s předním náhonem, ale není zas tak velkým problémem ji korigovat, pokud nemáte zrovna úplně prázdné auto - záď je pak totiž příliš lehká a dost poskakuje. Já mám vůz na nestandardních 185/60 R14 a musím říct, že bych se na základních 175/70 R13 docela bál, přijdou mi vyloženě nevhodné. Při rychlejším průjezdu zatáčkami je u vozidla znatelný náklon, který ale na druhou stranu poskytuje řidiči slušnou zpětnou vazbu o tom, co si ještě v dané chvíli může a nemůže dovolit.
Posilovač nemá variabilní účinek, to bychom toho chtěli po téměř 10 let starém autu příliš, a je spíše méně účinný, což je plusem ve vyšších rychlostech, ale minusem ve městě. ABS funguje spolehlivě, ale brzdná soustava je celkově poddimenzovaná. Vzadu jsou pouze bubny a ty na tak těžké auto při plném obsazení nestačí, přestože právě na 1,4 modelech jsou přední kotouče masivnější než u 1,6 a 1,8. I po nedávné výměně destiček mají brzdy poměrně brzo, například při táhlých klesáních, vadnoucí účinek a proto je jednak vhodné přibrzďovat si motorem a jednak vůbec počítat s delší brzdnou dráhou, která se v závislosti s počtem spolucestujících zvětšuje rozhodně nelineárně.
Hmotnost a celkové chování auta mi ale několikrát udělalo radost zejména v zimě při jízdě na nezledovatělém sněhu - když se člověk naučí mu naslouchat, lze ho spolehlivě vést ve stopě ať už s korekcí ruční brzdou nebo bez ní pouhými tahy volantu. Své tvrzení mohu podpořit srovnáním s Fabií 1,4 sedan, se kterou jsem také jezdil a na sněhu mi vůz o 17 cm kratší nepřipadal nějak excelentní a rozhodně jsem se cítil lépe v Escortu.
Motor
Motorový prostor postrádá jakékoli kryty --- Konektor pro diagnostiku volně visí v motorovém prostoru.
Spotřeba
S popisovaným motorem kráčí ruku v ruce spotřeba. Ze tří udávaných hodnot mohu souhlasit jen s tou ve městě - 10,1. Avšak jet mimo město za šest litrů, to se mi nepodařilo ani náhodou. Navíc jsem zpozoroval, že jedu-li velmi klidnou jízdou ne více jak 80 km/h a poté např. 100 - 110 km/h, rozdíl ve spotřebě je zanedbatelný. Netvrdím, že jiní majitelé 1,4 na tom jsou stejně, to ne, protože je zde tolik faktorů, které spotřebu mohou ovlivnit, ale již rok se je snažím odstraňovat např. výměnou nejrůznějších dílů za nové, nicméně i při klidné jízdě se nedostanu pod 7,1. Dlouhodobý průměr je 8 litrů na sto, což je dost, otázkou nadále zůstává, zda je to číslo vztahnutelné ke všem Escortům 1,4 kombi či ne.
Řazení
Poslední věcí, kterou bych chtěl zmínit v této kapitole, je řazení, se kterým jsem spokojen - jednotlivé převodové stupně stále kloužou po vytyčené cestě tam, kam mají, a i když by jejich dráha mohla být kratší, rozhodně není nepřesná, ovšem až na zpátečku, kterou se ne vždy povede zařadit napoprvé. Spojka má už nejlepší léta za sebou, ale stále neprokluzuje a tak je třeba jen občas promáznout spojkový pedál, aby nevrzal.
Spolehlivost, cena dílů a náklady na provoz
O spolehlivosti Escortů se hovoří jako o průměrné až lehce podprůměrné. Já jsem ovšem se svým kusem spokojen; na to, že je 9 let starý, se na něm vyskytují většinou běžné závady. Může to být také tím, že předchozí majitel se o něj v Německu dobře staral.
Které věci jsem tedy byl nucen během dvou let vyměnit? Prvním problémem bylo praskání žárovek hlavního světlometu - během tří měsíců odešly hned tři kusy, na druhou stranu teď rok a půl nic. A to jsem nezasahoval do elektroinstalace, že by se třeba změnilo napájecí napětí. Poté se vyskytly velmi drobné závady jako upadlé vnitřní zpětné zrcátko, nefunkční pojistka a vadný zámek zapalování - to vše byly investice nepřesahující 1 500 Kč.
V červnu 2004 jsem doplatil na to, že jsem si nepřipojistil čelní sklo a platil jsem kolem 7 000 Kč za výměnu. To, že viník byl znám a odmítal se přiznat, je na úplně jiný článek, takže se přesunu rovnou do října 2004 - to jsem byl účastníkem nehody: slečna couvající na parkovišti si mě jaksi nevšimla a Škodou 120 s tažným zařízením mi promáčkla přední a trochu zadní levé dveře. Na jejím voze škoda žádná, na mém 27 000 Kč. Problémem byla skutečnost, že ona slečna rómské národnosti řídila vůz, jež byl napsaný na jejího otce, který byl již pár měsíců mrtev; zkrátka po nekonečných tahanicích s pojišťovnou, PČR a onou slečnou se vše vyřešilo k mé spokojenosti, ale čas tím strávený mi už nikdo nenahradí.
Po blízkém setkání s tažným zařízením Škody 120
Počátkem letošního roku jsem měnil netěsnící hadičky od chladiče a střední část výfuku, která už byla na odpis (oprava za cca 5 000 Kč) a v květnu se ozvalo zadní ložisko (1 600 Kč). Poslední dosud provedenou výměnou byly zadní tlumiče, brzdové destičky, nefunkční houkačka, termostat a již zmiňované rozkousané zapalovací kabely (celkem 9 000 Kč). Sám se divím, vzhledem k chaotickému uspořádání a uložení elektroinstalace v motorovém prostoru, že s ní problémy ještě nebyly.
Ceny náhradních dílů jsou nižší než u Focusu a samozřejmě také závisí na tom, jestli sháníte originální nebo neoriginální. Mně se třeba vyplatilo investovat do originál tlumičů, houkačky nebo termostatu; naopak zpětné zrcátko, ložisko a zapalovací kabely jsem zakoupil od jiných firem.
Pokud bych měl odpovědět na otázku, zda má vůbec smysl s tak starým autem jezdit po autorizovaných servisech, nedávná výměna termostatu mě přesvědčila, že se to někdy vyplatí: ve Fordu po mě chtěli 390 Kč za termostat a odhad práce byl na 270 vč. DPH (celkem 660 Kč). Mě se to jednak zdálo moc a jednak měli zrovna plno a čekal bych čtyři dni. Říkal jsem si, termostat mi vymění v každém autoservisu a zajel jsem do jednoho, kde jsem už předtím měnil ložisko. Výsledek: dvě hodiny práce, při níž mi ulomili čidlo teploměru a silentblok od vzduchového filtru, chladící kapalinu přelévali ze špinavé konve, tudíž v ní teď jsou nějaké nečistoty... a ještě se za to odvážili chtít peníze (400 Kč za práci)! Takže sem už nikdy více.
V následující tabulce uvádím přehled cen dílů nebo oprav, které jsem sám absolvoval - vždy rozlišuji, zda šlo o originální díl nebo o autorizovaný servis. Za povšimnutí stojí třeba rozdíl v ceně při výměně oleje. Pokud mám vyčíslit celkovou sumu, kterou jsem vydal za dvouleté používání automobilu (včetně havarijního pojištění a povinného ručení), jedná se o částku 69 000 Kč, náklady na km tak vycházejí 1,70 Kč (s pohonnými hmotami pak na 3,80 Kč).
oprava/díl |
cena |
O/NO; A/NA |
sada žárovek |
189 Kč |
NO |
pojistky |
39 Kč |
NO |
výměna oleje a filtru |
1 500 Kč |
O; A |
výměna oleje a filtru |
870 Kč |
NO; NA |
zámek zapalování |
900 Kč |
NO; A |
čelní sklo tónované a práce |
6 800 Kč |
NO; NA |
stěrače 3 ks |
530 Kč |
NO; NA |
stř. díl výfuku, zapal. kabely a práce |
5 300 Kč |
O; A |
zadní ložisko |
1 600 Kč |
NO; NA |
brzdové destičky a práce |
900 Kč |
NO; NA |
zadní tlumiče a práce |
4 000 Kč |
O; A |
houkačka a práce |
800 Kč |
O; A |
vzduchový filtr |
400 Kč |
O; A |
pravé zpětné zrcátko a práce |
1 000 Kč |
NO; NA |
termostat a práce |
700 Kč |
NO; NA |
Tabulka 1 O/NO - orig./neorig. díl; A/NA - autoriz./neautoriz. servis
Cena vozidla v roce 1996 byla v ČR 386 000 Kč v základní CL verzi, příplatky za mou výbavu byly ve výši 98 000 Kč. Pro srovnání, nejvyšší Ghia výbava s 1,8 motorem stála v základu 596.000 Kč - tu samou cenu jste zaplatili například za podobně vybavenou Hyundai Lantra kombi 1,8, nabízející výkon 95 kW (Ford 85 kW). Dnes se prodejní ceny 1,4 kombi v bazarech pohybují mezi 60.000 - 100.000 Kč (průměrná cena je tedy cca 80.000 Kč, za kterou bych se nebál prodat svého Escorta ani já).